De voedingswaarde van kersen

Voedingswaardetabel van kersen per 100 gram:

Per 100 g / mlKersenADH*
kcal542,70%
Kj2282,71%
Water (g)84,94,25%
Eiwit (g)0,50,89%
Koolhydraten (g)124,62%
Suiker (g)11,5
Vet (g)0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)0,1
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,54,29%
A (mg)0,011,11%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,150,94%
B5 (mg)0,24,00%
B6 (mg)0,032,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)41,33%
B12 (ug)
C (mg)56,67%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)2,11,75%
Natrium (mg)
Kalium (mg)2406,86%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)303,75%
IJzer (mg)0,45,00%
Jodium (ug)0,20,13%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over kersen
Kersen kennen we als echt zomerfruit. Kersen vallen onder de steenvruchten. Slechts twee maanden in het jaar komt dit ronde, kleine fruit uit Nederland en kunnen we genieten van de zoete smaak met het rode vruchtvlees.

Herkomst en groeiwijze
Van de kers worden twee varianten gehanteerd: de zoete en zure kers. Beide soorten behoren tot de rozenfamilie.
De zure kers wordt vooral voor industriële doeleinden geteeld en de zoete kers is bedoeld als verse fruitconsumptie. De zoete kers is een boom die wel 20 meter hoog kan worden en de leverancier van de ons zo bekende kersen. De boom bloeit tussen april en mei met witte bloesem, waar later de kersen zich aan ontwikkelen. De zure kers komt daarentegen niet voor in Nederland en komt oorspronkelijk uit Zuidwest Europa en Azië voor. De Amarena kers uit Italië is afkomstig van de zure bes.

Verkrijgbaar
Kersen zijn het lekkerst in de maanden juni en juli. Dan komen de vruchten uit Nederland, vooral uit de Betuwe. Wees er snel bij, want kersen uit ons land liggen dus maar een korte tijd in de winkels. De rest van het jaar zien we kersen uit Griekenland, Spanje en Canada. Let er bij de aankoop van kersen op dat het schilletje strak en glanzend is. Kersen mogen niet beschadigd zijn. Een kapot exemplaar steekt andere kersen gauw aan.

We kunnen naast verse kersen ook ingeblikte (gesuikerde) exemplaren kopen, vaak bedoelt als onderdeel voor taart. Kersen worden ook in glas verkocht, ook vaak met flink wat toegevoegd zoetmiddel. Steeds vaker zijn er ook ingevroren varianten verkrijgbaar, die doorgaans gunstig zijn geprijsd.

Bewaren
Consumeer kersen bij voorkeur op de dag van aankoop. Op een koele plaats blijven de vruchten 3 tot 5 dagen goed, maar gaat de smaak wel wat achteruit. Kersen zijn ook geschikt om in te vriezen. Het makkelijkst is om de pitten vooraf te verwijderen. Kersen die worden bewaard met de steeltjes vast aan de vrucht blijven langer vers.

Toepassing
Kersen zijn vrij klassieke vruchten en nemen een belangrijke plaats in binnen allerlei gerechten. Denk aan wafels met kersen, kersenbonbons, kersenlikeur en monchoutaart. Ook bij de schwarzwalder, een slagroomtaart met chocolade, worden kersen gebruikt. Kersen zijn lekker om zo uit het vuistje te eten, maar ook zeer geschikt om jam of compote van te smaken. Wie weleens zelf ijs maakt kan dit de volgende keer eens doen met kersen. Daarnaast smaken kersen lekker in een salade of met ontbijtproducten. Van kersen kunnen ook kleine bonbonnetjes gemaakt worden door ze te dopen in gesmolten pure chocolade.

Weetjes/Wist je dat:

  • De zoete kers in België bekend staat als ‘Kriek’ waar onder andere bier van gemaakt wordt?
  • Het eten van kersen een eeuwenoude verzachting is tegen kwalen die verband houden met jicht?
  • De uitdrukking ‘kersvers’ niks te maken heeft met de kers zelf?
  • In Limburg een wilde variant van de zoete kers voorkomt, genaamd de ‘boskriek’?
  • Turkije de grootste kersenexport ter wereld heeft?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van kersen
Volgens onderzoekers werken kersen krachtig tegen jicht, reuma en artritis (1). Kersen werken daarnaast ook tegen verzuring van het lichaam en de spieren (2, 3). Kersen bevatten vele antioxidanten die bij kunnen dragen aan de vermindering van ontstekingen (4). Een studie stelde vast dat proefpersonen sterk verlaagde ontstekingswaarden in het bloed hadden, nadat ze een maand lang elke dag 280 gram kersen hadden gegeten (5). In kersen komt relatief veel melatonine voor, waardoor het eten van dit fruit het inslapen positief kan beïnvloeden (6).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Kuehl KS, Elliot DL, Sleigh AE, Smith JL. Efficacy of Tart Cherry Juice to Reduce Inflammation Biomarkers among Women with Inflammatory Osteoarthritis (OA). . 2012; 1(1).

(2) Zhang Y, Neogi T, Chen C, Chaisson C, Hunter DJ, Choi HK. Cherry consumption and decreased risk of recurrent gout attacks. Arthritis and rheumatism. 2012; 64(12):4004-11.

(3) Kuehl KS, Perrier ET, Elliot DL, Chesnutt JC. Efficacy of tart cherry juice in reducing muscle pain during running: a randomized controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2010; 7(1):17-.

(4) Matias AA, Rosado-Ramos R, Nunes SL. Protective Effect of a (Poly)phenol-Rich Extract Derived from Sweet Cherries Culls against Oxidative Cell Damage. Molecules (Basel, Switzerland). 2016; 21(4):406.

(5) Kelley DS, Rasooly R, Jacob RA, Kader AA, Mackey BE. Consumption of Bing sweet cherries lowers circulating concentrations of inflammation markers in healthy men and women. The Journal of nutrition. 2006; 136(4):981-6.

(6) Howatson G, Bell PG, Tallent J, Middleton B, McHugh MP, Ellis J. Effect of tart cherry juice (Prunus cerasus) on melatonin levels and enhanced sleep quality. European journal of nutrition. 2012; 51(8):909-16.