web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van bleekselderij

De voedingswaarde van bleekselderij

Voedingswaardetabel van bleekselderij per 100 gram:

Per 100 g / ml Bleekselderij ADH*
kcal 14 0,70%
Kj 60 0,71%
Water (g) 92 4,60%
Eiwit (g) 1 1,79%
Koolhydraten (g) 2 0,77%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 1,1 3,14%
A (mg) 0,24 21,91%
B1 (mg) 0,08 7,27%
B2 (mg) 0,08 5,33%
B3 (mg) 0,32 2,00%
B5 (mg) 0,25 5,00%
B6 (mg) 0,1 6,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 16 5,33%
B12 (ug)
C (mg) 25 33,33%
D (ug)
E (mg) 0,2 2,00%
Vitamine K (ug) 29,4 24,50%
Natrium (mg) 60 6,00%
Kalium (mg) 320 9,14%
Calcium (mg) 80 8,00%
Fosfor (mg) 40 5,00%
IJzer (mg) 0,5 6,25%
Jodium (ug) 1,1 0,73%
Magnesium (mg) 12 4,00%
Koper (mg) 0,01 1,11%
Selenium (ug) 3 5,45%
Zink (mg) 0,1 0,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over bleekselderij
Bleekselderij is een selderijsoort waarvan de stelen worden gegeten. Bleekselderij wordt nogal eens verward met selderij. Van selderij wordt alleen het blad verwerkt.

Herkomst en groeiwijze
De bleekselderij komt oorspronkelijk uit landen rondom de Middellandse zee en werd vroeger gebruikt voor medicinale doeleinden en veel minder vaak genuttigd als voedingsmiddel. Later is daar verandering in gekomen. Dankzij allerlei klassieke gerechten met bleekselderij, zoals de pasta bolognese, wordt deze groente nu veel vaker gegeten. Bleekselderij groeit op de grond en schiet met stengels en al omhoog. Onder de grond komen de stengels samen in een dunne stronk. Het vele blad wordt voor de verkoop grotendeels verwijderd.

Verkrijgbaar
Het Nederlandse bleekselderijseizoen loopt van juni t/m november. In de rest van het jaar komt de bleekselderij uit Spanje en Israël. Bij aankoop moet de struik stevig aanvoelen en er frisgroen uitzien. Verkleurde bladeren duiden op een wat verouderd exemplaar, evenals bruine verkleuringen bij de steelaanzetten.

Bewaren
Bleekselderij blijft circa twee dagen houdbaar in de koelkast, maar in de groentela een stuk langer. Op een koele, droge plaats kun je deze groenten ongeveer een week bewaren.

Toepassing
De bleekselderij heeft het imago van ‘dieetstengel’. In menige film kauwen actrices op zo’n stengel om aan te geven dat op dieet zijn. Toegegeven, bleekselderij bevat inderdaad weinig calorieën. Zo uit het vuistje is misschien wat saai, maar in combinatie met wat hummus of tapenade des te lekkerder. Verder wordt bleekselderij gebruikt in soepgroente en samen met ui en wortel in de klassieke pasta bolognese. Ook rauw is bleekselderij smaakvol en gezond. Bijvoorbeeld in een smoothie of in een salade met appel, rozijnen, walnoten en veldsla. Deze groente leent zich ook uitstekend om te wokken en smaakt goed met gebakken banaan. Bleekselderij bestaat voor een groot deel uit water, dus reken 1,5 keer het beoogde gewicht wanneer je deze groente gaat verhitten.

Wist je dat:

  • Je van het blad van bleekselderij bouillon kan trekken? De smaak heeft wat weg van peterselie?
  • Wilde bleekselderij werd ontdekt in Europa en Azië? Hier groeide de plant langs de oevers van rivieren.
  • Je bleekselderij kunt ‘recyclen’? Wanneer je het overgebleven stronkje opnieuw  plant in een laagje water groeit er een nieuwe bleekselderij uit.
  • Bleekselderij nauw verwant is aan de knolselderij?
  • Bleekselderij bekend staat om haar vochtafdrijvende werking?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van bleekselderij
De bijzondere smaak is grotendeels afkomstig van het stofje phthalide. Volgens onderzoek kan phthalide de spieren van aderen doen ontspannen, met een verlaging van de bloeddruk als gevolg (1).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1). Madhavi D, Kagan D, Rao V, Murray M. A pilot study to evaluate the antihypertensive effect of a celery extract in mild to moderate hypertensive patients. Natural Medicine Journal 2013;4(4):1-3.