web
statistics

12 natuurlijke bronnen van jodium

Steeds meer Nederlanders lopen risico op een tekort aan jodium. De reden hiervoor is dat er steeds minder brood gegeten wordt. Sommige artsen maken zich hier zorgen om. Waarom is jodium zo belangrijk? Hoe kunnen we zonder brood toch voldoende jodium binnenkrijgen? We bespreken het in dit artikel!

De schildklier is een vlindervormige klier in de hals. Het is heel belangrijk om voldoende jodium binnen te krijgen. De schildklier heeft jodium nodig om schildklierhormonen te kunnen maken (12). Wanneer het lichaam onvoldoende jodium via de voeding aangeboden krijgt, kan deze hormoonklier gaan opzwellen (34). Een aandoening die struma of krop wordt genoemd. Een tekort aan jodium kan zorgen voor vermoeidheid, spierzwakte en een toename van het gewicht (56). Ook een droge huid, haaruitval en breekbare nagels kunnen door een jodiumtekort ontstaan (7). Veel mensen met een jodiumtekort ervaren ook koude handen (8). De schildklier regelt via hormonen de snelheid van het metabolisme in de lichaamscellen. Om deze reden hebben mensen met onvoldoende jodium in hun lichaam op termijn ook een vertraagde hartslag (9). Mensen met een teveel aan jodium kunnen daarentegen juist een versnelde hartslag bemerken.

Tekort komt veel voor
Een derde van de wereld (zelfs in Europa) heeft te kampen met een jodiumtekort (10). In Nederland zal het ietsje beter zijn, maar recente gegevens ontbreken op dit moment. Steeds meer mensen eten plantaardig, wat volgens onderzoekers het risico op een tekort aan jodium doet stijgen (11).

Jodium belangrijk bij zwangerschap
Met name in de zwangerschap of de zuigelingenfase is het heel belangrijk dat de moeder voldoende jodium binnenkrijgt, want een tekort kan volgens onderzoekers een verlaging van het IQ geven met ruim 12 punten (12).

Brood enige bron?
Om voldoende jodium binnen te krijgen, raadt het Voedingscentrum aan om veel brood te eten (13). Maar omdat brood relatief veel koolhydraten bevat en veel mensen liever glutenvrij willen eten, vermijden velen echter brood (14). Naast brood kun je jodium ook vinden in vis (zoals kabeljauw, makreel, tonijn, tong, zalm en haring), eieren, kaas, yoghurt en mosselen. Er zit zelfs een beetje jodium in andijvie en bananen. Maar de beste bron is zeewier!

Zeewier jodiumrijk
Zeewier zoals kombu bevat extreem veel jodium. Zoveel zelfs, dat bij dagelijkse consumptie de schildklier op tilt kan slaan (15). Van alle zeewieren is kombu het rijkst aan jodium. Aan te raden is om af te wisselen in zeewieren zoals nori, dulse en wakamé. Denk ook aan zeewierpasta als vervanger van tarwepasta. Klik hier als je precies wilt weten hoeveel jodium er in zeewier zit (en klik hier voor het jodiumgehalte van andere voedingsmiddelen).

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium is voor een volwassene vastgesteld op 150 mcg. De ADH voor zwangere vrouwen is 175 mcg en zelfs 200 mcg voor vrouwen die borstvoeding geven. De maximum hoeveelheid is 600 mcg per dag voor een volwassene.

Keltisch zeezout
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat Keltisch zeezout rijk is aan jodium, maar helaas blijkt dit volgens analyse niet zo te zijn; het is arm aan jodium. Hoe komt het dan dat brood vaak rijk is aan jodium? Dat komt doordat bakkers speciaal bakkerszout gebruiken, waar jodium aan is toegevoegd. Als je weinig jodium binnenkrijgt, zou je kunnen kiezen voor gejodeerd zeezout. Gejodeerd tafel- en keukenzout bevatten echter slechts natrium en chloride, terwijl zeezout tientallen mineralen en spoorelementen bevat, waardoor het behalve dus wat jodium betreft een gezondere keuze is. Het smaakt volgens velen ook nog eens lekkerder. Keltisch zeezout bevat nog meer mineralen dan zeezout. Sommige mensen mengen gejodeerd zeezout met Keltisch zeezout, om zo het beste van twee werelden te combineren.

