De voedingswaarde van rozijnen

Voedingswaardetabel van rozijnen per 100 gram:

Per 100 g / mlRozijnenADH*
kcal30215,10%
Kj126415,05%
Water (g)14,970,75%
Eiwit (g)3,396,05%
Koolhydraten (g)79,5230,58%
Suiker (g)59,19
Vet (g)0,460,66%
Verzadigd (g)0,151
E.O.V. (g)0,019
M.O.V. (g)0,135
Omega 6 (g)0
Omega 3 (g)0
Cholesterol (mg)0
Vezels (g)411,43%
A (mg)
B1 (mg)0,0080,73%
B2 (mg)0,19112,73%
B3 (mg)1,1427,14%
B5 (mg)0,142,80%
B6 (mg)0,32321,53%
B11 / Foliumzuur  (ug)31,00%
B12 (ug)
C (mg)3,24,27%
D (ug)00,00%
E (mg)0,121,20%
Vitamine K (ug)3,22,67%
Natrium (mg)121,20%
Kalium (mg)74621,31%
Calcium (mg)535,30%
Fosfor (mg)11514,38%
IJzer (mg)1,7922,38%
Jodium (ug)21,33%
Magnesium (mg)3511,67%
Koper (mg)0,36340,33%
Selenium (ug)0,71,27%
Zink (mg)0,322,13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Inleiding
Rozijnen zijn niks anders dan gedroogde druiven. Veel mensen kennen ze als tussendoortje (voor kinderen), maar rozijnen worden ook veel gebruikt in gebak en gerechten. Rozijnen vallen onder het gedroogde fruit en zijn daarmee tamelijk suikerrijk. Door het drogingsproces wordt 90% van  het water onttrokken aan de druiven maar alle suikers blijven over. Toch zijn rozijnen gezonder dan regulier snoepgoed, dankzij de vezels en wat vitamines en mineralen.

Soorten
De rozijn zoals wij deze kennen zijn vaak sultanarozijnen. Deze naam is vernoemd naar de gebruikte druif de ‘sultana’. Dit is een gele en zoete variant. Toch heb je zowel gele als bruine rozijnen. Dit heeft te maken met het de behandeling voorafgaand en na afloop van het drogen.
Druiven worden voor het drogen behandelend met water en potas, een zoutmengsel. Hierdoor lost het buitenste waslaagje van de schil op en kunnen de druiven sneller worden gedroogd. Daarnaast behoudt de druif hierdoor haar geelgroene kleur. Wanneer druiven niet zijn voorbehandeld, drogen de rozijnen blauw-bruinachtig op.
Het drogingsproces duurt ongeveer 1 a 2 weken. Hierna worden de gedroogde druiven gewassen en de steeltjes verwijderd. Dan volgt een tweede drogingsproces. Veel rozijnen worden daarna nog gezwaveld voor kleurbehoud. Dit gebeurt door middel van zwaveldioxide. Wanneer dit niet gebeurt kleuren de rozijnen bruin. Biologische rozijnen zijn altijd ongezwaveld.

Herkomst
Rozijnen komen uit alle landen waar druiven goed gedijen. Vaak uit het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten, Zuid-Spanje, Australië en Californië. De grootste export van sultanarozijnen vindt plaats in Turkije.

Verkrijgbaar
Rozijnen zijn in elke supermarkt te vinden. Let op de biologische en ongezwavelde variant, dat vormt de gezondste keuze. Sommige verpakkingen met rozijnen bevatten plantaardige oliën zodat de rozijnen niet aan elkaar gaan plakken. Deze kun je ook beter links laten liggen.
Daarnaast vinden we rozijnen terug in notenmixen en in kant- en klare salades en rauwkostmixen.

Bewaren
Doordat rozijnen gedroogd zijn, zijn ze vaak maanden houdbaar. Leg ze op een koele en donkere plek. Rozijnen die te warm bewaard worden gaan aan elkaar plakken.

Toepassing
Rozijnen worden vaak gegeten als tussendoortje maar zijn ook lekker in gerechten. Denk bijvoorbeeld aan een handje van dit gedroogde fruit in een curry, een gerecht met noten of bij een visschotel. Of wok ze eens mee samen met een mix van groenten. In alle gerechten die een zoet accent kunnen gebruiken zijn rozijnen te verwerken.

Wist je dat:

  • De krent iets anders is dan een rozijn? De krent is de gedroogde vorm van een pitloze druif van een druivenras dat kleine vruchten heeft.
  • Het woord rozijn voortkomt uit de Franse taal? Een ‘raisin sec’ is een droge druif.
  • Je voor 1 kilo rozijnen ongeveer 4 kilo druiven nodig hebt?

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: