De top 12 voedingsmiddelen met het meeste cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof en valt dus onder het macronutriënt vetten. Cholesterol komt in ons lichaam voor in kleine bolletjes. Er is sprake van twee “typen”: het LDL (Low-density lipoprotein) en het HDL (High-density lipoprotein). Beiden hebben een andere functie in het lichaam. LDL transporteert cholesterol van de lever naar andere weefsels in het lichaam en HDL doet het tegenovergestelde. Het lichaam gebruikt cholesterol als bouwstof voor lichaamscellen en hormonen. Het meeste cholesterol wordt aangemaakt in de lever, slechts een klein komt uit ons voedsel. Uit veel studies blijkt dat wanneer je voeding tot je neemt met veel cholesterol, het lichaam vanzelf minder produceert. Cholesterol uit voeding heeft daarom voor de meeste mensen weinig invloed op bloedwaardes, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd. Cholesterol is juist een zeer voedzame en gezonde voedingsstof. Het komt alleen voor in dierlijke producten.

De top 12 voedingsmiddelen met het meeste cholesterol:


1. Lever (kip) – 520 mg per 100 gram
Dit orgaanvlees is extreem voedzaam. Kies wel voor de biologische variant in verband met mogelijke ophoping van afvalstoffen. Je kunt lever beter niet elke dag eten, omdat je anders een teveel binnen kunt krijgen van onder meer vitamine A en ijzer. Zwangere vrouwen kunnen beter niet te veel lever eten, omdat een overmatige inname van vitamine A wordt geassocieerd met een verhoogde kans op afstoting. Populair zijn kippenlevers, runderlever en ganzenlever. Kabeljauwlever bevat bijzonder veel omega 3 als extra bonus. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van lever.


2. Ei (gekookt) – 320 mg per 100 gram
Nederlanders consumeren vooral de eieren van de kip (leghen), maar er worden ook eieren van de eend, gans en kwartel voor de industrie gebruikt. Eieren bestaan uit eigeel, eiwit en de schaal die is gemaakt van kalk. Deze schaal kan bruin of wit van kleur zijn. Dit heeft te maken met het ras van de kip en niet met de voedingswaarde. Eieren zijn goedkoop en erg gezond. Ze vormen een goede vervanging voor vlees en vis en kunnen dus gemakkelijk ingezet worden bij een vegetarische maaltijd. In Nederland worden veel eieren gegeten. In ons land worden maar liefst 10 miljard eieren per jaar geproduceerd. Gemiddeld eten we zo’n 200 eieren (heel en verwerkt) per persoon per jaar! Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van eieren.

3. Gedeelde plaats:


a. Ei (gebakken) – 300 mg per 100 gram
Zie eieren (gekookt).


b. Kaviaar – 300 mg per 100 gram
Bestaat uit de eitjes van de steur. Deze zijn zwart van kleur. Omdat kaviaar erg kostbaar is, wordt ook wel gesproken over het zwarte goud. Eieren van vis worden normaal gezien kuit genoemd. Hom en kuit is in vrijwel elke viswinkel verkrijgbaar en is doorgaans gunstiger geprijsd dan kaviaar. Hom is het sperma van mannetjesvissen en kuit zijn de gerijpte eicellen van bijvoorbeeld haring, koolvis of zalm. Er wordt ook vaak imitatieviskuit aangeboden als een alternatief voor kaviaar. Dit bestaat uit extracten van zeewier met kleurstoffen, zoetstoffen en stabilisatoren. Hierdoor heeft dit product weinig meerwaarde voor de gezondheid. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van kaviaar.


4. Lever (varken) – 280 mg per 100 gram
Zie lever (kip).

5. Lever (rund) – 270 mg per 100 gram
Zie lever (kip).


6. Nieren (rund) – 260 mg per 100 gram
Nieren worden vaak bereid met sherry. Soms worden ze ook gegrild. In Nederland zijn nieren niet zo populair, maar dat ligt in andere landen zoals Rusland en Afrika anders. In het zuiden van Europa is men meer gewend om orgaanvlees te eten. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van nieren.


7. Inktvis – 250 mg per 100 gram
Deze koppotigen komen alleen in zout water voor. Ze leven daar van vis, krabben, kreeften en weekdieren. Dit zou kunnen betekenen dat inktvissen veel kwik bevatten, maar niets is minder waar. De meeste inktvissen worden niet ouder dan 2 jaar en hebben daardoor onvoldoende tijd om een kwikoverschot te ontwikkelen. Het vlees van de inktvis is bijzonder rijk aan cholesterol. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van inktvis.


8. Garnalen – 235 mg per 100 gram
Behoort tot de schaal- en schelpdieren. Komt ook voor in de Nederlandse wateren. Gamba’s zijn officieel geen garnalen. Beide behoren wel tot de kreeftachtigen. Probeer altijd de wilde variant te bemachtigen, daar de kweekmethodes van garnalen omstreden zijn. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van garnalen.


9. Kreeft – 160 mg per 100 gram
Wordt vaak in restaurants gegeten als delicatesse. Ook kreeftensoep is een gerecht dat vaak op de kaart te vinden is. Kreeft bevat bijzonder veel jodium. Daarnaast zijn kreeften rijk aan vitamine B1. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van kreeft.


10. Paling – 155 mg per 100 gram
Ook wel een aal genoemd. Dit is de vetrijkste soort vis die bij de visboer te vinden is. Hij bevat veel vet, zowel verzadigd als onverzadigd. Palingen kunnen 20 jaar worden en leven voor een groot deel in zoet oppervlaktewater. Dit water kan vervuild zijn, waardoor zich in de paling toxines kunnen ophopen. Het dagelijks consumeren van paling is daarom niet zo’n goed idee, zeker ook gezien de palingstand. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van paling.


11. Krab – 120 mg per 100 gram
Staat symbool voor de ziekte kanker. Het woord cancer is latijn voor krab. Hippocrates vond tumoren in het lichaam van zijn patiënten die leken op een krab. Krab bevat relatief veel van het mineraal fosfor. Ook bevat het weefsel wat meer cholesterol dan gemiddeld. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van krab.


12. Bloedworst – 105 mg per 100 gram
Bloedworst is een mengsel van bloed van het varken of rund met vet, kruiden en een vulmiddel zoals meel. Het is echt een bijproduct van de slacht. Soms worden er al naar gelang de regio ook uien en spekblokjes aan toegevoegd. Bloedworst wordt over de gehele wereld gegeten. Vanwege het hoge gehalte aan hemoglobine (bloedworst bevat 6,4 mg ijzer per 100 gram), gaf grootmoeder deze altijd bij bloedarmoede. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van bloedworst.

Bonus voedingsmiddelen:

Zie voor meer informatie over cholesterol in onze voeding ook het boek: