web
statistics

Juicen of blenden, wat is gezonder?

De laatste jaren zijn smoothies en sapjes steeds populairder geworden. Je kunt ze kant-en-klaar in de winkel kopen of bevroren per post laten komen, maar zelf maken kan natuurlijk ook. Zijn sappen eigenlijk wel zo goed voor onze gezondheid? Hoe zit dat met een smoothie?

Volgens onderzoek is het gezonder om groente en fruit in z’n geheel te eten (1). Dit komt deels door de vezels (2), maar ook omdat niet alle actieve stoffen meekomen met het juicen (3). Dus allemaal aan de groenten en het fruit zou je zeggen. Zo simpel is het niet. Ruim 75% van de Nederlanders eet te weinig groenten en fruit (4). Slechts 14% van de pubers eet voldoende groente en fruit (5). Inmiddels zijn we op het punt aanbeland dat veel mensen die overgewicht hebben, zwaar ondervoed zijn (6). We krijgen dus genoeg van de macronutriënten binnen zoals vetten, eiwitten en koolhydraten, maar te weinig micronutriënten zoals de vitamines, mineralen en spoorelementen.

Een dubbelblind placebogecontroleerde studie toonde aan dat het 14 weken lang drinken van groente- en fruitsap de vitamine- en antioxidantenstatus in het bloed sterk doet stijgen (7). Ook een andere studie kwam tot deze conclusie en zag tegelijk diverse markers voor westerse beschavingsziektes dalen (8). Interessant is ook dat vezels ervoor kunnen zorgen dat de opname van bepaalde nutriënten juist verminderd wordt (9). Ook kunnen bepaalde typen vezels bij sommigen de darmen overmatig prikkelen, met darmklachten als gevolg (10).

Een recente grote studie toonde aan dat we eigenlijk tussen de 500 en 800 gram groenten per dag zouden moeten eten voor een optimale gezondheid (11). Bij deze hoeveelheid is ons risico op ziekten het laagst. Helaas halen maar weinigen dit. Naast het eten van groenten en fruit kan prima ter afwisseling een sap of een smoothie genuttigd worden.

Een voordeel van een sapje of een smoothie is dat het snel klaar is. Daarnaast kan het gemakkelijk meegenomen worden. Ook is het een ideale manier om groenten en fruit die hun beste tijd hebben gehad erin te verwerken.

Een belangrijke regel bij het maken van sap met een slowjuicer is om de nadruk zoveel mogelijk op groente te leggen. Dit is misschien even wennen. Sappen van groentes bevatten weinig suiker en ondertussen veel micronutriënten.

Juicen
Bij het juicen pers je al het sap uit de vezels van groente en fruit. Er blijft dus puur sap over. Dat is meteen het probleem ook: de vezels vertragen normaal gesproken de opname van de suikers. Vruchtensap is eigenlijk vloeibaar snoep. Het is heel erg lekker, maar ook erg zoet. Je kunt dit prima drinken, zolang je maar niet te veel hiervan drinkt. Fruit bevat erg veel fructose, en dat belast de lever. Je kunt hierdoor moe worden van het drinken van zelf geperste vruchtensap. Eén glaasje van 200 ml is echt geen probleem. Het voorziet je lichaam op een makkelijke manier van vele actieve plantenstoffen en vitamine & mineralen, maar je kunt hier maar beter geen liters per dag van drinken.

Blenden
Een blender hakt met snel ronddraaiende messen de groente en fruit tot pulp. Het voordeel is dat de vezels bewaard blijven, waardoor de suiker minder snel in je lichaam wordt opgenomen. Ook vormen deze vezels een voedingsbron voor je darmbacteriën. Het resultaat uit een blender blijft ook langer goed dan een geperste sap, omdat de vezels tegen oxidatie beschermen. Het nadeel van een smoothie is dat je het erg makkelijk achterover klokt, zonder te kauwen. Dit kauwen is heel belangrijk om de enzymen uit speeksel te vermengen met de smoothie. Je kunt het beste de smoothie dus even goed proeven in je mond en daarna pas doorslikken. Anders kan dit leiden tot gisting en spijsverteringsproblemen.

Welke juicer is het beste?
Voor wat betreft sapjes heeft een horizontale slowjuicer een aantal voordelen ten opzichte van een verticale. Met horizontale slowjuicer kan ook goed sap gemaakt worden van bladgroentes. Ook is een horizontale slowjuicer makkelijker schoon te maken dan zijn verticale broertje. Een slowjuicer draait langzaam, waardoor er niet alleen meer vitamines en actieve plantenstoffen verkregen worden, maar ook hun werkzaamheid behouden blijft. Volgens wetenschappelijk onderzoek is de anti-kankerwerking van het sap uit een slowjuicer krachtiger dan het sap van een centrifugale sapmachine (12). Op de vraag of een blender of juicer beter is, kan geen eenduidig antwoord worden gegeven. Een recente studie stelde vast dat het per fruitsoort afhangt welke van de twee meer micronutriënten beschikbaar weet te maken (13). Beide apparaten zijn een goede aanvulling om de inname van groente en fruit te verhogen.

Sap aan huis?
Er zijn ook ingevroren verse slowjuice-sappen verkrijgbaar, die diepgevroren aan huis worden gebracht. Daarbij zijn twee grote spelers in Nederland en Beglië Frecious en Sapje. Op papier lijkt Sapje duidelijk de winnaar: zij maken sap met biologisch-dynamische streekproducten en doen dit in glas. Juices bij andere leveranciers worden nog altijd in plastic vervoerd. De sappen bij Sapje worden gemaakt van zeker 400 gram groenten; ze bestaan minimaal voor 85% uit groente en heeft hierdoor een laag gehalte aan suiker. Uit navraag is gebleken dat hun slowjuicers volledig RVS zijn, dus het sap komt niet in aanraking met plastic.

Als je zelfs aan de gang wil gaan, dan hebben we ook een ruime keuze aan slowjuicers en blenders in onze webwinkel!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel: