De voedingswaarde van radicchio

Voedingswaardetabel van radicchio per 100 gram:

Per 100 g / mlRode sla (Radicchio)ADH*
kcal180.90%
Kj760.90%
Water (g)964.80%
Eiwit (g)1.32.32%
Koolhydraten (g)2.30.88%
Suiker (g)
Vet (g)0.20.29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)0.1
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)0.1
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)1111.11%
B1 (mg)0.021.82%
B2 (mg)0.032.00%
B3 (mg)0.251.56%
B5 (mg)0.36.00%
B6 (mg)0.053.33%
B11 / Foliumzuur  (ug)6020.00%
B12 (ug)
C (mg)810.67%
D (ug)
E (mg)0.22.00%
Vitamine K (ug)255212.50%
Natrium (mg)252.50%
Kalium (mg)1875.34%
Calcium (mg)333.30%
Fosfor (mg)283.50%
IJzer (mg)1.215.00%
Jodium (ug)2.51.67%
Magnesium (mg)134.33%
Koper (mg)0.3538.89%
Selenium (ug)0.91.64%
Zink (mg)0.624.13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over radicchio
Radicchio is nauw verwant aan witlof, maar lijkt er qua uiterlijk niet op. Het heeft wel hetzelfde aanwezige bittertje. De soort wordt ook wel roodlof genoemd, wat onjuist is. Roodlof heeft dezelfde kleuren als radicchio maar lijkt qua vorm wel op witlof.
Er zijn verschillende rassen maar de meeste bekende is de Radicchio Rosso. Deze groente lijkt op ijsbergsla maar heeft een donkerrood blad dat wit dooraderd is. De structuur van het blad is zeer stevig en knapperig. Radicchio wordt voornamelijk in Italië geteeld. In Nederland niet zo’n bekende groente, in Zuid-Europa des te meer.

Verkrijgbaar
De groente is van juni tot ongeveer december verkrijgbaar uit Nederland. Let er bij de aankoop op dat de kroppen stevig zijn en de bladeren er fris uitzien en geen bruine randjes hebben. Of verwijder voor gebruik de bruine bladeren van de krop.
Radicchio heeft nog geen vaste plaats in de supermarkt, maar we zien de groente steeds vaker opduiken. Bij groenteboeren loop je een grote kans, evenals biologische supermarkten. Radicchio is goed houdbaar in de koelkast.

Toepassing
Vooral in Italië is radicchio alom bekend. Radicchio is zowel rauw als verwarmd te gebruiken. Door het mooie kleurpatroon doet de groente het goed in salades en voorgerechten. Maar je kunt de groente ook grillen dankzij de stevige structuur. Of snijd in fijne reepjes en schep door de stamppot of roerbak met andere groenten.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: