Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van slagroom

De voedingswaarde van slagroom

Voedingswaardetabel van slagroom per 100 ml:

Per 100 ml Geklopt met suiker ADH*
kcal 351 17,55%
Kj 1453 17,30%
Water (g) 49,8 2,49%
Eiwit (g) 24,8 44,29%
Koolhydraten (g) 16,4 6,31%
Suiker (g) 16,4
Vet (g) 30,8 44,00%
Verzadigd (g) 20,1
E.O.V. (g) 6,7
M.O.V. (g) 0,8
Omega 6 (g) 0,5
Omega 3 (g) 0,2
Cholesterol (mg) 81,5
Vezels (g) 0 0,00%
A (mg) 0,324 36,00%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,1 6,67%
B3 (mg) 0,6 3,75%
B5 (mg) 0,495 9,90%
B6 (mg) 0,02 1,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 6 2,00%
B12 (ug) 0,17 6,07%
C (mg) 1 1,33%
D (ug) 0,1 1,00%
E (mg) 0,7 7,00%
Vitamine K (ug) 9,1 7,58%
Natrium (mg) 27 2,70%
Kalium (mg) 84 2,40%
Calcium (mg) 68 6,80%
Fosfor (mg) 50 6,25%
IJzer (mg) 0 0,00%
Jodium (ug) 8,5 5,67%
Magnesium (mg) 7 2,33%
Koper (mg) 0,01 1,11%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 0,15 1,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over slagroom
Slagroom is eigenlijk koemelk met een hoog vetpercentage. Het wordt gewonnen uit volle melk. De Nederlandse slagroom bestaat voor minimaal 30% en maximaal 40% uit vet. De term slagroom verwijst naar het ‘slaan’ van room: geslagen room of opgeklopte room. Dit wordt meestal met een garde, handmixer of staafmixer gedaan. Vaak wordt er (poeder)suiker toegevoegd voor een zoete smaak of verstevigers om de slagroom langer stabiel te houden.

Slagroom wordt gemaakt van room: het vette gedeelte van melk. Door het vetgehalte stijgt de room naar boven. Om slagroom te maken, wordt de rauwe room gepasteuriseerd en gehomogeniseerd. Het opkloppen of karnen van slagroom zorgt ervoor dat de vetmoleculen samenklonteren. Na nog enkele minuten doorkloppen of karnen verandert de slagroom in boter. Karnemelk is overigens de vloeistof die overblijft nadat room is gekarnd tot boter.

Je kunt ook slagroom uit een spuitbus kopen. Dit is echter een heel ander goedje dan echte slagroom. Hier zijn drijfgassen, stabilisatoren en emulgatoren aan toegevoegd.

Herkomst
Al in de zestiende eeuw duikt slagroom op in de receptuur van verschillende chefs in Europa. Tot de negentiende eeuw werd room geslagen met wilgentakken en het schuim werd afgeroomd. Dit proces kon zeker een uur in beslag nemen. Met de komst van gecentrifugeerde vette room werd het vanaf eind negentiende veel makkelijker om slagroom te maken. ‘Crème chantilly’ is een andere, vrij bekende benaming voor slagroom. Het is een verwijzing naar het kasteel van Chantilly, waar in de negentiende eeuw slagroom werd geserveerd bij de lunch.

Verkrijgbaar
Slagroom kun je in iedere supermarkt kopen. Ook bij sommige zuivelboerderijen kan je verse slagroom kopen.

Toepassing
Slagroom kent vele toepassingen. Meestal wordt het geserveerd op of in gebak en desserts, zoals slagroomtaart, soezen, Bossche bollen, ijs en tiramisu. Ook is het een populaire topping voor chocomel en soms voor koffie. Veel mensen kunnen de combinatie van aardbeien en slagroom niet weerstaan. Slagroom kan ook in hartige recepten worden verwerkt, dan is het meestal niet opgeklopt en spreken we over gewoon room. Denk hierbij aan soepen, sauzen en quiches.

Wist je dat?

  • Ze in Engeland verschillende soorten room hebben met een ander vetpercentage? Single cream bevat 18-20%, double cream 48% en clotted cream bevat maar liefst 55% vet!
  • Je ook een vegan slagroom kunt kloppen van de vettige substantie van kokosmelk?
  • Je van slagroom zelf roomboter kunt maken? Van room kun je boter maken door het toevoegen van melkzuurbacteriën.

Wetenschappelijke informatie over slagroom
Slagroom afkomstig van melk van gras gevoerde koeien is een betere keuze, omdat deze meer voedingsstoffen bevat, zoals gezonde vetten en antioxidanten (1, 2, 3).

Het zal je misschien verbazen, maar volgens de medische literatuur kan een klein beetje slagroom je gezondheid positief beïnvloeden. Het vet in slagroom is vooral verzadigd vet, waarvan lang werd gedacht dat het bijdroeg aan de ontwikkeling van hartziekten. Meer recent onderzoek toont echter geen duidelijk verband aan tussen de inname van melkvet en hartziekten. In feite suggereert nieuw onderzoek zelfs dat het eten van verzadigd vet kan helpen bij de bescherming tegen hart- en vaatziekten (4, 5).

Slagroom en andere volvette zuivelproducten bevatten de vetoplosbare vitaminen A, D, E en K. Volvette zuivelproducten bevatten meer vetoplosbare vitaminen dan hun vetarme en vetvrije tegenhangers (6, 7). Bovendien neemt je lichaam de in vet oplosbare vitaminen beter op wanneer ze met vet worden geconsumeerd, zoals het vet uit slagroom (8).

Sommige studies tonen aan dat volvette zuivelproducten gerelateerd zijn aan een verminderd risico op obesitas, type 2 diabetes en hartziekten (9, 10, 11, 12).

Volgens sommige studies kan de verzadigende werking van slagroom snacken tegengaan en zo helpen tegen overgewicht (13). Slagroom blijkt gezonder voor je te zijn dan een aantal vetarme vervangers, zoals koffiemelk en slagroomtopping (14).

Ander recent onderzoek suggereert dat het consumeren van rauwe zuivelproducten kan helpen bij het voorkomen van auto-immuunziekten zoals astma en allergieën (15).

Maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn, want slagroom kent volgens wetenschappers ook nadelen. Slagroom is zeer calorierijk (351 calorieën per 100 ml). Daardoor kun je gemakkelijk te veel calorieën binnenkrijgen als je vaak slagroom eet en in gewicht aankomen (16).

Daarbij verdragen veel mensen geen zuivelproducten: meer dan 65% van de mensen op de wereld is volgens onderzoekers lactose-intolerant en moet dus ook slagroom vermijden (17).

Veel soorten slagroom bevatten additieven, zoals carrageen en natriumcaseïnaat. Deze zijn in dier- en reageerbuisonderzoeken in verband gebracht met darmschade wanneer ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd (18, 19, 20, 21).

Ook blijkt uit sommige onderzoeken dat zuivelproducten bij veel mensen de slijmproductie vergroten, zelfs bij mensen die zuivel verder goed verdragen (22, 23). Aan de andere kant zien andere onderzoekers weer geen verband tussen zuivelconsumptie en slijmproductie (24).

De inname van zuivelproducten is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker (25). Zo werd in een overzicht met meer dan 8.000 mensen opgemerkt dat mensen met de hoogste zuivelinname 20% meer kans hebben op maagkanker dan mensen met de laagste zuivelinname (26). Het is niet bekend of dit komt door zuivel of dat mensen die veel zuivel nuttigen andere ongezonde (voedings)gewoontes hebben. Meer onderzoek is daarom nodig.

De laatste jaren is de verkoop van gaspatronen die worden gebruikt voor het maken van spuitroom sterk gestegen. Dit vanwege het lachgas in deze patronen die een tijdelijke roes geven. Lachgas wordt door scheikundige ook wel di-stikstofmonoxide (N2O) genoemd. Op de verpakking kun je lachgas herkennen aan het E-nummer E-942. Het gebruik van lachgas is zeer ongezond en kan op termijn leiden tot onder meer zenuwschade (27).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: