web
statistics

De beste voeding en supplementen voor een gezonde huid

Ook dit jaar is het aantal huidkankergevallen weer gestegen. Er is zelfs een explosieve groei waargenomen van gevaarlijke melanomen. Tegelijkertijd smeren veel mensen chemische producten op hun huid, in een poging om de eeuwige jeugd vast te houden. In dit artikel bespreken we wat je volgens de wetenschap het beste kunt doen om je huid zo gezond mogelijk te houden.

De huid wordt ook wel cutis (Latijn) of derma (Grieks) genoemd. Het is één van de grootste organen van ons lichaam (1). De totale oppervlakte van onze huid is ongeveer twee vierkante meter (2).

Wat is de functie van de huid?
De huid heeft vele functies. Allereerst biedt hij bescherming tegen schadelijke invloeden van buitenaf (3). Ook helpt de huid via zweet en haar de lichaamstemperatuur constant te houden. De huid is ook cruciaal voor de vorming van vitamine D. Tevens is de huid een essentieel onderdeel van de tastzin, waardoor we kunnen voelen (4). Elke 2,5 vierkante centimeter van onze huid bevat 650 zweetklieren, 20 bloedvaatjes en meer dan 1000 zenuwuiteinden (5). Bij jonge mensen vernieuwt de huid zich elke 28 dagen en bij ouderen gebeurt dit elke 40 tot 60 dagen (6).

De belangrijkste nutriënten voor de huid:

Welke nutriënten ondersteunen de huid?
Hoewel de commercie ons wil laten geloven dat we chemische huidverzorgingsproducten nodig hebben, komt ware schoonheid van binnenuit (7). Omdat de huid zich snel vernieuwt, kan het eten van de juiste nutriënten de vorming van een mooie huid ondersteunen:

Omega 3: omega 3-vetzuren kunnen de huid gehydrateerd en soepel houden (8, 9). Ook gaan omega 3-vetzuren ontstekingen tegen, waardoor de huid kan kalmeren (10, 11, 12). Bronnen van omega 3 zijn onder meer lijnzaad, chiazaad, vette vis en biologische zuivel.

Vitamine E: dit is één van de belangrijkste antioxidanten voor de huid, omdat het de vorming van vrije radicalen tegengaat en ontstekingen kan remmen (13). Bronnen van vitamine E zijn tarwekiemolie, zonnebloempitten, avocado, pinda’s en eieren. Belangrijk is om te weten dat vitamine E krachtiger werkt in combinatie met vitamine C (14).

Vitamine C: deze vitamine is betrokken bij de aanmaak van collageen (15). Collageen is een eiwit dat het hoofdbestanddeel is van de huid; het houdt de huid sterk en gezond. Daarnaast is vitamine C ook een antioxidant, die je huid kan beschermen tegen veroudering (16). Vitamine C vinden we rijkelijk in rode paprika’s, kolen, kiwi’s en citrusvruchten.

Zink: dit mineraal speelt een belangrijke rol voor de huid. Het kan ontstekingen verminderen en bevordert de productie van nieuwe huidcellen (17). Zink is ook betrokken bij de barrièrefunctie en kan wondgenezing bespoedigen (18).

Eiwit: De huid bevat vooral collageen van het type 1 en 2. Voor de opbouw hiervan zijn vooral de aminozuren glycine en proline van belang.

De rol van de darmen
Wetenschappers hebben de laatste jaren ontdekt dat de gezondheid van onze darmen de kwaliteit van onze huid in grote mate kan bepalen (19, 20). Allereerst kan een gezonde darmflora ontstekingen in toom houden (21). Daarnaast hebben we niet alleen een microbioom in onze darm, maar ook op onze huid (22). Het microbioom op onze huid is onderdeel van de afweer tegen micro-organismen, waardoor schadelijke bacteriën er minder vat op krijgen, zodat puistjes op afstand blijven (23). Darmbacteriën kunnen stoffen zoals butyraat (boterzuur) aanmaken uit vezels, waardoor de collageenproductie wordt gestimuleerd (24). De vele plantenstoffen uit groenten worden door de darmbacteriën omgezet en geactiveerd, waardoor ze een gunstig effect kunnen hebben op het lichaam (25, 26).

Blijf weg bij suiker
Het eten van geraffineerde suikers kan onze huid op meerdere manieren ongunstig beïnvloeden. Het kan ontstekingsprocessen aanjagen, waardoor acne kan verergeren (27). Daarbij kan suiker in combinatie met eiwit (zoals collageen) gaan ‘samenklonteren’ waardoor er AGE’s ontstaan (28). AGE staat voor advanced glycation end products. AGE’s kunnen de huid stug maken, waardoor deze sneller veroudert (29). Daarbij zorgen geraffineerde snelle suikers voor een stijging van insuline in het lichaam, dat weer de aanmaak van talg stimuleert (30). Veel talg kan weer ontstekingen en acne aanjagen (31).

Voeding voor een betere huid
Naast de bovenstaande voedingsmiddelen raden onderzoekers nog meer specifieke voedingsmiddelen aan voor een gezonde huid. Zo zouden de polyfenolen in groene thee de huid kunnen beschermen tegen de schadelijke werking van UV in zonlicht (32). De flavonoïden in chocolade kunnen de huid minder rimpelig en elastischer maken (33). Onderzoekers raden aan om veel groenten zoals kolen, bladgroenten en wortels te eten om de kans op huidkanker te verlagen (34). Voedingsmiddelen die rijk zijn aan carotenen zoals lycopeen, kunnen in de huid een rol als antioxidant vervullen en zo beschermen tegen de zon (35, 36). Voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan lycopeen zijn tomaten, watermeloen, wortels en bladgroenten (37, 38). Volgens onderzoekers kan ook granaatappel(sap) de huid beschermen tegen UV-B stralen in zonlicht (39).

