web
statistics

10 alternatieven voor brood met gluten

Het wordt steeds bekender dat brood nadelige effecten kan hebben op de gezondheid, maar wat kun je dan in plaats van brood eten?

Ik krijg de laatste tijd erg veel vragen over wat ik eet in plaats van brood. Nu is het zo dat ik heel af en toe nog wel brood eet als ik buiten de deur ben, op bijvoorbeeld een verjaardag. Af en toe wat brood is voor de meesten van ons niet zo’n probleem, maar 5 keer een granenmoment per dag wel. In andere delen van de wereld wordt er ook wel brood gegeten, maar niet 5 keer op een dag, dit blijft beperkt tot eenmaal per dag. Als je het broodeten wilt verminderen of stoppen, sta dan in het begin maximaal twee tarwemomenten toe per week, maar beter is het om het helemaal niet te eten.

Ik zal je hieronder vertellen wat ik regelmatig voor mezelf maak. Ik zal een globale beschrijving maken, omdat je van elk idee op zich wel een apart artikel kan maken.

 

Groente omelet
Als je een ontbijt wilt op basis van eieren, kun je kiezen voor voorgesneden groente, aangevuld met bijvoorbeeld de immuunsysteemverhogende shiitake. Je kunt er alle kanten mee op en ruim variëren door er zalm, spek, geitenkaas, uien of pijnboompitjes aan toe te voegen. Je kunt het ook allemaal combineren. Zelf doe ik er ook wel eens wat rijst bij. Ik kook twee keer per week wat rijst, wat ik kan toevoegen aan diverse schotels. Wees wel voorzichtig met koemelk kaas en gebruik liever gefermenteerde kazen. Uiteraard kun je het geheel kruiden met Keltisch zeezout, peper of kerrie. Als je het geheel bakt in roomboter dan krijg je ook nog eens de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K erbij cadeau!

Glutenvrij brood
Er zijn tal van recepten op het internet te vinden over het bakken van glutenvrij brood op basis van boekweit, rijstmeel en teffmeel. Ook zijn er in de biologische winkel glutenvrije broodmixen te koop. Ik heb zelf laatst een soort kartonnen shakeverpakking bij de natuurvoedingswinkel gekocht, waar ik alleen nog water aan toe hoefde te voegen, te shaken en even in de oven. Was erg lekker, maar merkte wel dat het best wat koolhydraten zijn, dus ik neem zelf sporadisch glutenvrij brood omdat dit toch best wat suikers zijn. Houd ook Ralph Moorman in de gaten, die komt komende maanden met een goed smakende eigen lijn glutenvrij brood.

 

Rijstbrood
Bij de Plus en de Jumbo verkopen ze rijstbrood van het merk 3-pauly. Dit bevat:
Graanproducten 60% (39% volle rijst, gierst 8%, 8% hele maïs, rijstmeel 5%), water, zoete lupine meel (7%), verdikkingsmiddel (xanthaangom), zout, gist.
Dit kun je beleggen met kokosvet en notenpasta. Zeer voedzaam en vult voor een lange tijd.

Boekweit pannenkoekjes
In elke supermarkt is er wel boekweitmeel te krijgen. Als je hier pannenkoekjes van maakt dan kun je deze beleggen met appeltjes, spek of iets anders wat je lekker vindt. Maak de pannenkoeken wel met eieren zodat je extra waardevolle voedingsstoffen binnenkrijgt. De pannenkoekjes zijn makkelijk mee te nemen, dus ideaal als broodvervanger.

Glutenvrije granen-kokospap
Kies voor de glutenvrije granen zoals haver, rijstevlokken, quinoavlokken, amaranth en gierstvlokken. Deze kun je aan de kook brengen in water, maar ook in haver-, quinoa- en/of rijstmelk. Omdat granen snel verteerbaar zijn, kun je er wat kokosvet of –na afloop- wat olijfolie aan toevoegen om de maagontlediging te vertragen. Eventueel kun je er nog wat kokosvezels, appeltjes, rozijnen, honing of kaneel bij doen voor een extra smaakvariatie.

Pastasalade
Kies voor pasta op basis van mais, rijst of boekweit. Hier kun je bijvoorbeeld wat zongedroogde tomaatjes, pesto, pijnboompitjes en gerookte kip bij doen. Als variatie is het ook heerlijk om wat rucola erbij te doen voor wat meer pit. Zowel warm als koud een lekkere vervanger voor brood en het is zeker makkelijk mee te nemen.

Rijstwafels
Ik ben zelf nooit zo dol geweest op rijstwafels, maar ik heb wel ontdekt dat beleg hier wonderen kan verrichten. Een laagje kokosvet met notenpasta is makkelijk mee te nemen en vult goed, maar ook avocado met zout en peper maken een rijstwafel opeens een hele belevenis. Maar dit is natuurlijk eindeloos te variëren met ook bijvoorbeeld vlees of vis.

Smoothie
Een smoothie is vaak in een handomdraai te maken en makkelijk mee te nemen. Vooral groene smoothies bevatten zeer veel chlorofyl voor extra ontgifting. Zorg wel dat je wat vet zoals olijfolie toevoegt om de opname te vertragen, zo kunnen er nog meer voedingsstoffen worden opgenomen. Probeer ook de smoothie wat de ‘kauwen’ zodat er toch wat speeksel door het vocht komt, dit is cruciaal voor een goede vertering. Henk Mutsears heeft een pdf gemaakt van een fruitsmoothie en een yoghurtsmoothie, beiden bedacht door Mike Donkers.
Ook Boele Ytsma heeft wel een leuk filmpje gemaakt van zijn vegetarische smoothie, geheel op plantaardige basis:

Appel-peren-noten compote
Als tussendoortje kun je een appelcompote maken door biologische appels en/of peren in stukjes te snijden en deze in een laagje water beetgaar te maken. Hieraan kun je kaneel, gember, rozijnen, kokosvezels of (wal)noten toevoegen. Heerlijk als tussendoortje of dessert.

Groene salade
Het lichaam kan het hele jaar door bladgroen gebruiken voor een optimale ontgifting en goede darmwerking. Daarom kun je een groene sla als basis gebruiken en deze aanvullen met geraspte worteltjes, appeltjes en komkommer. De salade kun je wat opfleuren met pijnboompitjes, tomaatjes, radijsjes en een dressing met knoflook en olijfolie.

 

In het buitenland bewaren mensen vaak een gedeelte van het avondeten voor de volgende dag, zodat ze ’s middags er dan een tweede keer warm van kunnen eten. Op de meeste plekken in de wereld wordt er namelijk twee keer per dag warm gegeten. In Nederland is de gewoonte ontstaan om vooral broodmaaltijden te nuttigen, met alle gezondheidsproblemen van dien.

Het beste is om met alle voedingsmiddelen te variëren en wanneer je eenmaal iets gegeten hebt, dit pas na drie dagen weer te eten. Zo geef je je lichaam de kans optimaal gebruik te maken van alle voedzame stoffen en heeft het de tijd om alle toxines en anti-nutriënten te verwerken.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend