Voedingswaardetabel van peer per 100 gram:

Per 100 gram Peer
kcal 54
Kj 229
Water (g) 84,4
Eiwit (g) 0,5
Koolhydraten (g) 11
Suiker (g) 10,5
Vet (g) 0,3
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 2,8
A (mg) 0,003
B1 (mg) 0,01
B2 (mg) 0,02
B3 (mg) 0,01
B5 (mg) 0,05
B6 (mg) 0,2
B11 / Foliumzuur  (ug) 1
B12 (ug)
C (mg) 3
D (ug)
E (ug) 0,12
Vitamine K (mcg) 3,6
Natrium (mg) 6
Kalium (mg) 65
Calcium (mg) 7
Fosfor (mg) 8
IJzer (mg) 0,4
Jodium (ug) 2,5
Magnesium (mg) 5
Koper (mg) 0,04
Selenium (ug) 0,1
Zink (mg) 0,07

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF

Over peren
Je moet appels niet met peren vergelijken, maar toch worden deze twee fruitsoorten in Nederland bijna net zo vaak gegeten. Daarnaast komen deze vruchten allebei uit het herfstseizoen en zijn ze sterk verwant aan elkaar. Peren zijn erg geliefd bij kinderen, dankzij de zachte structuur en de zoete smaak.

Herkomst en groeiwijze
Peren komen oorspronkelijk uit China, maar er zijn ook resten gevonden in Zwitserland.
Ze groeien aan bomen welke zich nu vooral bevinden op het Noordelijk halfrond. Na de bloesemperiode groeit er uit elke bloem een vruchtbeginsel wat later uitgroeit tot peer.

We onderscheiden twee soorten peren: hand- en stoofperen. Handperen worden rijp gegeten en stoofperen koken we rijp/gaar. Deze laatste soort kan niet rauw gegeten worden. Er zijn verschillende rassen bekend, waarvan de Conference het meest populair is. Van de stoofperen wordt de Gieser Wildeman het meest geteeld.

Verkrijgbaar
Peren komen het hele jaar uit Nederland. Verse peren liggen al vroeg in de herfst, en soms al in het nazomerseizoen, in de winkels. Een aantal rassen wordt pas aan het einde van de herfst geoogst. Peren hebben één oogstseizoen maar zijn toch het hele jaar verkrijgbaar. Dit komt omdat het fruit wordt opgeslagen in grote koelcellen waarin het lang houdbaar blijft. Wel vragen deze koelcellen veel energie en is het dus de vraag of het eten van een Hollandse peer in de lente een duurzame keuze is.

Let er bij de aankoop van peren op dat de vrucht een gladde schil heeft zonder beschadigingen. Een peer die je zachtjes kunt indrukken is eetrijp. Peren rijpen nog flink na, dus harde peren kunnen ook prima gekocht worden. Hoe rijper de peer, hoe zoeter de smaak en hoe sappiger de vrucht.

Bewaren
Bewaar peren op een koele plek, wanneer je wilt dat het fruit niet meer na rijpt. Harde peren kunnen het best op kamertemperatuur bewaard worden.

Toepassing
Je kunt peren rauw eten maar ook verwerkt in een warm gerecht. Vervang appel eens voor peren in verschillende gerechten zoals moes, crumbles, taart en compote of maak er een mix van.
Peren smaken ook lekker in een salade met bijvoorbeeld witlof en wortel. Verwerk eens een peertje door de zuurkool. Peren nodigen ook uit om gevuld te worden met bijvoorbeeld kaas en noten. Je kunt peren ook stomen of stoven, hiervoor zijn stoofpeertjes het meest geschikt.

Weetjes/Wist je dat:

  • De vezels van een peer voor een groot deel in de schil zitten? Koop dus bij voorkeur biologische peren zodat je ze niet hoeft te schillen.
  • Een peer eerst met de dikke kant naar boven groeit maar door het zware gewicht na verloop van tijd kantelt? Dit is reden waarom we het bloemoverblijfsel aan de onderkant van de peer aantreffen.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van peer
Onderzoekers hebben vastgesteld dat het eten van peren met schil het vetzurenprofiel van het bloed gunstig kan beïnvloeden (1). Bij een ander onderzoek bleek dat het eten van peren nierstenen kan voorkomen of verminderen (2). Wetenschappers concludeerden in 2015 dat peren zeer gunstig zijn voor een goede gezondheid van de darmen (3). Het is dan wel aan te raden om de peer niet te eten wanneer deze overrijp is, want dan kan de vrucht veel suiker bevatten. Peren zijn zeer rijk aan pectine. Dit is een oplosbare vezels, die niet alleen een positieve werking op de darmen heeft, maar ook op de cholesterol (4). Peren laten vanwege de vezels de bloedsuiker niet sterk stijgen en geven een vol gevoel. Hierdoor kan dit fruit mogelijk het afvallen bespoedigen (5).

 

1. Leontowicz M, Gorinstein S, Leontowicz H. Apple and pear peel and pulp and their influence on plasma lipids and antioxidant potentials in rats fed cholesterol-containing diets. Journal of agricultural and food chemistry. 2003; 51(19):5780-5.

2. Manfredini R, De Giorgi A, Storari A, Fabbian F. Pears and renal stones: possible weapon for prevention? A comprehensive narrative review. European review for medical and pharmacological sciences. 2016; 20(3):414-25.

3. Reiland H, Slavin J. Systematic Review of Pears and Health. Nutrition Today. 2015; 50(6):301-305.

4. Brouns F, Theuwissen E, Adam A, Bell M, Berger A, Mensink RP. Cholesterol-lowering properties of different pectin types in mildly hyper-cholesterolemic men and women. European journal of clinical nutrition. 2012; 66(5):591-9.

5. de Oliveira MC, Sichieri R, Venturim Mozzer R. A low-energy-dense diet adding fruit reduces weight and energy intake in women. Appetite. 2008; 51(2):291-5.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken