De voedingswaarde van koolzaadolie

Voedingswaardetabel van koolzaadolie per 100 gram:

Per 100 g / mlKoolzaadolieADH*
kcal87543.75%
Kj366343.61%
Water (g)10.05%
Eiwit (g)
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g)99141.43%
Verzadigd (g)6.6
E.O.V. (g)59.5
M.O.V. (g)29.4
Omega 6 (g)19.8
Omega 3 (g)9.7
Cholesterol (mg)1.8
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)
B2 (mg)
B3 (mg)
B5 (mg)
B6 (mg)
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)18.9189.00%
Vitamine K (ug)112.593.75%
Natrium (mg)
Kalium (mg)
Calcium (mg)
Fosfor (mg)
IJzer (mg)
Jodium (ug)
Magnesium (mg)
Koper (mg)
Selenium (ug)
Zink (mg)

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over koolzaadolie
Koolzaadolie, ook wel canola-olie genoemd, wordt gewonnen uit koolzaad. Dit is een tweejarige plant uit de kruisbloemenfamilie. Koolzaadolie is al langer bekend, maar wordt nog niet zo lang ingezet als voedingsmiddel in de keuken. Vroeger werd koolzaadolie vooral gebruikt als lampenolie. Vanaf de negentiende eeuw werd de olie ook voor voedingsdoeleinden en biobrandstof ingezet. Koolzaad is een belangrijk oliegewas in Nederland geworden.

Koolzaad en raapzaad lijken veel op elkaar. De verschillen zitten in de bloeitijd en de plaats van de bloemen op de steel. Daarnaast is koolzaad in staat zichzelf te bestuiven.

Ongeveer 20% van de totale opbrengst aan koolzaadolie wordt gebruikt in voedingsproducten.. Denk aan margarines, gebak en koek. Ook kant- en klare dressings bevatten doorgaans koolzaadolie. De rest wordt verkocht als olie in flessen of verwerkt in veevoer.

Verkrijgbaar
Koolzaadolie is in elke supermarkt verkrijgbaar. Vaak gaat het hierbij om de genetisch gemanipuleerde vorm. Daarnaast is de olie vaak sterk verhit geweest. Hierdoor gaan de essentiële voedingsstoffen verloren. Er is ook biologische, koudgeperste olie te koop. Deze vind je online en bij biologische winkels. Koudgeperste olie verdient de voorkeur boven de gangbare (geraffineerde) olie.

Toepassing
Koolzaadolie bevat een hoog gehalte aan omega 6 vetten, wat in grote hoeveelheden niet gezondheidsbevorderend werkt. Gebruik er dus niet teveel van. De smaak is neutraal en kan dus op tal van manieren worden ingezet. Als onderdeel van een dressing of om een (koud) gerecht wat smeuïger te maken. Doordat de olie voor een groot deel uit meervoudige onverzadigde vetten bestaat, is het niet aan te raden de olie voor verhitting te gebruiken i.v.m. oxidatiegevaar. Koud gebruik verdient dus altijd de voorkeur.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: