10 alternatieven voor brood met gluten

Het wordt steeds bekender dat brood nadelige effecten kan hebben op de gezondheid, maar wat kun je dan in plaats van brood eten?

Ik krijg de laatste tijd erg veel vragen over wat ik eet in plaats van brood. Nu is het zo dat ik heel af en toe nog wel brood eet als ik buiten de deur ben, op bijvoorbeeld een verjaardag. Af en toe wat brood is voor de meesten van ons niet zo’n probleem, maar 5 keer een granenmoment per dag wel. In andere delen van de wereld wordt er ook wel brood gegeten, maar niet 5 keer op een dag, dit blijft beperkt tot eenmaal per dag. Als je het broodeten wilt verminderen of stoppen, sta dan in het begin maximaal twee tarwemomenten toe per week, maar beter is het om het helemaal niet te eten.

Ik zal je hieronder vertellen wat ik regelmatig voor mezelf maak. Ik zal een globale beschrijving maken, omdat je van elk idee op zich wel een apart artikel kan maken.

 

Groente omelet
Als je een ontbijt wilt op basis van eieren, kun je kiezen voor voorgesneden groente, aangevuld met bijvoorbeeld de immuunsysteemverhogende shiitake. Je kunt er alle kanten mee op en ruim variëren door er zalm, spek, geitenkaas, uien of pijnboompitjes aan toe te voegen. Je kunt het ook allemaal combineren. Zelf doe ik er ook wel eens wat rijst bij. Ik kook twee keer per week wat rijst, wat ik kan toevoegen aan diverse schotels. Wees wel voorzichtig met koemelk kaas en gebruik liever gefermenteerde kazen. Uiteraard kun je het geheel kruiden met Keltisch zeezout, peper of kerrie. Als je het geheel bakt in roomboter dan krijg je ook nog eens de in vet oplosbare vitamines A, D, E en K erbij cadeau!

Glutenvrij brood
Er zijn tal van recepten op het internet te vinden over het bakken van glutenvrij brood op basis van boekweit, rijstmeel en teffmeel. Ook zijn er in de biologische winkel glutenvrije broodmixen te koop. Ik heb zelf laatst een soort kartonnen shakeverpakking bij de natuurvoedingswinkel gekocht, waar ik alleen nog water aan toe hoefde te voegen, te shaken en even in de oven. Was erg lekker, maar merkte wel dat het best wat koolhydraten zijn, dus ik neem zelf sporadisch glutenvrij brood omdat dit toch best wat suikers zijn. Houd ook Ralph Moorman in de gaten, die komt komende maanden met een goed smakende eigen lijn glutenvrij brood.

 

Rijstbrood
Bij de Plus en de Jumbo verkopen ze rijstbrood van het merk 3-pauly. Dit bevat:
Graanproducten 60% (39% volle rijst, gierst 8%, 8% hele maïs, rijstmeel 5%), water, zoete lupine meel (7%), verdikkingsmiddel (xanthaangom), zout, gist.
Dit kun je beleggen met kokosvet en notenpasta. Zeer voedzaam en vult voor een lange tijd.

Boekweit pannenkoekjes
In elke supermarkt is er wel boekweitmeel te krijgen. Als je hier pannenkoekjes van maakt dan kun je deze beleggen met appeltjes, spek of iets anders wat je lekker vindt. Maak de pannenkoeken wel met eieren zodat je extra waardevolle voedingsstoffen binnenkrijgt. De pannenkoekjes zijn makkelijk mee te nemen, dus ideaal als broodvervanger.

Glutenvrije granen-kokospap
Kies voor de glutenvrije granen zoals haver, rijstevlokken, quinoavlokken, amaranth en gierstvlokken. Deze kun je aan de kook brengen in water, maar ook in haver-, quinoa- en/of rijstmelk. Omdat granen snel verteerbaar zijn, kun je er wat kokosvet of –na afloop- wat olijfolie aan toevoegen om de maagontlediging te vertragen. Eventueel kun je er nog wat kokosvezels, appeltjes, rozijnen, honing of kaneel bij doen voor een extra smaakvariatie.

Pastasalade
Kies voor pasta op basis van mais, rijst of boekweit. Hier kun je bijvoorbeeld wat zongedroogde tomaatjes, pesto, pijnboompitjes en gerookte kip bij doen. Als variatie is het ook heerlijk om wat rucola erbij te doen voor wat meer pit. Zowel warm als koud een lekkere vervanger voor brood en het is zeker makkelijk mee te nemen.

Rijstwafels
Ik ben zelf nooit zo dol geweest op rijstwafels, maar ik heb wel ontdekt dat beleg hier wonderen kan verrichten. Een laagje kokosvet met notenpasta is makkelijk mee te nemen en vult goed, maar ook avocado met zout en peper maken een rijstwafel opeens een hele belevenis. Maar dit is natuurlijk eindeloos te variëren met ook bijvoorbeeld vlees of vis.

Smoothie
Een smoothie is vaak in een handomdraai te maken en makkelijk mee te nemen. Vooral groene smoothies bevatten zeer veel chlorofyl voor extra ontgifting. Zorg wel dat je wat vet zoals olijfolie toevoegt om de opname te vertragen, zo kunnen er nog meer voedingsstoffen worden opgenomen. Probeer ook de smoothie wat de ‘kauwen’ zodat er toch wat speeksel door het vocht komt, dit is cruciaal voor een goede vertering. Henk Mutsears heeft een pdf gemaakt van een fruitsmoothie en een yoghurtsmoothie, beiden bedacht door Mike Donkers.
Ook Boele Ytsma heeft wel een leuk filmpje gemaakt van zijn vegetarische smoothie, geheel op plantaardige basis:

Appel-peren-noten compote
Als tussendoortje kun je een appelcompote maken door biologische appels en/of peren in stukjes te snijden en deze in een laagje water beetgaar te maken. Hieraan kun je kaneel, gember, rozijnen, kokosvezels of (wal)noten toevoegen. Heerlijk als tussendoortje of dessert.

Groene salade
Het lichaam kan het hele jaar door bladgroen gebruiken voor een optimale ontgifting en goede darmwerking. Daarom kun je een groene sla als basis gebruiken en deze aanvullen met geraspte worteltjes, appeltjes en komkommer. De salade kun je wat opfleuren met pijnboompitjes, tomaatjes, radijsjes en een dressing met knoflook en olijfolie.

 

In het buitenland bewaren mensen vaak een gedeelte van het avondeten voor de volgende dag, zodat ze ’s middags er dan een tweede keer warm van kunnen eten. Op de meeste plekken in de wereld wordt er namelijk twee keer per dag warm gegeten. In Nederland is de gewoonte ontstaan om vooral broodmaaltijden te nuttigen, met alle gezondheidsproblemen van dien.

Het beste is om met alle voedingsmiddelen te variëren en wanneer je eenmaal iets gegeten hebt, dit pas na drie dagen weer te eten. Zo geef je je lichaam de kans optimaal gebruik te maken van alle voedzame stoffen en heeft het de tijd om alle toxines en anti-nutriënten te verwerken.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

21 gedachten over “10 alternatieven voor brood met gluten”

  1. Hoi,
    Ik heb je video bekeken , zag er goed uit wij doen dit al jaren
    En ook veel juicen dus alleen de sap van de ingerienten,
    maar ik zag dat je de bleekselderij niet waste alleen het onderste
    gedeelte is volgens mij niet erg gezond als je weet dat alles wordt
    bespoten, je vertelde dat het geen bio was dat vond ik wel vreemd
    en je gebruikt water zo uit de kraan wat ook niet erg gezond is wij
    gebruiken gefilterd water, dat lijkt ons wel beter toch
    Maar ga zo door prima leef stijl

    Groetjes

  2. Je zou nog groentesoepen aan je lijstje broodvervangende maaltijden kunnen toevoegen.
    Alle variaties denkbaar, aangevuld met wat bonen
    en bijvoorbeeld quinoa, en kokos- of olijfolie,
    heb je al gauw een volwaardige maaltijd.
    Als extra smaakmaker kun je behalve groentebouillon
    (blokje of poeder), kruiden en specerijen, ook soyasaus of een scheut groentensap of tomatensap
    aan je kom soep toevoegen.
    Nog een variant: gebruik de staafmixer om je soep een andere consistentie te geven.

  3. Ik zag helaas nog niets op de site van Moorman over zijn nieuwe lijn. Heel lang al haal ik mijn spullen over de grens, stukken goedkoper, maar ineens zijn veel dingen uit het assortiment. Had meestal glutenvrij rijstebrood of crackers, die zijn daar tussen 1-1,49 euro, tenzij je de duurdere merken pakt. Er is in DE veel meer keuze ook.
    Nog een vraag over die gefermenteerde kaas, maar dan m.b.t. soya: hoe weet je nu of t gefermenteerd of ongefermenteerd is? hoe omschrijven ze dat? Ik weet dat ongefermenteerd dus een blocker is voor mineralen e.d. (daarom heb ik zelf het liefste Alpro-producten, die smaken heel goed plus toegevoegde vitamines e.d.). Ben benieuwd.

  4. hallo.
    Ik had even een vraagje.
    Ik ga een een catering bedrijfje beginnen in belegde broodjes.
    En wil mij ook storten op het verkopen van belegde glutenvrij broodjes.
    Mij is de vraag wat kan ik allemaal op de broodjes doen.
    zou je mij wat tips willen geven????
    Ik zou dat erg op prijs stellen.
    alvast bedankt!

    met vriendelijke groeten
    Sandra Uiterwijk uit Delfzijl

    • Glutenvrij brood kan van tapioca/rijst/boekweit/kokos/maismeel gemaakt worden. Beleggen kan met kip, pijnboompitjes, rucola, amandelpasta etc. Beste is om weinig suikers te gebruiken, maar meer eiwit en vetrijk beleg te gebruiken. Geen margarine, maar roomboter, olijfolie of kokosolie!

  5. Ralph is nog steeds niet uitgekomen met zijn hormoonfactoorbrood.
    Ik wacht al maanden in spanning af maar het is er voor zover ik weet nog steeds niet…………

  6. Hallo Juglen,

    Leuke artikelen allemaal. Ik heb wel een vraag aan je hoe jij precies denkt over zuivel, aangezien er in de recepten wel yoghurt en kaas etc wordt gebruikt. Ik neem aan dat jij ook zeker op de hoogte zult zijn van de kritieken rondom zuivel?

    Ik hoor het graag, want het is een stuk makkelijker variëren met een beetje zuivel, vooral in de smoothies zou dit voor mij een handige optie zijn, omdat ik niet tegen fruit en groenten in één maaltijd kan.

  7. Hoi Juglen
    Wilde vragen over het nemen van kraan water..of flessen water
    Hoe gezond is dat eigenlijk
    De een zegt geen pakken en of flessen water..de ander zegt kraanwater niet te nemen
    Weer een ander zegt om die water filters op je kraan te plaatsen.
    Heeft te maken met de hp waarde, en de co2
    Ik ben een water drinken, heb jij een idee welk water ik nu wel en of niet zou kunnen drinken

  8. In het artikel staat dat haver glutenvrij zou zijn. Coeliakiepatienten mogen echter ook geen haver eten… Dus past haver voor degene die medisch gezien glutenvrij moeten eten, niet in hun dieet!!

    • Lolo, haver is van nature zeker wel glutenvrij. Alleen is het havermeel in Nederland vaak verwerkt in glutenrijke omgevingen en daarom besmet met gluten. Het havermeel in de supermarkt moet je niet kopen als je erg gevoelig bent voor gluten, maar in de natuurwinkel (of online) wordt er havermeel verkocht wat gegarandeerd glutenvrij is. Het merk heet Provena, maar misschien zijn er wel meer merken op de markt.

    • Iets beter, maar er blijven gluten in zitten. Ik vermijd zelf wel speltmeel, maar neem het alleen als er echt niks anders is.

  9. Welke zuivel is evt geschikt? Ik houd niet van geitenyoghurt en zou heel graag wat yoghurt of kwark eten. Moet ik dan juist de volle nemen of niet?

  10. Lola, je schrijft dat haver niet glutenvrij is. Ja en nee. Haver is van zichzelf wel glutenvrij.
    Maar tijdens de teelt, oogst, het transport, de opslag en bij de verwerking tot eindproducten komt haver in aanraking met tarwe, gerst en rogge waardoor het niet meer glutenvrij is.
    Er wordt glutenvrije haver(mout)(en boekweit) verkocht. Dan kan het wel, geeft ook weer meer mogelijkheden tot variatie in je voeding.

  11. Ik eet de laatste paar maanden brood van noets, dat is zonder meel en verder alleen zaden en noten.
    Erg smakelijk en ik heb geen opgeblazen buik meer, mijn stoelgang is helemaal geweldig nu.

  12. oke ik zie hier al wat tips voor ontbijt. Als ik ontbijt met gebakken eieren krijg ik erg veel last van mijn spieren ik vermoed dat teveel eieren niet heel goed voor mij is. Dus even wat varieren! Ik zit nu toch weer aan het brood, maar wil hier vanaf. Misschien een smoothie met bieten en banaan? of is dat teveel suikers?

  13. Je zegt in dit artikel dat boekweitmeel in elke supermarkt te krijgen is. Ik heb dat echt nog nooit gezien en leef al minstens 10 jaar glutenvrij. Of bedoek je misschien het poffertjesmeel van Koopmans of zo? Dat is in ieder geval niet glutenvrij. Soms kun je wel haver(mout) in de supermarkt krijgen maar dat is besmet met gluten (door verwerkingsprocessen). Onbesmet boekweitmeel krijg ik bij de natuurwinkel helaas in kleine verpakkingen van Joannesmolen. De kilozakken zijn alweer besmet boekweitmeel. Alleen Teff meel kan ik in grotere zakken krijgen. Maar Teff is niet echt fijn meel om te verwerken, alles wat je ermee maakt wordt er zo kruimelig en dicht van. En zo lekker is het nou ook weer niet. Online meel bestellen is de beste optie (wordt weer duur en niet altijd handig). Dus in dit huishouden worden het inderdaad kliekjes, salades, soepen en boekweitcrackers. Absoluut geen compromiseten, en een stuk voedzamer dan de gemiddelde Nederlander luncht. Het glutenvrije supermarktbrood wat je eerder ook aanhaalt bevat gist (voor mij een no-no), maar ook xanthaangom. Dat vermijd ik ook, beetje twijfelachtig ingrediënt ook. Het is een bacterie die gekweekt wordt op een onbekend medium (vaak allergene voedingsbodems zoals soja of granen) en voor onbalans in darmen kan zorgen. Het is een niet-voedzaam hulpingrediënt. Dat alleen al laat bij mij alarmbellen rinkelen.

  14. Volgens Brian Clement mag je nimmer nooit groenten en fruit samen eten
    Verder is langer dan 90 sec. blenden de voedingstoffen naar de eeuwige jachtvelden helpen.
    Wel eens ooit david wolfe groenten zien blenden ?

Reacties zijn gesloten.