In Voeding

Recent kopten de kranten dat elke dag een ei je kans op hart- en vaatziekten verlaagt. Is dat echt zo? En wat is er dan zo gezond aan eieren? In dit artikel duiken we erin!

Eieren zeer voedzaam, ze bevatten schaarse nutriënten zoals vitamine B12, vitamine D en jodium. Er zit ook bijzonder veel choline in, dat het brein helpt gezond te houden (1). De eiwitten van eieren zijn van zeer goede kwaliteit. Het eigeel is misschien nog wel het gezondst, dit bevat de krachtige antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Deze dragen bij aan een goede gezondheid van de ogen. Ook bevat het eigeel veel lange-keten omega 3 in de vorm van EPA en DHA, zeer belangrijk voor het goed functioneren van onze hersenen.

Uit goed opgezette studies blijkt keer op keer dat eieren gunstig zijn voor de gezondheid (23) . Zo kunnen eieren helpen bij het afvallen (45), het “goede” HDL-cholesterol verhogen (678) en de gezondheid van de ogen verbeteren (9101112). Een recente meta-analyse uit eind 2016 heeft als conclusie dat het eten van eieren wordt geassocieerd met een lagere kans op een beroerte (13). Dit vanwege de vele vitamines, mineralen, vetzuren en antioxidanten die eieren bieden. Kinderen die eieren eten vertonen een verbetering in de groei (14).

Eieren waren toch niet gezond?
In Amerikaanse observationele studies werd inderdaad een hoger risico op diabetes type 2 vastgesteld (1516), maar dit geldt niet voor andere landen zoals Zweden (17). Grote studies konden in het verleden geen relatie tussen eieren en hart- en vaatziekten vinden (18). Er is recent wel een verzameling verschenen van matige studies die een stijging van hartfalen bij Amerikanen vastgestelde door het eten van eieren (19), maar dit komt waarschijnlijk doordat de eieren van legbatterijkippen een inferieur nutriëntenprofiel hebben in vergelijking met biologische eieren (20).

Cholesterol
Jarenlang adviseerde de overheid om eieren te laten staan vanwege het aanwezige cholesterol. Dit is inmiddels door wetenschappers herzien (2122), omdat het lichaam zelf minder cholesterol aanmaakt als het meer vanuit de voeding krijgt aangeboden (23).

Weetjes
Bruine en witte eieren zijn even voedzaam, ze zijn alleen afkomstig van een ander kippenras. Het beste is om eieren niet te bakken, maar te koken vanwege de lagere temperatuur. Hierdoor oxideert het cholesterol niet en blijft het gezonder. Rauwe eieren eten wordt door sommige mensen omarmd omdat de voedingsstoffen dan optimaal hun werk zouden doen. Ik raad het af om doorlopend rauwe eieren te eten. Niet vanwege de salmonella, maar vanwege de avidine in rauwe eieren. Dit eiwit bindt vitamine B8 (biotine) in de dunne darm en belemmert zo de opname hiervan (24). Aan de andere kant at één van de oudste mensen ooit elke dag 2 rauwe eieren, ze was ervan overtuigd dat het hierdoor kwam dat ze die hoge leeftijd had bereikt (25).

Achter de eierenindustrie gaat enorm veel wreedheid schuil. Om niet mee te werken aan dierenmishandeling, raad ik aan om alleen te kiezen voor biologische eieren. Deze bevatten meestal ook nog eens meer voedingsstoffen zoals vitamine D (26).

Wetenschappers zeggen dat het veilig is om dagelijks één ei te eten (27). Ik zou het zelf beperken tot 3 keer per week maximaal 2 eieren, omdat er anders een verhoogde kans is op een allergie voor deze eiwitten (28). Sommige mensen ontbijten dagelijks met 6 eieren, dat lijkt me wat veel. In de natuur zouden we nooit in staat zijn om elke dag zoveel eieren te eten.

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 10 comments
  • T van Leeuwen
    Beantwoorden

    Mijn vader heeft zijn leven lang iedere ochtend een gekookt ei gegeten. Hij is, misschien mede hierdoor, 92 jaar geworden, was geestelijk helder tot de laatste minuut, was zelden ziek. Hij heeft tot het laatste moment voor zichzelf gezorgd en is in zijn eigen huis overleden.

  • T. Westerhuis
    Beantwoorden

    Mijn vader kreeg ieder ochtend 2 eieren en is 90 jaar geworden en ook mijn oma kreeg ieder morgen een ei en is 91 jaar geworden. Allebei waren ze nooit ziek en waren tot aan hun dood verstandelijk nog helder.

  • Blanca
    Beantwoorden

    Dag Juglen,
    Avidine zit in het eiwit, niet in de dooier, toch?
    Alleen de rauwe dooier (waarin biotine) eten zou dus geen biotine-tekort geven, lijkt mij. Reden voor een correctie op je verhaal?
    Na een portie fruit, bestaat mijn dagelijkse ontbijt uit een beker licht verwarmde melk (max. 35 graden), met daarin twee dooiers en een beetje slagroom, dit voor de juiste verhouding vetten/eiwitten…

    • Lambertus
      Beantwoorden

      Ik zou het hele ei eten en nooit alleen het geel of het wit

  • Janneke
    Beantwoorden

    De meeste voedingsmiddelen bevatten gezondere en minder gezonde stoffen, waardoor je niet kan spreken van gezond of ongezond. Zo bevatten eieren biogene aminen, die ontregelend kunnen werken op je zenuwstelsel en werken ze op je hormoonhuishouding.
    Dat veel mensen een hoge leeftijd bereiken zegt maar deels iets over het voedingspatroon. Die mensen hadden waarschijnlijk een sterker gestel en ze aten niet hun hele leven rommel. Ook was er in hun jonge jaren nog geen sprake van onze moderne landbouwmethoden. Tegenwoordig slikken veel vrouwen een paar decennia de pil, wat ook je gezondheid ondermijnt.

    • Wilhelmus
      Beantwoorden

      @Janneke, bedankt voor je reactie al is het niet gerelateerd aan het onderwerp van het blog artikel.

  • Joke
    Beantwoorden

    Juglen, 3x per week max. 2 eieren is toch ook bijna hetzelfde als elke dag 1 ei. Wat bedoel je precies, 3 eieren per week of 6 eieren per week.

  • Andre
    Beantwoorden

    Dr. Michael Greger MD geeft op zijn side en in zijn boek HOW NOT TO DIE o.a. een vernietigend oordeel over eieren en ook andere dierlijke producten met onafhankelijke onderzoeken.
    Misschien moet die kant van dierlijke producten ook eens belicht worden. Volgens hem zijn alleen plantaardige producten gezond.

  • Bets Verlaat
    Beantwoorden

    Wij eten iedere morgen een heerlijk gekookt eitje van de natuurwinkel. En of het goed of niet goed is ??
    Ik vertrouw op Jurgen , en bij ieder afvaldieet eet je veel eieren .

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Ik zou niet elke dag eieren eten ivm de kans op allergie. Daarom beter een dag ertussen laten, bv 3 x 2 eieren in de week.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken