Juicen of blenden, wat is gezonder?

slowjuicesapDe laatste jaren zijn smoothies en sapjes steeds populairder geworden. Je kunt ze kant-en-klaar in de winkel kopen of bevroren per post laten komen. Zelf maken kan natuurlijk ook! Hoe verser, hoe gezonder: dat weet iedereen. Maar wat is nu beter, juicen of blenden?

Juicen
Bij het juicen pers je al het sap uit de vezels van groente en fruit. Er blijft dus puur sap over. Dat is meteen het probleem ook: de vezels vertragen normaal gesproken de opname van de suikers. Vruchtensap is eigenlijk vloeibaar snoep. Het is heel erg lekker, maar ook erg zoet. Je kunt dit prima drinken, zolang je maar niet te veel hiervan drinkt. Fruit bevat erg veel fructose, en dat belast de lever. Je kunt hierdoor moe worden van het drinken van zelf geperste vruchtensap. Eén glaasje van 200 ml is echt geen probleem. Het voorziet je lichaam op een makkelijke manier van vele actieve plantenstoffen en vitamine & mineralen, maar je kunt hier maar beter geen liters per dag van drinken.

Blenden
Een blender hakt met snel ronddraaiende messen de groente en fruit tot pulp. Het voordeel is dat de vezels bewaard blijven, waardoor de suiker minder snel in je lichaam wordt opgenomen. Ook vormen deze vezels een voedingsbron voor je darmbacteriën. Het resultaat uit een blender blijft ook langer goed dan een geperste sap, omdat de vezels tegen oxidatie beschermen. Het nadeel van een smoothie is dat je het erg makkelijk achterover klokt, zonder te kauwen. Dit kauwen is heel belangrijk om de enzymen uit speeksel te vermengen met de smoothie. Je kunt het beste de smoothie dus even goed proeven in je mond en daarna pas doorslikken. Anders kan dit leiden tot gisting en spijsverteringsproblemen.

Wat doe ik zelf?

Ik gebruik zowel een juicer als een blender naast elkaar. Elke ochtend neem ik voor het ontbijt een klein sapje uit de vriezer dat ik eerder die week heb gemaakt. Zo kan ik elke dag makkelijk en snel over een vers sapje beschikken. Ik gebruik er alleen niet zomaar een juicer voor, maar een slowjuicer.

Hurom
Ik gebruik zelf nu deze Hurom slowjuicer

Slowjuicer
Eerst had ik een Philips sapcentrifuge. Hoewel het sap best lekker was, besloot ik toch te gaan voor een slowjuicer. Een sapcentrifuge perst met duizenden toeren per minuut het sap uit de vezels van groenten en fruit, waarbij de nodige vitaminen en enzymen verloren gaan. Vooral vitamine B en C zijn gevoelig voor de hogere temperaturen die bij de sapcentrifuge komen kijken. Dit is natuurlijk zonde, want we willen juist een sapje drinken vanwege de hoge hoeveelheid vitamine C. Een slowjuicer draait op tientallen toeren per minuut, waardoor er geen hitte ontstaat. De vitaminen en enzymen blijven dus bewaard. Planten bevatten duizenden actieve stoffen, die door de hitte gemakkelijk verloren gaan. Bij een slowjuicer blijven deze stoffen actief. Sinds kort heb ik trouwens een nieuwe slowjuicer  gevonden, de Hurom 2nd generation. Deze slowjuicer heeft een grove zeef en een hendel om de pulp toevoer te regelen, waardoor ook de vezels meekomen. Het sapje wordt wat minder lekker, maar wel gezonder, omdat de vezels er nu bij zitten. Deze vezels zijn dus op een zeer laag toerental (42 toeren per minuut) geperst! De smaak van een sapje met een slowjuicer gemaakt, is wat mij betreft de onbetwiste winnaar, in vergelijking met een sapcentrifuge. Het voordeel van een slowjuicer is ook dat je tarwegrassap kunt maken. Bij een sapcentrifuge of blender kan dat niet. Wij mensen kunnen de vezels van gras (cellulose) niet verteren. Gras is echter wel één van de meest nutriëntrijke voeding die we maar kunnen nemen. Met een slowjuicer kunnen we hier nu dus voor het eerst in de geschiedenis echt gebruik van maken. De meeste planten nemen namelijk slechts enkele mineralen op uit de bodem, terwijl gras het vermogen heeft om alle mineralen uit de bodem op te nemen. Super voedzaam dus!

Mensen met darmproblemen kunnen soms beter hun darm herstellen door vezels te vermijden. Vezels zijn heel heftig voor de darmen. Een slowjuicesap kan dan toch het lichaam voorzien van de nodige voedingsstoffen. Probeer in geval van darmproblemen niet teveel zoet fruit toe te voegen: dit kan een voedingsbodem zijn voor candida.

Blender
Ik raad je aan om altijd een blender te kopen met een glazen kan. Hoewel de plastic varianten vaak vrij zijn van de weekmaker BPA, kunnen er ook andere weekmakers inzitten. Daarom liever glas, het smaakt ook beter. Er zijn tegenwoordig ook hogesnelheidsblenders te koop, maar deze messen draaien met meer dan 30.000 toeren per minuut en daar komen door de wrijving ook hoge temperaturen bij kijken. Deze hoge temperaturen hebben een nadelige invloed op de nutriënten. Wist je dat je in een hogesnelheidsblender de inhoud gewoon kunt verhitten tot een warme soep? Ik houd het op een normale blender. Zelf gebruik ik de Philips HR2094 al enige jaren naar tevredenheid.

Wie is de winnaar?

Er is geen winnaar of verliezer. Zowel de slowjuicer als de blender hebben allebei een plekje in mijn keuken. Zolang je maar kiest voor een slowjuicer ipv een sapcentrifuge en een normale blender ipv hogesnelheidsblender. Ik zou mijn slowjuice drankje elke ochtend niet willen missen. Ik gebruik het als drager voor mijn natuurlijke supplementen. Ik koop alleen natuurlijke supplementen en dan altijd in poedervorm. Ik heb geen zin in de vulstoffen van een tablet.

Net zoals de rest van Nederland heb ik ook de neiging om te weinig groenten en fruit te eten. Het voedingscentrum heeft de norm gesteld dat we 2 stuks fruit en 200 gram groenten per dag zouden moeten eten. Recent onderzoek in Engeland liet zien dat we eigenlijk het dubbele zouden moeten eten om gezond te blijven. Een smoothie is een prima manier om de intake van groente en fruit te verhogen. Je kunt een smoothie makkelijk in een thermofles meenemen naar je werk.

Enkele tips

De vriezer
Ik gebruik de vriezer om mijn slowjuic sap voor een week in te vriezen. Zo maak ik eigenlijk dus zelf een Frecious drankje naar smaak. Wat betreft het blenden: je kunt ook 7 porties van groente en fruit maken en deze invriezen, om deze een avond voor het bereiden uit de vriezer te halen. Zo kun je dagelijks vers een genieten van je smoothie en wel een week doen met een ananas, bladgroen of verse bosbessen. Ik weet dat de vriezer niet ideaal is: vers is altijd beter. Maar groente en fruit uit de vriezer is nog altijd beter dan helemaal geen groente en fruit!

De basis
Voor mijn slowjuicesap gebruik ik appels en wortels als basis. Ik varieer dan in de “topping”, op het moment zijn dat vaak rode bieten, gember en bleekselderij. Andijvie werkt ook geweldig en is een rijke bron van chlorofyl. Appels en wortels zijn wel zoet, dus gebruik hier weinig van. Geweldige groenten om te juicen zijn, biologische spinazie, boerenkool en snijbieten.

Pulp
De pulp van mijn slowjuicer gebruik ik weer voor in soepen. Ik gebruik dan voornamelijk de pulp van de bieten en wortels. Deze vezels voeden je dikke darmbacteriën, die zijn daar heel erg blij mee. De moderne mens krijgt gemiddeld per dag maar 15 gram vezels binnen, terwijl de oermens wel 140 gram at.

Meer groenten dan fruit
Fruit wordt zo gekweekt dat het mierzoet is. Een wilde appel is zuur, een gekweekte appel is een suikerbom. Daarom is het een goed idee om steeds meer het accent op groente te leggen. Als je begint is een verhouding van 2/3e fruit en 1/3e groente, is dat prima. Probeer deze verhouding echter naar verloop van tijd om te draaien, dus 1/3e fruit en 2/3e groenten. Als je het accent verlegt naar groenten dan kun je ook met een gerust hart (slow)juicen. Een sapje op basis van groente is lekkerder dan een smoothie op basis van groenten. Een smoothie is pas lekker met veel zoet fruit, waardoor de gezondheidsvoordelen door de veelheid aan suikers teniet kan worden gedaan. Dit pleit dan toch weer voor een slowjuicer.

Gebruik alleen verse ingrediënten
Ik had laatst toevallig een zak oude wortels gebruikt, dat heb ik geweten. Het sapje smaakte mij opeens niet echt. Toen ik weer verse wortels gebruikte, smaakte het sapje weer als vanouds. Verbazingwekkend.

Als je dan meteen aan de gang wil gaan, dan hebben we sinds kort ook flink wat slowjuicers in onze webwinkel!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

16 gedachten over “Juicen of blenden, wat is gezonder?”

  1. Hallo Juglen,
    Ik heb ergens gelezen dat het niet goed is fruit en groente tegelijk te consumeren, hoe denk jij daarover?

  2. Hi Juglen,
    Dank voor je informatieve stukje! Zelf gebruik ik al heel lang naar volle tevredenheid de Vitamix. Het is een investering (rond 600 euro), maar het is dan ook een ‘beest’. Fantastische smoothies! Hiervoor had ik een Juicepresso, een hele fijne juicer.
    Hartelijke groet,
    Wendy

  3. Leuk blogartikel. Juglen je schrijft: Een wilde appel is zuur, een gekweekte appel is een suikerbom.
    Waar koop ik die wilde appel??

  4. Pfff, who cares… Als je na moet en wilt denken over juicen of blenden ben je sowieso ongezond bezig. Gooi alles in een glas en drink het op! ;-)

  5. Hallo Junglen,

    Ik ben toch bang dat sap in de diepvries wat van z’n voedingswaarde verliest.
    Ik sta iedere ochtend een kwartier/half uur eerder op om voor mijzelf en mijn man een flink glas vers, groen sap te (slow)juicen. In het begin deed ik er nog wat fruit door, maar nu gebruik ik het liefst zoveel mogelijk groene groenten zoals boerenkool, paksoy, broccoli, groene paprika, komkommer. Daarnaast varieer ik met alle wortelsoorten, bieten, pompoenen en kiemen. Ik kweek mijn eigen tarwegras en doe dit er ook bij in mijn juicer. Het maakt de smaak van het sap ook intenser. Nog wat citroen en/of gember erbij. Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos!
    Meteen na het juicen opdrinken voor optimaal profijt en de dag kan beginnen.
    Het tekort aan vezels maak ik de rest van de dag wel weer goed, want het is bij ons niet juicen i.p.v. groente eten, het is een aanvulling. Voor de rest eten we zo gezond mogelijk (Paleo als richtlijn).

    Ik heb ook een hogesnelheidsblender, maar die gebruik ik veel minder. Ik zie een smoothie meer als een traktatie, niet te vaak doen dus!
    Fruit eten we liever in z’n geheel, dan heb je meer kijk op de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt.

  6. Sapjes of het nu geperst is of gemalen, het is altijd stukken gezonder dan alle kant-en-klare. Dranken zoals cola.

  7. Gewoon zoveel mogelijk fruit en groente in de blender mikken en opdrinken die hap. Die angst om suikers al je veel fruit eet is lachwekkend. Hoe meer fruit en groente je eet op een dag hoe beter.

    Meer fruit en groente, stukken minder vet vlees eten, geen brood en alleen whole foods en je wordt zo gezond als een vis.

  8. Fruit is gezond en groente nog gezonder (maar denk ik dan, een beetje fruit is, ondanks dat het suiker bevat, toch onmisbaar). Maar waarom niet allebei -de groente en het fruit- gewoon onbewerkt, dus puur gegeten? Mag ik zo vrij (of dom?) zijn mijn dagelijkse groentesalade (dikwijls is het tevens een vissalade) nogal eens met een beetje alleen maar afgespoeld (al dan niet tropisch) fruit aan te vullen? Ik ben geen Paleo-adept, en als aangetoond is (of aannemelijk is gemaakt) dat geblendeerd fruit gezonder is dan puur fruit, dan schaf ik me misschien -ik sta niet te trappelen- zo’n blender aan. De Paleo-mens had ook geen blender, is niet mijn argument. Maar wel is in principe allerlei apperatuur maar een veringewikkeldisering. Je moet je apperatuur schoon houden en het is, hoe beveiligd ook, niet ongevaarlijk.

    • helemaal mee eens, wat is het probleem van gewoon eten. wij mensen zijn al zo gemakzuchtig. stel je voor dat je je moet inzetten om je eten binnen te krijgen. kauwen is een goede bezigheid bijv voor je tanden zoals te lezen is in een ander stuk, over de tandarts.
      Je kan ook gewoon dood gaan hoef je lekker helemaal niks meer te toen.

  9. Hallo Juglen,

    ik lees je stukken altijd met interesse. Ik ben het niet altijd met je eens, maar het zet mij aan tot nadenken. Zo zal ik wortel niet dagelijks gebruiken, want zoals je zelf al zegt het is heel zoet. Maar het is niet alleen heel zoet, waardoor je de craving voor zoete smaken blijft vasthouden, de glycemische index van wortel s schrikbarend hoog.

    Maar, mijn vraag is nu vooral of je ook tips hebt om sapjes en dergelijke te maken zonder dat ik apparatuur moet kopen die twee maanden huur kosten.
    Het valt best te verdedigen dat het de investering waard is en je moet geen prijskaartje aan je gezondheid hangen. Maar dat gezegd hebbende, ik ken veel mensen die het zich niet kunnen veroorloven.

  10. Zelf drink ik amper sap, omdat dit inderdaad suikerbommetjes zijn.

    Heel af en toe maak ik wel een smoothie, die ik redelijk dik qua structuur laat en oplepel in plaats van snel opdrink. Hierbij gebruik ik 50% groenten en 50% fruit.

    Belangrijke toevoeging vind ik een eetlepel chiazaad (of gebroken lijnzaad) die ik dan eerst 10 minuten laat zwellen in de smoothie voordat ik het opeet. Door deze vezels toe te voegen, wordt de smoothie langzamer verteerd en stijgt je bloedsuikerspiegel niet zo snel!

    • Het beste bewijs dat er verschil is, is je eigen ervaring! Ik vind zelf de smaak een groot verschil. Ook drijft er bij sap van de sapcentrifuge een laagje op en wordt het eronder onderin het glas transparant. Bij sap van de slowjuicer gebeurt dit niet… Toch vreemd.

Reacties zijn gesloten.