web
statistics
Hoofdpagina » Nieuws » Veganistische ‘schijf van vijf’ ontwikkeld

Veganistische ‘schijf van vijf’ ontwikkeld

De laatste jaren neemt het aandeel veganisten onder Nederlanders steeds meer toe. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) had eerder dit jaar al de Schijf van vijf voor veganisten gelanceerd, maar 7 vegan diëtisten hebben er nog eens goed naar gekeken en dit verder uitgewerkt en omgedoopt tot de Schijf for life. Het dieet bestaat voor bijna twee derde uit groente en fruit, een zesde uit zetmeel (granen en aardappels), een zesde uit eiwit (peulvruchten, tempé, tofu en sojazuivel) en een beetje vet (uit noten of zaden). Centraal in deze schijf staat het slikken van vitamine B12 en vitamine D. Ook staat algenolie prominent in deze schijf. Het is een mooi initiatief om mensen die veganistisch(er) willen eten, te ondersteunen met een advies dat verder gaat dan de vega schijf voor vijf. Een zwakke plek is wel dat deze Schijf for life volledig leunt op peulvruchten als bron van eiwitten. Als je dus niet tegen peulvruchten kunt, bijvoorbeeld vanwege een probleem met vezels zoals FODMAPs, wordt het volgen van het dieet lastig. Daarentegen is het weer een zeer positief punt dat kruiden, specerijen en zeewier onderdeel zijn van de schijf. Bij de originele Schijf van vijf van het Voedingscentrum wordt er met geen woord gerept over deze laatste drie. Sterker nog: de originele schijf van vijf raadt het gebruik van zeewier zelfs af.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend