web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van pomelo

De voedingswaarde van pomelo

Voedingswaardetabel van pomelo per 100 gram:

Per 100 g Pomelo ADH*
kcal 38 1,89%
Kj 159 1,89%
Water (g) 89,1 4,46%
Eiwit (g) 0,76 1,36%
Koolhydraten (g) 9,62 3,70%
Suiker (g)
Vet (g) 0,04 0,06%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 1 2,86%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,034 3,09%
B2 (mg) 0,027 1,80%
B3 (mg) 0,22 1,38%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,036 2,40%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 61 81,33%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0 0,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 216 6,17%
Calcium (mg) 4 0,40%
Fosfor (mg) 17 2,13%
IJzer (mg) 0,11 1,38%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 6 2,00%
Koper (mg) 0,048 5,33%
Selenium (ug) 0,00%
Zink (mg) 0,08 0,53%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over pomelo
Een pomelo is een citrusvrucht die oorspronkelijk uit Thailand en Maleisië komt. Het is een kruising tussen een pompelmoes en een grapefruit. De pomelo lijkt op een pompelmoes, waardoor beiden soorten weleens met elkaar verward worden. Om de verwarring nog groter te maken; in het Engels bedoelt men met pomelo ook daadwerkelijk de pompelmoes. Vandaag de dag wordt de pomelo nog steeds gekweekt in Thailand, maar ook in China en Israël. Net als de pompelmoes heeft ook de pomelo een dikke schil. Het pellen ervan is dan ook een flink karwei. Er bestaan witte en rode varianten. Deze vrucht heeft citroenachtige zoete en tegelijk licht bittere smaak. De rode pomelo is over het algemeen iets minder zoet. Een pomelo houdt niet van lage temperaturen, je kunt hem daarom beter buiten de koelkast bewaren.

Is een pomelo gezond?
De pomelo is vooral interessant vanwege de grote hoeveelheid vitamine C. Daarnaast bevat deze vrucht diverse fytochemicaliën die kunnen werken tegen schimmels (1). Ook vermoeden wetenschappers dat bepaalde bestanddelen in deze vrucht tumoren op afstand kunnen houden (2). Daarnaast blijkt de schil vele heilzame stoffen te bevatten, die vers veel krachtiger werken dan gedroogd (3). Net als de grapefruit kan de pomelo op bepaalde leverenzymen inwerken, waardoor de dosering van sommige medicijnen niet meer klopt. In het geval van medicatie, is het raadzaam om terughoudend te zijn met grote hoeveelheden pomelo.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Singh P, Shukla R, Prakash B. Chemical profile, antifungal, antiaflatoxigenic and antioxidant activity of Citrus maxima Burm. and Citrus sinensis (L.) Osbeck essential oils and their cyclic monoterpene, DL-limonene. Food and chemical toxicology : an international journal published for the British Industrial Biological Research Association. 2010; 48(6):1734-40.

(2) Kundusen S, Gupta M, Mazumder UK, Haldar PK, Saha P, Bala A. Antitumor Activity of Citrus maxima (Burm.) Merr. Leaves in Ehrlich’s Ascites Carcinoma Cell-Treated Mice. ISRN pharmacology. 2011; 2011:138737.

(3) Thielen M, Speck T, Seidel R. Impact behaviour of freeze-dried and fresh pomelo ( ) peel: influence of the hydration state R. Soc. open sci.. 2015; 2(6):140322-.