De voedingswaarde van bleekselderij

Voedingswaardetabel van bleekselderij per 100 gram:

Per 100 g / mlBleekselderijADH*
kcal140,70%
Kj600,71%
Water (g)924,60%
Eiwit (g)11,79%
Koolhydraten (g)20,77%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,13,14%
A (mg)0,2421,91%
B1 (mg)0,087,27%
B2 (mg)0,085,33%
B3 (mg)0,322,00%
B5 (mg)0,255,00%
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)165,33%
B12 (ug)
C (mg)2533,33%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)29,424,50%
Natrium (mg)606,00%
Kalium (mg)3209,14%
Calcium (mg)808,00%
Fosfor (mg)405,00%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)1,10,73%
Magnesium (mg)124,00%
Koper (mg)0,011,11%
Selenium (ug)35,45%
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over bleekselderij
Bleekselderij is een selderijsoort waarvan de stelen worden gegeten. Bleekselderij wordt nogal eens verward met selderij. Van selderij wordt alleen het blad verwerkt.

Herkomst en groeiwijze
De bleekselderij komt oorspronkelijk uit landen rondom de Middellandse zee en werd vroeger gebruikt voor medicinale doeleinden en veel minder vaak genuttigd als voedingsmiddel. Later is daar verandering in gekomen. Dankzij allerlei klassieke gerechten met bleekselderij zoals de pasta bolognese wordt deze groente nu veel vaker gegeten. Bleekselderij groeit op de grond en schiet met stengels en al omhoog. Onder de grond komen de stengels samen in een dunne stronk. De plant bevat veel blad, welke voor commerciële verkoop voor een groot deel worden verwijderd.

Verkrijgbaar
Het Nederlandse seizoen van de bleekselderij loopt van juni t/m november. In de rest van het jaar komt de bleekselderij uit Spanje en Israël. Een struik bleekselderij moet stevig aanvoelen en er frisgroen uitzien bij aankoop. Verkleurde bladeren duiden op een wat verouderd exemplaar, evenals bruine verkleuringen bij de steelaanzetten.

Bewaren
Bleekselderij blijft circa twee dagen houdbaar in de koelkast, maar in de groentelade een stuk langer. Op een koele, droge plaats kun je deze groenten ongeveer een week bewaren.

Toepassing
De bleekselderij heeft het imago van de “dieetstengel”. In menig film kauwen actrices op een stengel om aan te geven dat zij niet veel mogen eten. Toegegeven, de bleekselderij bevat inderdaad weinig calorieën. Zo uit het vuistje misschien wat saai, maar in combinatie met andere voedingsmiddelen des te lekkerder. Zo wordt bleekselderij gebruikt in de klassieke pasta bolognese met ui en wortel. Ook zien we bleekselderij terug in soepgroenten. Maar bleekselderij is rauw ook erg smaakvol en gezond. Bijvoorbeeld in een smoothie of salade met appel, rozijnen en veldsla. Deze groente leent zich ook uitstekend om te wokken en smaakt goed met gebakken banaan. Een stukje bleekselderij kan ook prima ingezet worden als tussendoortje, met wat hummus of tapenade. Bleekselderij bestaat voor een groot deel uit water dus reken 1,5 keer het beoogde gewicht wanneer je deze groente gaat verhitten.

Weetjes/Wist je dat:

  • Je van het blad van de bleekselderij bouillon kan laten trekken? De smaak heeft wat weg van peterselie.
  • Wilde bleekselderij werd ontdekt in Europa en Azië? Hier groeide de plant langs de oevers van de rivieren.
  • Je bleekselderij kunt recyclen? Door het stronkje opnieuw de planten (dit keer in een laagje water) groeit er een nieuwe bleekselderij uit.
  • Bleekselderij nauw verwant is aan de knolselderij?
  • Bleekselderij bekend staat om haar vochtafdrijvende werking?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van bleekselderij
De bijzondere smaak is grotendeels van het stofje phthalide afkomstig. Volgens onderzoek kan phthalide de spieren van de aderen doen ontspannen, met een verlaging van de bloeddruk als gevolg (1).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1). Madhavi D, Kagan D, Rao V, Murray M. A pilot study to evaluate the antihypertensive effect of a celery extract in mild to moderate hypertensive patients. Natural Medicine Journal 2013;4(4):1-3.