De voedingswaarde van aubergine

Voedingswaardetabel van aubergine per 100 gram:

Per 100 g / mlAubergineADH*
kcal201,00%
Kj841,00%
Water (g)934,65%
Eiwit (g)11,79%
Koolhydraten (g)31,15%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)25,71%
A (mg)
B1 (mg)0,043,64%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)0,654,06%
B5 (mg)0,285,60%
B6 (mg)0,074,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)186,00%
B12 (ug)
C (mg)1013,33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)6,15,08%
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)2005,71%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)121,50%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)10,67%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,011,11%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)0,161,07%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over aubergines
In China en India is de aubergineplant al duizenden jaren bekend. Wij kennen deze groente vooral als paarse soort, maar aubergines zijn er in vele kleuren variërend van wit, roze tot donkerpaars of een combinatie hiervan (graffiti). Er worden ook bolvormige aubergines geteeld: de bambino.

Herkomst en groeiwijze
De aubergine is een vruchtgroente die groeit aan een plant. De aubergineplant valt onder de nachtschadeachtige, net zoals bijvoorbeeld de aardappel, paprika en tomaat. De plant, de bloemen en bladeren, bevatten kleine hoeveelheden van de giftige stof solanine. Aubergines houden van warmte en groeien alleen in aangename temperaturen.

Verkrijgbaar
Aubergines vormen niet bepaald een groente van Nederlandse bodem, maar zijn wel het hele jaar door verkrijgbaar. Ze worden hier wel geteeld, maar in verwarmde kassen. Bepaalde rassen kunnen in de zomermaanden in de koude kas worden geteeld. Deze blijven meestal wat kleiner. Een zon aanbiddende groente dus. Qua milieubelasting is het beter om een aubergine uit Spanje te kopen dan één uit Nederland. Aubergines moeten bij aankoop een gladde schil hebben met een matte glans. Het kroontje dient frisgroen te zijn. Bij een lichte vingerdruk veert de aubergine wat terug. Hoe grote de pitjes in de aubergines, hoe minder vers de vrucht is.

Bewaren
Aubergines houden niet van kou, dus liever niet in de koelkast bewaren, maar op een donkere, koele plaats. Dan is de groente 5 tot 7 dagen houdbaar.

Toepassing
Aubergines zijn enorm veelzijdig en passen zich als geen andere groente het gemakkelijkst aan binnen allerlei Wereldse smaken. Zo is er uit elk land wel een traditioneel gerecht op te noemen waar de aubergine een grote rol in speelt. De groente doet het goed in verschillende Mediterrane en Oosterse gerechten met stevige smaakmakers als groene kruiden en knoflook. Bekende gerechten zijn Moussaka en Ratatouille. Door aubergines te grillen komt de smaak nog beter naar boven. Lekker als alternatieve pizzabodem. Of maak eens een auberginebootje van een halve (in de lengte doorgesneden) aubergine gevuld met rundergehakt en tomaat. De groente doet het ook goed in tapenade en smeersels zoals baba ganoush.

Weetjes/Wist je dat:

  • Je aubergine beter niet rauw kunt eten vanwege de giftige stof solanine?
  • Vanwege de wat sponsachtige en stevige structuur de aubergine vaak wordt gebruikt als vleesvervanger? Qua voedingswaarde komt dit alleen niet overeen,.
  • De naam aubergine is afgeleid van het Engelse woord ‘Eggplant’. De aubergine wordt daarom ook wel ‘eierplant’ of ‘eiervrucht’ genoemd. Wilde aubergines hebben namelijk de vorm van een kippenei.
  • Het Turkse gerecht Imam bayildi, de flauwgevallen imam, bol staat van aubergine én olijfolie?
  • De Italianen 10 kilo per persoon per jaar aan aubergines eten? Ter vergelijking: in Nederland wordt gemiddeld maar één keer een gerecht met aubergine gegeten per huishouden per jaar!

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van aubergine
In de buitenlaag van de aubergines treffen we vele actieve plantenstoffen aan zoals anthocyaninen. Een anthocyanine die erg veel in aubergine voorkomt is nasunine. Volgens onderzoek kan deze stof de oxidatie van vetten in cellen tegengaan en daarmee onze huid en brein jong houden (1). Nasunine kan ook beschermend werken op het hart (2). Nasunine blijkt ijzer aan zich te kunnen binden en daardoor tegen oxidatie in het lichaam te beschermen (3). Het is aan te raden om aubergines goed te verwarmen, volgens onderzoek verhoogt dat de biobeschikbaarheid van de antioxidanten sterk (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Noda Y, Kneyuki T, Igarashi K, Mori A, Packer L. Antioxidant activity of nasunin, an anthocyanin in eggplant peels. Toxicology. 2000; 148(2-3):119-23.

(2) Das S, Raychaudhuri U, Falchi M, Bertelli A, Braga PC, Das DK. Cardioprotective properties of raw and cooked eggplant (Solanum melongena L). Food & function. 2011; 2(7):395-9.

(3) Noda Y, Kaneyuki T, Igarashi K, Mori A, Packer L. Antioxidant activity of nasunin, an anthocyanin in eggplant. Research communications in molecular pathology and pharmacology. 1998; 102(2):175-87.

(4) Lo Scalzo R, Fibiani M, Mennella G. Thermal treatment of eggplant (Solanum melongena L.) increases the antioxidant content and the inhibitory effect on human neutrophil burst. Journal of agricultural and food chemistry. 2010; 58(6):3371-9.