Supplementen voor een betere huid
Het suppleren van type 1 collageen zou volgens een studie rimpels kunnen tegengaan (40). Vele malen beter zelfs dan via collageen uit bottenbouillon (41). Vitamine B3 in de vorm van niacinamide kan veroudering van de huid tegengaan. Niacinamide is namelijk nodig om NAD+/NADH en NADP+/NADPH te maken, die de veroudering vertragen en het herstel van cellen, de immuunfunctie en het energiegebruik in het lichaam ondersteunen (42, 43). B3 in de vorm van niacinamide zit ook in edelgist, wat je als supplement aan bepaalde gerechten kunt toevoegen. Verder kan pycnogenol de elasticiteit van de huid verhogen (44). Een stof die de huid krachtig kan hydrateren is hyaluronzuur (45). De helft van de hoeveelheid hyaluronzuur in ons lichaam bevindt zich in de huid (46). Het innemen van hyaluronzuur kan de achteruitgang van deze stof in de huid tegengaan (47, 48). Er is aangetoond dat een dosering van 120-240 mg per dag gedurende ten minste een maand, het vochtgehalte van de huid aanzienlijk kan verhogen (49). Astaxanthine is weer een interessant supplement dat de huid van binnenuit kan beschermen tegen de UV-straling van de zon (50).

Praktische tips voor een gezonde huid:

Blijf zoveel mogelijk weg bij stress – stress is één van de slechtste invloeden waar je de huid aan kan blootstellen. Bij stress komt het stresshormoon cortisol vrij, dat collageen afbreekt en omzet in aminozuren (51). Hierdoor kan het lichaam de aminozuren omzetten in suikers om energie beschikbaar te stellen voor de overleving (52). Wetenschappers spreken dan ook over de hersen-huid-connectie: stress in het hoofd kan zorgen voor ontstekingen en zo de huid sneller doen verouderen (53, 54).

Was je huid regelmatig – een studie stelde vast dat je je gezichtshuid het beste tweemaal daags kunt reinigen (55). Meer dan tweemaal kan het wassen juist weer averechts werken. Wassen met water is beter dan wassen met een zeep, omdat zeep de natuurlijke pH van de huid kan verstoren (56). Ook veelvuldig wassen met alleen water kan de huid verstoren, dus overdrijf hier niet in (57).

Beweeg regelmatig – door te bewegen zetten we ons lymfesysteem aan het werk, waardoor onze huid gezuiverd kan worden (58). Beweging stimuleert ook de doorbloeding, wat zeer gunstig is voor de huid (59).

Zorg voor een goede nachtrust – in de nacht herstelt ons lichaam zich en wordt er ook onderhoud gepleegd aan onze huid (60). Goed slapen is daarom cruciaal voor een stralende huid. In het verlengde daarvan: regelmatig ontspannen kan de huid enorm goed doen (61)!

Kies voor de juiste verzorgingsproducten en cosmetica – kies altijd voor niet-comedogene (comedogeen = poriën verstoppend) gezichtsverzorging of make-up, omdat anders de poriën verstopt kunnen raken, met alle gevolgen van dien (62).

Drink voldoende water – Volgens wetenschappers is voldoende water drinken heel belangrijk om de huid gehydrateerd te houden (63, 64).

Bescherm je tegen de zon
Dat ware schoonheid van binnenuit komt, is zeker waar. Het is ook waar dat je schoonheid kan toenemen door de huid ook uitwendig goed te verzorgen. Zonlicht is heel gezond, maar als je huid er te lang aan wordt blootgesteld kan het ook zorgen voor DNA-schade. Onderzoekers raden dan ook aan om het gezicht te beschermen met een crème waar een SPF aan is toegevoegd (65). Ook het uitwendig toedienen van vitamine C, vitamine E en antioxidanten EGCG (de antioxidant uit groene thee) en ginkgo biloba kan de huid ten goede komen (66).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

2 gedachten over “De beste voeding en supplementen voor een gezonde huid”

  1. Maar er is nog iets ….
    Wat vaak wordt vergeten, zeker door de medische wetenschap die aan de leiband ligt van Big Farma, Bayer – Monsanto. Want die willen graag pillen verkopen …

    Maar nu to the point:
    De natuur had allang al oplossingen ….
    Om dat helder te “zien” moeten we kijken naar stammen die nog in de rimboe wonen en NIET beschikken over die zogenaamde moderne middelen die wij hebben.

    Ten 1e: zij delen hun dag meestal zo in dat ze NIET in het zonlicht komen als dat zonlicht, midden op de dag, het scherpst is – en wat doen wij ?? Juist ja, “bakken in de zon”om een leuk kleurtje te krijgen”.

    Ten 2e: nog veel belangrijker ….
    Als onze ogen het scherpe zonlicht waarnemen, wordt er in ons lichaam een stofje vrijgemaakt die onze huid beschermt . maar wat doen wij ?? Wij zetten een zonnebril op, waarmee we dus meteen ons eigen natuurlijke beschermingssysteem voor het lapje houden. Het scherpe zonlicht komt niet meer op ons netvlies en dat beschermings-stofje wordt dan in ons lichaam niet meer aangemaakt.

    Dit is één van de vele voorbeelden hoe wij “moderne maatschappij” in slechts enkele honderden jaren de evolutie van miljoenen jaren wel even naar ONS hand denken te zetten …..

    Beantwoorden

Plaats een reactie