web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van suiker

De voedingswaarde van suiker

Voedingswaardetabel van kristalsuiker (tafelsuiker) en rietsuiker per 100 gram:

Per 100 g Kristalsuiker ADH* Rietsuiker ADH*
kcal 400 20,00% 400 20,00%
Kj 1700 20,24% 1700 20,24%
Water (g) 0 0,00% 0 0,00%
Eiwit (g) 0 0,00% 0,5 0,89%
Koolhydraten (g) 100 38,46% 99,5 38,27%
Suiker (g) 100   99,5  
Vet (g) 0 0,00% 0 0,00%
Verzadigd (g) 0   0  
E.O.V. (g) 0   0  
M.O.V. (g) 0   0  
Omega 6 (g) 0   0  
Omega 3 (g) 0   0  
Cholesterol (mg) 0   0  
Transvet (g) 0   0  
Vezels (g) 0 0,00% 0 0,00%
A (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B1 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B2 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B3 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B5 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B6 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B11 / Foliumzuur (ug) 0 0,00% 0 0,00%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 0 0,00%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Natrium (mg) 0 0,00% 5 0,50%
Kalium (mg) 4 0,11% 48 1,37%
Calcium (mg) 0 0,00% 29 2,90%
Fosfor (mg) 0 0,00% 3 0,38%
IJzer (mg) 0,1 1,25% 0,9 11,25%
Jodium (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Magnesium (mg) 2 0,67% 9 3,00%
Koper (mg) 0,02 2,22% 0,11 12,22%
Selenium (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Zink (mg) 0 0,00% 0 0,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over suiker
De namen tafelsuiker, kristalsuiker of gewone suiker verwijzen naar sucrose, dat een disacharide is en bestaat uit glucose en fructose. Deze suikers zijn zoet smakende koolhydraten die in water oplosbaar zijn. Het woord suiker stamt af van het Sanskriete woord śarkarā, dat “gemalen suiker” betekent, dat via het Perzische shakar, in de 12e eeuw door de Fransen werd omgedoopt tot ‘sucre’. Wij Nederlanders maakten daar suiker van en de Engelsen sugar. Een theelepel suiker levert gemiddeld 4 gram suiker, een suikerkontje weegt ook ongeveer 4 gram. Aangezien 1 gram suiker 4 kcal bevat, kun je zeggen dat 1 suikerklontje 16 kcal telt.

Het verschil tussen kristalsuiker en rietsuiker
Tussen kristal- en rietsuiker is op nutritioneel vlak niet veel verschil, maar de herkomst en productiemethode is wel wezenlijk anders. Kristalsuiker komt bijna altijd van bieten en rietsuiker komt, zoals de naam al zegt, van riet. Riet is een gassoort. Bietsuiker wordt gemaakt volgens een proces waarbij suikerbieten gesneden worden om het natuurlijke suikersap eruit te halen. Dit sap wordt gezuiverd en verhit tot een geconcentreerde siroop, die gekristalliseerd wordt tot kristalsuiker. Vandaar de naam kristalsuiker. Rietsuiker wordt volgens een soortgelijke methode gemaakt. Witte suiker afkomstig van rietsuiker wordt vaak gezuiverd met verkoolde runderbeenderen. Beenderkool helpt bij het bleken en filteren, zodat er witte suiker ontstaat. Biologische rietsuiker met een lichtbruine kleur is niet gezuiverd met beenderkool. Kristalsuiker van bieten wordt gemaakt zonder beenderkool, wat belangrijk kan zijn voor veganisten of vegetariërs. Naar schatting komt 55-60% van alle verkochte suiker in ons land van suikerbieten. Bietsuiker neigt naar een karamelachtig aroma, terwijl rietsuiker gekenmerkt wordt door een zoetere nasmaak met een fruitig aroma.

Is suiker gezond?
Ongeacht de bron is geraffineerde suiker in wezen pure sucrose, een verbinding die bestaat uit glucose en fructose. Volgens wetenschappelijk onderzoek kan het consumeren van grote hoeveelheden biet- of rietsuiker bijdragen tot gewichtstoename en het ontstaan van chronische aandoeningen, zoals diabetes, hartziekten en leverproblemen. Veel voedingsmiddelen met toegevoegde suikers voegen vaak calorieën toe zonder voedingsstoffen. Deze voedingsmiddelen en dranken worden vaak “lege” calorieën genoemd. Volgens het diabetesfonds eet een Nederlander dagelijks gemiddeld 110 gram aan suiker. In totaal zijn dit 28 suikerklontjes per dag en meer dan 10.000 suikerklontjes (40 kilo) per jaar. Als je bedenkt dat het officiële advies dat suiker niet meer dan 5% zou mogen uitmaken van de energie die je elke dag uit eten en drinken haalt, dan hebben we nog heel wat te winnen. Iedereen van 11 jaar en ouder zou per dag maximaal ongeveer 30 gram per dag aan geraffineerde suiker mogen binnenkrijgen, dus we moeten dagelijks 80 gram minder suiker zien te eten. Gezondheidsorganisaties, zoals de American Heart Association, raden aan je inname van toegevoegde suiker tot het minimum te beperken. De beste manier om je inname van toegevoegde suiker te beperken is door thuis je eigen gezonde maaltijden te bereiden en geen voedingsmiddelen en dranken te kopen die toegevoegde suiker bevatten.

Suiker en onze tanden
Suiker kan een negatieve invloed hebben op de gezondheid van je gebit. Bacteriën in je mond voeden zich met suiker en geven zure bijproducten af, die het glazuur kunnen aanvallen en demineralisatie van de tanden veroorzaken.

Functies van suiker in onze levensmiddelen
Naast dat suiker als zoetmiddel wordt toegevoegd aan voedsel, heeft het soms ook andere functies:

  • Behoud van de versheid en de voedselkwaliteit
  • Als conserveermiddel in jam en gelei
  • Verbeteren van de smaak in bewerkt vlees
  • Zorgt voor fermentatie van brood en augurken
  • Voegt bulk toe aan ijs en body aan koolzuurhoudende frisdrank

Gezonde suiker
Het is voor je gezondheid beter toegevoegde suikers te vermijden en om alleen te kiezen voor van nature aanwezige suikers. Voedingsmiddelen die natuurlijke suikers bevatten (zoals fruit) bevatten namelijk ook vitaminen, mineralen en vezels.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: