web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van mayonaise

De voedingswaarde van mayonaise

Voedingswaardetabel van mayonaise per 100 gram:

Per 100 g Mayonaise ADH*
kcal 664 33,20%
Kj 2732 32,52%
Water (g) 21,8 1,09%
Eiwit (g) 1,1 1,96%
Koolhydraten (g) 3,6 1,38%
Suiker (g) 3,4
Vet (g) 71,6 102,29%
Verzadigd (g) 8,5
E.O.V. (g) 28,7
M.O.V. (g) 30,3
Omega 6 (g) 26,1
Omega 3 (g) 4,15
Cholesterol (mg) 46,8
Transvet (g) 0
Vezels (g) 0,2 0,57%
A (mg) 0,052 5,78%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0 0,00%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,006 0,40%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0 0,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,2 2,00%
E (mg) 17,5 175,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00%
Natrium (mg) 301 30,10%
Kalium (mg) 27 0,77%
Calcium (mg) 13 1,30%
Fosfor (mg) 48 6,00%
IJzer (mg) 0,5 6,25%
Jodium (ug) 2,5 1,67%
Magnesium (mg) 2 0,67%
Koper (mg) 0,01 1,11%
Selenium (ug) 4 7,27%
Zink (mg) 0,29 1,93%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over mayonaise
Mayonaise is een dikke saus die vaak wordt gebruikt in sandwiches, hamburgers, salades en op patat. De kleur varieert van bijna wit tot lichtgeel. Het vormt ook de basis voor veel andere sauzen, zoals tartaarsaus en remoulade. Mayonaise is een emulsie van olie, eidooier en een zuur zoals azijn of citroensap. In de 18e eeuw verscheen de naam Mayonaise in Franse kookboeken, maar daarvoor bestonden er in Spanje en in Frankrijk al verschillende versies van vergelijkbare sauzen. Het gebruik van mayonaise verschilt per land. In Nederland en België vormt mayonaise een condiment bij friet/patat. In Japan doet men mayonaise liever over een pizza en in Rusland is het beleg voor op brood. In Amerika is mayonaise een vast onderdeel van sandwiches. In België is mayonaise bovendien zuurder dan de Nederlandse, waardoor heel wat Nederlanders bij het frietkot voor een verrassing komen te staan.

Richtlijnen
In september 1991 vaardigde de Federation of the Condiment Sauce Industries in Europa richtlijnen uit waarin wordt aanbevolen dat mayonaise ten minste 70% olie en 5% vloeibaar eigeel moet bevatten. Nederland heeft deze richtlijn in 1998 in artikel 4 van het Warenwetbesluit Gereserveerde aanduidingen opgenomen.

Zelf je mayonaise maken
Zelf mayonaise maken is heel gemakkelijk en kan in een paar minuten. Bovendien kun je ervoor kiezen om gezondere ingrediënten in je mayonaise te verwerken, zodat je de geraffineerde plantaardige oliën vermijdt, want de meeste commerciële merken gebruiken helaas goedkope oliën.

Hier zijn 3 basisrecepten om je eigen mayonaise te maken:

  • Optie 1 – 2 rauwe eierdooiers, bij voorkeur van weide, 250 ml milde olijfolie, 2 eetlepels vers citroensap, 1 eetlepel water en zeezout.
  • Optie 2 – Eieren, extra vierge olijfolie, appelciderazijn, mosterd en zeezout
  • Optie 3 – Eierdooiers, mosterd, citroensap of appelciderazijn, zout en peper, olijfolie en kokosolie

Meng de bovenstaande ingrediënten met een garde of staafmixer en je zult merken dat er spoedig een emulsie ontstaat. De lecithine in het eigeel dienen als emulgatoren in mayonaise, hierdoor mengt de olie beter met water. Het eigeel in mayonaise is niet verhit, iets om rekening mee te houden als je moet oppassen voor salmonella. Dit geldt met name voor zwangeren, ouderen of mensen met een verzwakte weerstand. Je kunt ook experimenteren met je mayonaise, door veel verschillende ingrediënten en smaken toe te voegen. Als je een visuele uitleg wilt, zie dan dit YouTube-filmpje op ons kanaal met uitleg hoe je een gezonde mayonaise kunt maken en dit filmpje als je een gezonde vegan mayonaise wilt leren maken.

Plantaardige oliën
Veel commerciële merken mayonaise baseren hun mayonaise op raapzaadolie, zonnebloemolie, arachideolie of sojaolie. Deze zijn allen rijk aan omega 6 en arm aan omega 3. Bij overmaat kan dit de vetzurenbalans in het lichaam verstoren. Bovendien is omega 6 gevoelig voor de inwerking van zuurstof (oxidatie). Al deze nadelen gelden niet voor olijfolie. Het is daarom een slimme keuze om te kiezen voor mayonaise op basis van olijfolie.

Gezondheidswaarde van mayonaise
Zoals in bovenstaande tabel is te zien, bevat mayonaise nauwelijks vitamines en mineralen, maar is het ondertussen zeer rijk aan calorieën. In dit geval spreken we over ‘lege’ calorieën. Mayonaise levert weinig micronutriënten tegenover veel energie. Daarom kan het bij een overmaat aanzetten tot overgewicht. Om deze reden kan mayonaise beter spaarzaam worden genuttigd.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: