web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van agavesiroop

De voedingswaarde van agavesiroop

Voedingswaardetabel van agavesiroop per 100 gram:

Per 100 g agavesiroop ADH*
kcal 310 15,50%
Kj 1300 15,48%
Water (g) 22,9 1,15%
Eiwit (g) 0,09 0,16%
Koolhydraten (g) 76,4 29,38%
Suiker (g) 68
Glucose (g) 12,4
Fructose (g) 55,6
Vet (g) 0,45 0,64%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 0,2 0,57%
A (mg) 0,008 0,89%
B1 (mg) 0,122 11,09%
B2 (mg) 0,165 11,00%
B3 (mg) 0,689 4,31%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,234 15,60%
B11 / Foliumzuur  (ug) 30 10,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 17 22,67%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,98 9,80%
Vitamine K (ug) 22,5 18,75%
Natrium (mg) 4 0,40%
Kalium (mg) 4 0,11%
Calcium (mg) 1 0,10%
Fosfor (mg) 1 0,13%
IJzer (mg) 0,09 1,13%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 1 0,33%
Koper (mg) 0,009 1,00%
Selenium (ug) 1,7 3,09%
Zink (mg) 0,01 0,07%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over agavesiroop
Agavesiroop, ook wel bekend als agavenectar, is een zoetstof met een iets dunnere consistentie dan honing. Het wordt gewonnen uit de agaveplant, die met name in Mexico en Zuid-Afrika voorkomt. Het is een woestijnplant die niet alleen geoogst wordt om zoete siroop van te maken, maar ook tequila. De stroop is goed oplosbaar, waardoor hij bijzonder geschikt is voor gebruik in cocktails en smoothies. Agave bevat meer fructose dan glucose, wat enerzijds betekent dat het erg zoet smaakt en anderzijds dat het een lagere glycemische index heeft dan gewone tafelsuiker. Tafelsuiker noemen we ook wel kristalsuiker en is in feite sucrose. Agave wordt verkocht in flessen in verschillende tinten, waarbij de smaak sterker wordt naarmate hij donkerder wordt. Van oudsher geloofde men dat de plant geneeskrachtige eigenschappen bezat. De agave zoetstof die tegenwoordig wordt verkocht, wordt gemaakt door agave suikers te behandelen met hitte en enzymen, wat alle potentieel gunstige gezondheidseffecten tenietdoet. Het eindproduct is een sterk geraffineerde en ongezonde siroop. Omdat agavesiroop veel fructose bevat, kan het bij overmatige inname nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid, zoals het ontstaan van leververvetting of overgewicht. In vergelijking met honing is agavesiroop minder gezond. Honing bevat een lager gehalte aan fructose, terwijl het meer antioxidanten bevat. Beide zoetstoffen bevatten veel suiker en calorieën en kunnen daardoor bijdragen aan overgewicht, diabetes en gaatjes in het gebit.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: