web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van rozijnen

De voedingswaarde van rozijnen

Voedingswaardetabel van rozijnen per 100 gram:

Per 100 g / ml Rozijnen ADH*
kcal 302 15,10%
Kj 1264 15,05%
Water (g) 14,97 0,75%
Eiwit (g) 3,39 6,05%
Koolhydraten (g) 79,52 30,58%
Suiker (g) 59,19
Vet (g) 0,46 0,66%
Verzadigd (g) 0,151
E.O.V. (g) 0,019
M.O.V. (g) 0,135
Omega 6 (g) 0
Omega 3 (g) 0
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 4 11,43%
A (mg)
B1 (mg) 0,008 0,73%
B2 (mg) 0,191 12,73%
B3 (mg) 1,142 7,14%
B5 (mg) 0,14 2,80%
B6 (mg) 0,323 21,53%
B11 / Foliumzuur  (ug) 3 1,00%
B12 (ug)
C (mg) 3,2 4,27%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,12 1,20%
Vitamine K (ug) 3,2 2,67%
Natrium (mg) 12 1,20%
Kalium (mg) 746 21,31%
Calcium (mg) 53 5,30%
Fosfor (mg) 115 14,38%
IJzer (mg) 1,79 22,38%
Jodium (ug) 2 1,33%
Magnesium (mg) 35 11,67%
Koper (mg) 0,363 40,33%
Selenium (ug) 0,7 1,27%
Zink (mg) 0,32 2,13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Inleiding
Rozijnen zijn niks anders dan gedroogde druiven. Veel mensen kennen ze als tussendoortje voor kinderen, maar rozijnen worden ook veel gebruikt in gebak en gerechten. Rozijnen vallen onder het gedroogde fruit en zijn daarmee tamelijk suikerrijk. Door het drogingsproces wordt 90% van het water aan de druiven onttrokken wat het suikergehalte verhoogt. Toch zijn rozijnen gezonder dan regulier snoepgoed, dankzij de vezels en wat vitamines en mineralen.

Soorten
De rozijn zoals wij die kennen, is vaak de sultanarozijn, vernoemd naar de gebruikte druif de ‘sultana’. Dit is een gele en zoete variant. Toch heb je zowel gele als bruine rozijnen. Dit heeft te maken met de behandeling voorafgaand en na afloop van het drogen. Druiven worden voor het drogen behandeld met water en potas, een zoutmengsel. Hierdoor lost het buitenste waslaagje van de schil op en kunnen de druiven sneller drogen. Daarnaast behoudt de druif hierdoor haar geelgroene kleur. Wanneer druiven niet zijn voorbehandeld, drogen de rozijnen blauw-bruinachtig op. Het drogingsproces duurt ongeveer 1 à 2 weken. Hierna worden de gedroogde druiven gewassen en de steeltjes verwijderd. Dan volgt een tweede droging. Veel rozijnen worden daarna nog gezwaveld voor kleurbehoud. Dit gebeurt met zwaveldioxide. Wanneer dit niet gebeurt kleuren de rozijnen bruin. Biologische rozijnen zijn altijd ongezwaveld.

Herkomst
Rozijnen komen uit alle landen waar druiven goed gedijen. Vaak uit het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten, Zuid-Spanje, Australië en Californië. Turkije is de grootste exporteur van sultanarozijnen.

Verkrijgbaar
Rozijnen zijn in elke supermarkt te vinden. De gezondste keuze is altijd de biologische en ongezwavelde variant. Sommige verpakkingen met rozijnen bevatten plantaardige oliën zodat de rozijnen niet aan elkaar gaan plakken. Deze kun je ook beter links laten liggen. Daarnaast vinden we rozijnen terug in notenmixen en in kant-en-klare salades en rauwkostmixen.

Bewaren
Doordat rozijnen gedroogd zijn, zijn ze vaak maanden houdbaar. Leg ze op een koele en donkere plek. Rozijnen die te warm worden bewaard gaan aan elkaar plakken.

Toepassing
Rozijnen worden vaak gegeten als tussendoortje, maar ze zijn ook lekker in gerechten. Denk bijvoorbeeld aan een handje rozijnen in een curry, een gerecht met noten of bij een visschotel. Of wok ze eens mee met een mix van groenten. In alle gerechten die een zoet accent kunnen gebruiken kan je rozijnen verwerken.

Wist je dat:

  • De krent iets anders is dan de rozijn? De krent is de gedroogde vorm van een pitloze druif van een druivenras met kleine vruchten.
  • Het woord rozijn voortkomt uit de Franse taal? Een ‘raisin sec’ is letterlijk ‘een droge druif’.
  • Je voor 1 kilo rozijnen ongeveer 4 kilo druiven nodig hebt?

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: