web
statistics

7 voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je genoeg magnesium binnenkrijgt

magnesiumMagnesium is een mineraal dat cruciaal is voor je gezondheid. Het stelt het lichaam in staat om voldoende calcium op te nemen en het helpt bij de ‘communicatie’ in het zenuwstelsel, ook zorgt magnesium ervoor dat onze lichaamstemperatuur optimaal is. Daarnaast helpt het bij ontgifting en verhoogt de energieproductie. Magnesium ondersteunt ook het behoud van sterke, gezonde botten en tanden bij het ouder worden.

Je kunt wel stellen dat het belang van magnesium zo groot is en de voordelen ervan zo divers, dat de waarde ervan moeilijk in cijfers uit te drukken is.

  • Het helpt bij de absorptie van vitamine B6
  • Het vermindert symptomen van PMS
  • Het bestrijdt migraine en hoofdpijn
  • Verlaagt de bloeddruk
  • Zorgt voor een normale hartslag
  • Tenslotte is het ook nuttig bij het behandelen van diabetes 2 en slapeloosheid.

Hoe zorg je ervoor dat je van dit enorm belangrijke mineraal genoeg binnen krijgt? Hoewel je supplementen zou kunnen nemen, heeft het de voorkeur om voor voldoende magnesium te zorgen via natuurlijke manieren.

Hieronder volgen acht voedingsmiddelen die zeer veel magnesium bevatten:

  1. Donkere chocolade bevat ook veel magnesium. Hoe puurder het is, hoe beter. In melk- en witte chocolade wordt de cacaomassa verdund en wordt te veel suiker toegevoegd om nog gezond te zijn, maar pure, donkere chocolade is heel gezond.
  2. Basilicum, salie en koriander zijn kruiden die je eten een lekker smaakje geven en tegelijkertijd voor een enorme dosis magnesium zorgen.
  3. Donkergroene bladgroenten met veel magnesium zijn onder andere: boerenkool, spinazie, snijbiet, bietenbladeren en paardenbloembladeren.
  4. Haver verschaft talrijke waardevolle voedingsstoffen, waaronder magnesium. In haver zitten ook betaglucanen die de afweer kunnen verhogen. Dit vezelrijke graan kan ook het cholesterol helpen verlagen.
  5. Bonen en linzen kunnen gebruikt worden in een heerlijke soep rijk aan magnesium. Bonen en linzen bevatten wel antinutrienten, dus eet ze maximaal 2 – 3 keer per week.
  6. Avocado’s bevatten een behoorlijke hoeveelheid magnesium, samen met behoorlijk wat gezonde vetten. Een prima manier om avocado te eten is door er een shake of smoothie mee te maken. Je zult verbaasd staan hoe lekker dat eigenlijk is. Probeer ook eens plakjes avocado op je taco de volgende keer dat je Mexicaans eet.
  7. Kaas is ook een goede bron van magnesium. Let er wel op dat je kiest voor rauwmelkse kaas die verkocht wordt onder de noemer boeren kaas. In rauwmelkse producten zitten voedingsstoffen die niet door de pasteurisatie onwerkzaam zijn gemaakt. Ik zelf eet alleen geitenkaas en voel me daar veel beter bij dan kaas van de koe. De eiwitten van geitenmelk lijken meer op die van de mens en bevatten geen exorfines.

Het toevoegen van voeding met een hoog magnesiumgehalte aan je dieet zal je een heleboel belangrijke voordelen opleveren. Ons lichaam is erop gebouwd om magnesium (en andere voedingsstoffen) uit het voedsel dat we eten te onttrekken en te gebruiken. Als we niet voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen kan dat negatieve gevolgen hebben. Als onze voeding uit een goed uitgebalanceerde reeks voedingsmiddelen bestaat, kunnen we een langer, gezonder en gelukkiger leven tegemoet zien.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend