De voedingswaarde van witte en blauwe druiven

Voedingswaardetabel van witte en blauwe druiven per 100 gram:

Per 100 gDruiven (wit)ADH*Druiven (blauw)ADH*
kcal763,80%753,75%
Kj3203,81%3163,76%
Water (g)80,44,02%80,24,01%
Eiwit (g)0,50,89%0,61,07%
Koolhydraten (g)16,96,50%16,86,46%
Suiker (g)15,616,8
Vet (g)0,40,57%0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,44,00%2,16,00%
A (mg)0,022,22%0,022,22%
B1 (mg)0,043,64%0,043,64%
B2 (mg)0,010,67%0,021,33%
B3 (mg)0,21,25%0,21,25%
B5 (mg)0,051,00%0,051,00%
B6 (mg)0,0583,87%0,0483,20%
B11 / Foliumzuur  (ug)2,80,93%233,00%
B12 (ug)
C (mg)11,33%22,67%
D (ug)
E (mg)0,33,00%0,33,00%
Vitamine K (ug)8,67,17%8,67,17%
Natrium (mg)10,10%50,50%
Kalium (mg)2446,97%2246,40%
Calcium (mg)131,30%212,10%
Fosfor (mg)243,00%253,13%
IJzer (mg)0,33,75%0,22,50%
Jodium (ug)2,51,67%2,51,67%
Magnesium (mg)82,67%103,33%
Koper (mg)0,0910,00%0,1213,33%
Selenium (ug)
Zink (mg)0,291,93%0,120,80%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over druiven

Druiven zijn geliefd vanwege de zoete smaak. Het suikergehalte is dan ook erg hoog: het is een van de zoetste fruitsoorten. Daarnaast zijn het gemakkelijke vruchten om te eten en te verwerken, wat het tot een populaire soort maakt.

Soorten

Druiven zijn rond tot ovaal en groeien in trossen aan ranken. Er zijn witte en blauwe soorten, met- en zonder pit. Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen wijndruiven en tafeldruiven, ook wel consumptiedruiven genoemd. Zoals de naam al doet vermoeden zijn wijndruiven geschikt om wijn van de produceren en tafeldruiven om ‘uit het vuistje’ te eten en te verwerken in de keuken.

Herkomst

Druiven komen grotendeels afwisselend uit Zuid-Amerika, Israël en Zuid-Afrika. Wanneer druiven ‘in het seizoen’ zijn (nazomer en herfst) komen deze meestal uit Griekenland en Italië of andere landen met een Mediterraan klimaat. Nederland kent geen druiventeelt voor de commerciële verkoop.

Verkrijgbaar

Druiven zijn het gehele jaar door in de supermarkt verkrijgbaar. Het leent de voorkeur om druiven alleen in de nazomer en in de herfst te eten. De overige maanden wordt de fruitsoort van ver ingevlogen wat een behoorlijke belasting op het milieu teweegbrengt. Daarnaast worden er op druivenranken behoorlijk wat bestrijdingsmiddelen gespoten. Dit vanwege de gevoeligheid voor plagen en ziekten. Biologische druiven zijn daarom een gezondere keuze.

Let er bij de aankoop op dat de druiven gaaf zijn en stevig aanvoelen. Wanneer de steeltjes verdroogd lijken, zijn de trossen niet meer vers.

Bewaren

Druiven zijn een van de fruitsoorten met een zeer korte houdbaarheid. Bewaar de trossen altijd op een koele plek, daar blijven ze 3 tot 4 dagen goed. Druiven hebben de neiging om gauw te verdrogen of juist te schimmelen. In de koelkast wordt dit proces vertraagd, daar houd je ze vaak een weekje goed; onafgedekt of in een papieren zak.

Toepassing

Goede, sappige druiven zijn het lekkerst om zo te eten. Maar je kunt druiven bijvoorbeeld ook verwerken in salades met hartige smaken. Zo combineert de fruitsoort goed met (geiten)kaas, witlof, zuurkool en vleeswaren. Ook noten en zaden zijn lekker met druiven. En natuurlijk kan je het fruit ook ter decoratie van allerlei gerechten inzetten.

Wist je dat:

  • Bijna 90% van de totale druivenoogst bestemd is voor de wijnproductie?
  • Je druiven ook prima kunt invriezen voor later gebruik?
  • Naast het produceren van wijn, druiven ook gebruikt worden voor de productie van rozijnen, sterke drank, druivensap en druivenpitolie?
  • Tafeldruiven een hoger suikergehalte hebben dan wijndruiven?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van druiven:

Druiven bevatten een handjevol vitamines en mineralen, maar zijn des te interessanter vanwege de honderden actieve plantenstoffen, zoals proanthocyanidines, quercetine, kaempferol en uiteraard resveratrol. Deze stoffen kunnen volgens onderzoekers tezamen levensverlengend werken (1). Ook werken verschillende polyfenolen in de druiven tegen cardiovasculaire aandoeningen, een hoog cholesterol, ontstekingen en kanker (2). Daarnaast kan de huid verbeteren door het dagelijks eten van druiven. Resveratrol zit met name in de schil van druiven. Blauwe druiven zijn rijk aan anthocyanen, maar witte weer niet. Daarom zijn blauwe druiven ietsje gezonder dan de witte. Interessant is ook te noemen dat de pitten van druiven bijzonder gezond zijn. Zo zorgen ze ervoor dat de bloeddruk licht daalt na inname ervan (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Bertelli AA, Das DK. Grapes, wines, resveratrol, and heart health. Journal of cardiovascular pharmacology. 2009; 54(6):468-76.

2. Dohadwala MM, Vita JA. Grapes and Cardiovascular Disease. Journal of Nutrition. 2009; 139(9):1788S-1793S.

3. Sivaprakasapillai B, Edirisinghe I, Randolph J, Steinberg F, Kappagoda T. Effect of grape seed extract on blood pressure in subjects with the metabolic syndrome. Metabolism: clinical and experimental. 2009; 58(12):1743-6.