web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van ketchup

De voedingswaarde van ketchup

Voedingswaardetabel van ketchup per 100 gram:

Per 100 g Ketchup ADH*
kcal 77 3,85%
Kj 327 3,89%
Water (g) 79 3,95%
Eiwit (g) 1 1,79%
Koolhydraten (g) 17,7 6,81%
Suiker (g) 14,3
Vet (g) 0 0,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Transvet (g)
Vezels (g) 0,8 2,29%
A (mg) 0,049 5,44%
B1 (mg) 0,07 6,36%
B2 (mg) 0,09 6,00%
B3 (mg) 2,1 13,13%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,03 2,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 1 0,33%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 2 2,67%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,6 6,00%
Vitamine K (ug) 3 2,50%
Natrium (mg) 608 60,80%
Kalium (mg) 334 9,54%
Calcium (mg) 13 1,30%
Fosfor (mg) 31 3,88%
IJzer (mg) 0 0,00%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 19 6,33%
Koper (mg) 0,05 5,56%
Selenium (ug) 0 0,00%
Zink (mg) 0,1 0,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over ketchup
Ketchup, of voluit tomatenketchup, is een zoete en pittige saus op basis van tomaten, suiker en azijn, met kruiden en specerijen. De specerijen en smaken variëren, maar bevatten meestal uien, piment, koriander, kruidnagel, komijn, knoflook en mosterd, en soms ook selderij, kaneel of gember. De vroege versies van ketchup bevatte ook andere ingrediënten zoals paddenstoelen, oesters of noten. Het is mogelijk om thuis zelfgemaakte ketchup te maken met verse tomaten, een zoetmiddel (bv honing, suiker of agave), azijn, water, zout en kruiden zoals uien- en knoflookpoeder. Wereldwijd is het bekendste merk ketchup Heinz. Heinz Tomato Ketchup wordt geproduceerd door de H. J. Heinz Company en is onderdeel van Kraft Heinz. Heinz Ketchup heeft 80% van het marktaandeel in Europa en 60% in de Verenigde Staten. Het woord ketchup is waarschijnlijk een verbastering van het Indonesische woord ketjap.

Suiker in ketchup
Ketchup kan meer toegevoegde suikers bevatten dan je denkt. Veel populaire ketchupmerken kunnen tot 4 gram suiker per eetlepel bevatten, wat gelijk is aan 1 theelepel suiker. De Keuringsdienst van Waarde ontdekte in 2006 al dat in een fles tomatenketchup maar liefst 24 (!) klontjes suiker zitten. Er zijn merken die ketchup maken met minder of zelfs zonder toegevoegde suikers. Een goed alternatief is een ketchup op basis van stevia.

Lycopeen in ketchup
De rode kleur van ketchup wordt veroorzaakt door lycopeen, dat een plantaardige kleurstof is. Het zit niet alleen in tomaten, maar ook in watermeloenen, guava, papaja, paprika en roze grapefruit. Lycopeen is een antioxidant die in de familie van de carotenoïden valt. Het is een sterke antioxidant die je lichaam kan beschermen tegen oxidatieve stress en daarnaast volgens studies bescherming kan bieden tegen bepaalde toxines en chronische ziekten (1, 2, 3, 4, 5, 6). Diëten die rijk zijn aan het antioxidant lycopeen kunnen de ontwikkeling van prostaatkanker helpen voorkomen (7, 8, 9, 10). Lycopeen kan volgens sommige studies mogelijk ook beschermen tegen long-, borst- en nierkanker. Mannen die minstens twee porties lycopeenrijke tomatensaus per week aten, hadden 30% minder kans op prostaatkanker dan mannen die minder dan één portie tomatensaus per maand aten (11). De sterke antioxidantwerking van lycopeen kan helpen het cholesterolgehalte te verbeteren en de kans op het ontwikkelen van of vroegtijdig sterven aan hartaandoeningen te verkleinen (12, 13). Lycopeen lijkt ook enige bescherming te bieden tegen de schadelijke effecten van de zon (14, 15). Lycopeen kan helpen om de huid beter te beschermen tegen zonnebrand en schade veroorzaakt door UV-stralen. Het is echter geen vervanging voor zonnebrandcrème (16). Interessant is ook dat lycopeen antioxiderende eigenschappen bezit die kunnen helpen bij het voorkomen van epileptische aanvallen en geheugenverlies (Alzheimer) dat optreedt bij ouderdomsziekten (17, 18, 19). Lycopeen kan de vorming van cataract voorkomen of vertragen en je risico op maculaire degeneratie verminderen, de belangrijkste oorzaak van blindheid bij oudere volwassenen (20, 21). Daarbij kan lycopeen neuropathische pijn helpen verminderen, een type pijn dat wordt veroorzaakt door zenuw- en weefselschade (22, 23). Als laatste zijn er aanwijzingen dat lycopeen het afsterven van botcellen kan vertragen, de botarchitectuur versterken en helpen botten gezond en sterk te houden (24). De biologische beschikbaarheid van lycopeen wordt bevorderd door verhitting (25). Hierdoor wordt het beter opgenomen. Temperaturen tussen de 60 en 80 graden celcius zouden al voldoende zijn volgens een onderzoek (26).

In biologische Ketchup meer lycopeen
Biologische tomatenketchup bevat drie keer zoveel lycopeen in vergelijking met reguliere ketchup. In de VS is tomatenketchup verkrijgbaar in paarse en groene varianten, naast de traditionele rode. Onderzoekers testten het lycopeengehalte en de antioxidantwerking in 13 ketchupmerken: zes populaire, drie biologische, twee huismerken en twee van fast-food ketens. Paarse en groene ketchups hadden een gelijkwaardig lycopeengehalte als hun gewone rode tegenhangers. De biologische ketchups blonken uit, met één merk dat 183 microgram lycopeen per gram ketchup bevatte, ongeveer vijf keer zoveel per gewicht van een normale tomaat. Niet-biologische merken bevatten gemiddeld 100 microgram per gram, met één fast-food monster dat slechts 60 microgram per gram bevatte. Als je een hoog lycopeengehalte wilt, is de vuistregel om de donkerste rode ketchup te kiezen.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: