web
statistics

Zijn eieren gezond of ongezond?

Recent kopten de kranten dat elke dag een ei je kans op hart- en vaatziekten verlaagt. Is dat echt zo? En wat is er dan zo gezond aan eieren? In dit artikel duiken we erin!

Eieren zeer voedzaam, ze bevatten schaarse nutriënten zoals vitamine B12, vitamine D en jodium. Er zit ook bijzonder veel choline in, dat het brein helpt gezond te houden (1). De eiwitten van eieren zijn van zeer goede kwaliteit. Het eigeel is misschien nog wel het gezondst, dit bevat de krachtige antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Deze dragen bij aan een goede gezondheid van de ogen. Ook bevat het eigeel veel lange-keten omega 3 in de vorm van EPA en DHA, zeer belangrijk voor het goed functioneren van onze hersenen.

Uit goed opgezette studies blijkt keer op keer dat eieren gunstig zijn voor de gezondheid (23) . Zo kunnen eieren helpen bij het afvallen (45), het “goede” HDL-cholesterol verhogen (678) en de gezondheid van de ogen verbeteren (9101112). Een recente meta-analyse uit eind 2016 heeft als conclusie dat het eten van eieren wordt geassocieerd met een lagere kans op een beroerte (13). Dit vanwege de vele vitamines, mineralen, vetzuren en antioxidanten die eieren bieden. Kinderen die eieren eten vertonen een verbetering in de groei (14).

Eieren waren toch niet gezond?
In Amerikaanse observationele studies werd inderdaad een hoger risico op diabetes type 2 vastgesteld (1516), maar dit geldt niet voor andere landen zoals Zweden (17). Grote studies konden in het verleden geen relatie tussen eieren en hart- en vaatziekten vinden (18). Er is recent wel een verzameling verschenen van matige studies die een stijging van hartfalen bij Amerikanen vastgestelde door het eten van eieren (19), maar dit komt waarschijnlijk doordat de eieren van legbatterijkippen een inferieur nutriëntenprofiel hebben in vergelijking met biologische eieren (20).

Cholesterol
Jarenlang adviseerde de overheid om eieren te laten staan vanwege het aanwezige cholesterol. Dit is inmiddels door wetenschappers herzien (2122), omdat het lichaam zelf minder cholesterol aanmaakt als het meer vanuit de voeding krijgt aangeboden (23).

Weetjes
Bruine en witte eieren zijn even voedzaam, ze zijn alleen afkomstig van een ander kippenras. Het beste is om eieren niet te bakken, maar te koken vanwege de lagere temperatuur. Hierdoor oxideert het cholesterol niet en blijft het gezonder. Rauwe eieren eten wordt door sommige mensen omarmd omdat de voedingsstoffen dan optimaal hun werk zouden doen. Ik raad het af om doorlopend rauwe eieren te eten. Niet vanwege de salmonella, maar vanwege de avidine in rauwe eieren. Dit eiwit bindt vitamine B8 (biotine) in de dunne darm en belemmert zo de opname hiervan (24). Aan de andere kant at één van de oudste mensen ooit elke dag 2 rauwe eieren, ze was ervan overtuigd dat het hierdoor kwam dat ze die hoge leeftijd had bereikt (25).

Achter de eierenindustrie gaat enorm veel wreedheid schuil. Om niet mee te werken aan dierenmishandeling, raad ik aan om alleen te kiezen voor biologische eieren. Deze bevatten meestal ook nog eens meer voedingsstoffen zoals vitamine D (26).

Wetenschappers zeggen dat het veilig is om dagelijks één ei te eten (27). Ik zou het zelf beperken tot 3 keer per week maximaal 2 eieren, omdat er anders een verhoogde kans is op een allergie voor deze eiwitten (28). Sommige mensen ontbijten dagelijks met 6 eieren, dat lijkt me wat veel. In de natuur zouden we nooit in staat zijn om elke dag zoveel eieren te eten.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend