Bijnieruitputting en een burn-out herstellen

Veel mensen hebben zonder dat ze het weten last van uitgeputte bijnieren. Wat is dit, hoe komt het en wat heeft een burn-out ermee te maken?

Bijnieruitputting is echt een epidemie op dit moment. In westerse landen lopen er ontzettend veel mensen rond met uitgeputte bijnieren, zonder dat ze het weten. Mensen met een burn-out hebben over het algemeen uitgeputte bijnieren.

 

Wat zijn de kenmerken van uitgeputte bijnieren?

  • Moeilijk uit je bed komen
  • Zonder koffie niet kunnen functioneren
  • Frequente energiedips (vooral later op de middag)
  • Je hebt het vaak koud
  • Je hebt alcohol nodig voor ontspanning
  • Veel onrust
  • Niet helder kunnen denken
  • Snel van de kaart
  • Neerslachtige gevoelens
  • Trek in zout
  • Angstig
  • Gevoel tegen een blackout aan te zitten
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Je ziet overal tegenop
  • Moeite hebben met slapen

Wanneer je onder druk staat en dus stress ervaart, helpen de bijnieren je om op de been te blijven. De bijnieren zijn de stress-stootkussens die zorgen dat je deze tijdelijke piek aankunt. De problemen beginnen echter wanneer de tijdelijke piek aan stress, chronisch wordt. De bijnieren, die de hormonen cortisol en adrenaline produceren, kunnen dan uitgeput raken waardoor je stressweerbaarheid enorm afneemt. We spreken dan ook wel van een burn-out. Dit kan jaren duren om weer echt de balans te vinden. Wanneer we in de stresspiek zitten, hebben we een verhoogde cortisol en adrenaline aanmaak en dat onderdrukt de werking van de schildklier. Een trage schildklier zorgt weer voor een tragere spijsvertering en een lagere lichaamstemperatuur.

Soms kunnen we tientallen jaren perfect functioneren, zonder enig teken van disbalans. Maar ongemerkt kun je toch regelmatig over je grens gaan en dan op je 45e plots te maken krijgen met uitgeputte bijnieren. Omdat het jaren heeft geduurd om tot de burn-out te komen, gaat er meestal ook een lange tijd overheen om de balans weer terug te vinden.

 

Hoe kom je weer in balans?

  • Doe leuke dingen waarbij je de tijd vergeet
  • Zoek ontspanning
  • Kies voor onbewerkte voedingsmiddelen
  • Vermijd stress
  • Train jezelf in positief denken
  • Minder met suiker & koolhydraten
  • Neem dagelijks wat zoutoplossing
  • Geen stimulerende middelen zoals koffie
  • Lig voor 22:00 op bed
  • Praat over je gevoelens
  • Beweeg op een rustig tempo, liefst krachttraining
  • Neem vitamine C om de bijnieren aan te sterken
  • Neem AOV Adrenanorm
  • Ga naar buiten de natuur in
  • Geniet van de zon
  • Doe alles stap-voor-stap, één-voor-één
  • Eet voldoende goede (verzadigde) vetten
  • Neem een consult bij Ron Veldhuis uit Zutphen
Alex van der Werf zal op 21 december bij ons een lezing geven in Soest over bijnieruitputting, zeker een aanrader om hierbij te zijn! Reserveren kan hier.

Beluister de radio-interviews op GezondheidNieuwsRadio.nl over bijnieruitputting van Ralph Moorman over De signalen van bijnieruitputing en de behandeling ervan.

Lees hier de PDF over Bijnieruitputting van Mike Donkers

Als je meer wilt weten, kan ik je ook zeker het boek van Dr. L. Wilson aanraden over bijnieruitputting:

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

2 gedachten over “Bijnieruitputting en een burn-out herstellen”

  1. geen reacties omdat de mogelijkheid van reageren pas later is toegevoegd ruim na het verschijnen van dit artikel.

  2. Hoi Juglen, Ik hoor wel eens dat afvallen tijdens een burnout heel moeilijk is. Heb jij hier een verklaring voor?

Reacties zijn gesloten.