De voedingswaarde van amarant

Voedingswaardetabel van amarant per 100 gram:

Per 100 gOngekooktBereidADH*
kcal3711025%
Kj15544295%
Water (g)11,2975,164%
Eiwit (g)13,563,87%
Koolhydraten (g)65,2518,697%
Suiker (g)1,6916,23
Vet (g)7,021,58
Vezels (g)65,2518,6953%
A (mg)
B1 (mg)0,1160,055%
B2 (mg)0,20,2416%
B3 (mg)0,9230,32%
B5 (mg)1.457
B6 (mg)0,5910,320%
B11 / Foliumzuur  (ug)8254,118%
B12 (ug)
C (mg)4,2
D (ug)
E (mg)0,55%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)414,81%
Kalium (mg)5083329%
Calcium (mg)15911612%
Fosfor (mg)55736446%
IJzer (mg)7,65,265%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)7,6116053%
Koper (mg)0,5250,11313%
Selenium (ug)18,713,525%
Zink (mg)2,872,114%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over amarant
Amarant is een eenjarige, kruidige plant en behoort tot de amarantenfamilie. Oorspronkelijk komt de plant uit Zuid-Amerika. De gehele familie bestaat uit zo’n 60 soorten. Amarant gedijt goed in gematigde tot tropische gebieden, verspreid over de hele wereld. De plant bloeit met lange witte of paarse pluimen. De soorten worden zowel als siergewas als voor voedselvoorziening verbouwd. Eén plant kan meer dan 500.000 zaden produceren, kleiner zijn dan een speldenknop

Amarant kan zowel verbouwd worden als bladgroente (populair in Azië) als voor de zaden. De Incas kenden het gebruik van Amarant als zaad al. De Azteken gebruikten de zaden naast voedsel voor rituelen. In Europa is Amarant pas de laatste jaren bekend geworden als graanvervanger. Vooral mensen die glutenvrij eten kennen dit zaad. Toch is amarant nog niet zo bekend en niet overal verkrijgbaar.

Verkrijgbaar
Amarant heeft zijn intrede nog niet in de supermarkt gedaan maar volgens kenners is dit slechts een kwestie van tijd. Je kunt amarant in ieder geval in biologische supermarkten en natuurwinkels vinden. Als zaadjes, meel en vlokken. Ook online is amarant goed verkrijgbaar.

Toepassing
Gekookte amarant kan dienen als vervanging voor granen of rijst bij de avondmaaltijd en is zeer rijk aan nutriënten. De smaak is nootachtig. Amarant kan ook goed gepoft worden en hierdoor dienen als variant voor ontbijtgranen, snack of verwerkt in koekjes en gebak. Bestrooit met wat zout lijkt gepofte amarant wel wat mini popcorn.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van amarant
Studies tonen aan dat amarant kan bijdragen aan verlaging van cholesterol en de bloeddruk (1). Ook het risico op kanker neemt enigszins af. Mogelijk dat het hoge gehalte aan antioxidanten hiervoor zorgt (2). Amarant kan ook gekiemd worden, waardoor de voedingswaarde verder toeneemt.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

 

(1) Caselato-Sousa VM, Amaya-Farfán J. State of knowledge on amaranth grain: a comprehensive review. Journal of food science. 2012; 77(4):R93-104.

(2) Tang Y, Tsao R. Phytochemicals in quinoa and amaranth grains and their antioxidant, anti-inflammatory, and potential health beneficial effects: a review. Molecular nutrition & food research. 2017;