De voedingswaarde van brie

Voedingswaardetabel van brie per 100 gram:

Per 100 gBrie 50+ADH*
kcal31615,80%
Kj131115,61%
Water (g)52,92,65%
Eiwit (g)2341,07%
Koolhydraten (g)00,00%
Suiker (g)
Vet (g)24,835,43%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)93
Vezels (g)0,00%
A (mg)0,24627,33%
B1 (mg)0,054,55%
B2 (mg)0,23515,67%
B3 (mg)1,16,88%
B5 (mg)0,00%
B6 (mg)0,23515,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)3812,67%
B12 (ug)1,242,86%
C (mg)00,00%
D (ug)0,33,00%
E (mg)0,88,00%
Vitamine K (ug)2,42,00%
Natrium (mg)82882,80%
Kalium (mg)1153,29%
Calcium (mg)40040,00%
Fosfor (mg)18823,50%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)1610,67%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,077,78%
Selenium (ug)712,73%
Zink (mg)213,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over brie
Brie is misschien wel de meest bekende Franse kaas in Nederland. Hier wordt de kaas ook wel roombrie genoemd. Maar ook in Frankrijk wordt Brie veelvuldig gegeten, zelfs bij het ontbijt. Brie is, net als Camembert, een zachte witschimmelkaas.

Herkomst
Echte Brie komt uit Frankrijk, uit de gelijknamige streek Brie, in het Noorden van Frankrijk.

Soorten
Er zijn maar twee briesoorten met het AOC-keurmerk. De Brie de Meaux en de Brie de Melun. Het AOC (appelation d’origine controlée) is een kwaliteitscontrole op landbouwproducten. Deze moeten voldoen aan strenge voorwaarden als het gaat om gebruikte melk, het gebied waar de kaas vandaan komt en het rijpingsproces. Desalniettemin bestaan er vele varianten op Brie die volgens de kenners veel minder lekker smaken.

Productie
Brie kan zowel van rauwe- als gepasteuriseerde melk gemaakt worden. De samengeklonterde eiwitten, de wrongel, wordt in tegenstelling tot andere kazen niet gesneden of geperst. De lagen wrongel worden in vormen geschept waarbij het de bedoeling is dat de wei (de vloeistof die ontstaat na het stremmen van de melk) er goed uit loopt. Hierdoor krijgt de kaas stevigheid. Daarna wordt de kaas bij een constante temperatuur regelmatig gekeerd en bestrooid met schimmelculturen. Zo ontstaat er Brie. De ‘taartvormen’ worden in punten gesneden en afzonderlijk verkocht.

Verkrijgbaar
Ondanks dat Brie een beschermde naam is, bestaan er vele imitaties op de oorspronkelijke kaas. Er wordt ook wel gesproken van ‘boerenbrie’ en ‘fabrieksbrie’. In supermarkten en kaaswinkels zijn beide varianten verkrijgbaar. Wie voor de ‘echte’ Brie wilt gaan let op de namen Meaux en Melun, waarvan Meaux de meest verkochte is.

Bewaren
Brie dient op een koele en donkere plaats bewaard te worden. Dek de kaas bij voorkeur af met een vochtige doek om te voorkomen dat hij uitdroogt.

Toepassing
Brie is lekker bij de borrelplank of op brood maar kan ook prima binnen de keuken ingezet worden. Het kan in veel gevallen gewone kaas vervangen, maar is wel sterker van smaak. Lekker in combinatie met spinazie, witlof en noten. Ook fruit combineert erg goed met deze kaas. Denk aan appel, pruimen, druiven en sinaasappel. Het leent zich verder in salades, ovenschotels, quiches en pasta’s. Een veelzijdig kaasje dus!

Wist je dat:

  • Brie de Meaux uitsluitend van rauwmelkse kaas gemaakt wordt en wordt ook wel ‘de koning onder de kazen’ genoemd wordt?
  • Het grote productieverschil met Camembert is dat aan Brie room wordt toegevoegd?

Wetenschappelijke informatie over brie
Kaas bevat van alle zuivelproducten de meeste eiwitten, vet (in verzadigde vorm) en cholesterol. Ondanks de aanwezigheid van verzadigd vet en cholesterol kan kaas volgens recente inzichten een gunstige invloed hebben op cholesterol in het lichaam en kan het de kans op het metabool syndroom verlagen (1, 2). Kaas is rijk aan jodium en calcium, maar bevat ook veel natrium. Te veel natrium is ongunstig voor het lichaam. Ook bevat kaas een beetje B12 en een ruime hoeveelheid foliumzuur (vitamine B11). Boerenkaas, brie, roquefort, gorgonzola en camembert worden meestal van rauwe melk gemaakt. Het overheidsadvies is om deze te mijden tijdens de zwangerschap vanwege de listeriabacterie. In Frankrijk eten zwangere vrouwen deze kazen vaak wel veelvuldig, tot op heden zonder problemen.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Nilsen R, Høstmark AT, Haug A, Skeie S. Effect of a high intake of cheese on cholesterol and metabolic syndrome: results of a randomized trial. Food & nutrition research. 2015; 59:27651.

2. Høstmark AT, Tomten SE. The Oslo health study: cheese intake was negatively associated with the metabolic syndrome. Journal of the American College of Nutrition. 2011; 30(3):182-90.