Supplementen
Jodium in supplementen is van het type kaliumjodide. Dit wordt prima opgenomen. Ook zijn er veel natuurlijke jodiumsupplementen, waarbij de bron van jodium zeewier is. Kelp en knotswier zijn hier voorbeelden van. Een nadeel van natuurlijke jodiumsupplementen is dat het vermelde gehalte aan jodium soms niet klopt (16). Heel bekend is ook Lugols, dat vernoemd is naar de Franse arts Jean Lugol. In 1880 ontwikkelde hij een oplossing van elementair jodium en kaliumjodide in water. Hiervan kan een druppel aan een glas water worden toegevoegd, maar dat is ook meteen het nadeel: je moet van de smaak houden.

Variëren belangrijk
Het is geen verstandige keuze om alleen te leunen op brood als bron van jodium. Naast dat dit eenzijdig is, houdt het ook een risico in. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat veel bakkers helemaal geen gejodeerd zout gebruiken (17). Om deze reden is het verstandig om inname van jodium zoveel mogelijk te verspreiden over verschillende voedingsmiddelen.

Natrium
Het is dus helemaal niet per se nodig om brood te eten om aan je jodium te komen. Gejodeerd zout als bron van jodium heeft als nadeel dat het veel natrium bevat. Het Voedingscentrum waarschuwt fel tegen het gebruik van zout, omdat dit onder meer de bloeddruk kan verhogen (18). Tegelijkertijd moedigen ze het gebruik van gejodeerd zout in brood juist aan. Die twee adviezen zijn met elkaar in tegenspraak. Daarbij raadt het voedingscentrum het gebruik van zeewier af in de schijf van vijf, omdat het te veel natrium zou bevatten (19). Dat is jammer, want een klein beetje zeewier is een bron van veel micronutriënten en geeft veel smaak. Dit komt onder meer doordat zeewier een bron is van glutamaat, dat een hartige smaak heeft. Opvallend is dat het gebruik van de smaakversterker E-621, mononatriumglutamaat (eveneens een bron van het bloeddrukverhogende natrium), op de site van het Voedingscentrum niet wordt afgeraden (20).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

25 gedachten over “12 natuurlijke bronnen van jodium”

  1. Gewoon keukenzout is gedeminiraliseerd en bevat geen voedingsstoffen. Is eigenlijk alleen maar een smaakstof. Daarom moest er weer jodium aan toegevoegd worden. In keltisch zout zitten alle mineralen en ook jodium. Minder dan in jodiumverrijkt zout, maar is wel een jodium bron

  2. Ik las ook dat er in SSRI,s(antidepressiva) fluoride zit ,staat niet in de bijsluiter.Slik het gelukkig niet meer .Neem nu een halve capsule 500 mcg sea-lodine en een multi met 150 .Ik kan dus ook om de dag 1 capsule nemen zonder een versnelde hartslag te krijgen ?

  3. Let bij aankoop van kabeljauw op de herkomst, kabeljauw wordt met uitsterven bedreigd in veel gebieden. Op goedevis.nl kun je zien wat duurzame vis is en wat niet.

  4. Als ik het goed begrijp betekent dit dat je jodium moet aan ullen, tenzij je elke dag garnalen, kabeljauw of 4 eieren eet. de hoeveelheden in de andere acht voedingsmiddelen zijn zo laag, dat schiet niet op. waarmee vul je dan het best aan? Lugols? maar hoeveel dan?

  5. Dag Juglen

    Ik eet al jaren dagelijks o.a de meeste van die crucifere groenten omdat ze zo gezond zijn!! Gedeeltelijk rauw en gedeeltelijk gestoomd.
    Volgens mij moeten alleen mensen die al een verstoorde schildklierfunctie hebben oppassen met die groenten.
    Je noemt een reeks groenten en stelt daarbij dat je die moet verhitten. Ik mag toch aannemen dat dat in sommige gevallen met een knipoog is? Bij radijs bijvoorbeeld komt verhitten niet bij mij op!! Geldt ook voor rucola, tuinkers, waterkers, rammenas. En zeker voor mosterd….
    Verder niks dan lof voor je nieuwsbrieven. Ik haal er veel waardevolle informatie uit en lees ze met veel plezier.

    • Denk niet dat een voedingsmiddel op zich gezond of ongezond is. In kool zit in ieder geval vrij veel tyramine. Spruitjes schijnen zuurvormend te zijn. Jaap Huibers heeft ook veel geschreven over voeding en wat je bij een bepaalde constitutie beter wel en niet kan eten. Voor mij werken radijsjes juist te heftig op m’n systeem.

      • Dat hoef je ook niet te doen. Wat dit wil zeggen is: eet deze voedingsmiddelen niet elke dag. Twee tot drie keer per weer is weer geen probleem.

  6. Beste Juglen,

    Dankjewel voor de zeer informatieve nieuwsbrieven.
    Een vraagje: is Keltisch zeezout gezonder dan hymalaya zout?
    mvrg

  7. goedendag allemaal

    nu na 7 jr krijg ik weer symptomen van een te snelle schildklier.
    toendertijd strumazol geslikt ( vreselijke jeuk als bijwerking)en de jodiumslok afgewezen.
    na een jaar waren de waarden gelukkig weer “normaal”.
    nu ben ik in de overgang terechtgekomen en dat geeft hormonale schommelingen.
    ik denk zelf dat ik daarom weer symptomen heb zoals zanderige ogen e/o tranende ogen, hartkloppingen,gewichtsverlies, weinig energie en slaapstoornissen
    ik vraag me af wat ik met voeding kan doen want ik ga echt die medicatie meer slikken. het meeste wat ik hier lees gaat over een trage schildklier. dus wat kan ik nu het beste doen?

    • Ha Anet, ik zit met dezelfde vraag en ik ben ook benieuwd of iemand daar een antw op heeft. Zelf gebruik ik antroposophyse korreltjes tegen mijn te snel werkende schildklier

  8. Hoe zit het dan met DIM, een supplement dat de hormonen zou helpen, dat het teveel aan oestrogeen afbreekt. Zit in kruisbloemigen maar heeft het dan ook invloed op de schildklier of niet.

    • Anet, om je schildklier af te remmen kun je juist wel meer goitrogene voeding eten. In principe als je een te snel werkende schildklier hebt, dan heb je eigenlijk van hetzelfde last als als je van een te langzame schildklier last hebt alleen je zit dan nog in het voorstadium dat je schildklier nog overreageert. De belangrijkste reden voor problemen met de schildklier hier in het westen is de autoimmuunziekte hashimoto (in 95 procent van de gevallen!). Die treedt op als aan drie factoren is voldaan; je hebt een lekke darm, je hebt erfelijke aanleg voor deze autoimmuunziekte en je hebt last van toxinen (bijv. zware metalen). Als aan die voorwaarden voldaan is, dan moet je erg opletten met gluten in je voeding, melk- en sojaprodukten. Als je hashimoto hebt, dan moet je erg uitkijken met jodiumrijke voeding en dus ook voeding met dat synthetisch gejodeerde zout. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik dacht ook dat het mij zou helpen: extra jodiuminname. Dat heeft het ook gedaan: want er is wel een therapeutisch gebied van jodium voor mensen met schildklierproblemen. Maar als je een bepaalde grens overschrijdt omdat je die grens niet kent, dan ben je de sjaak. En nogmaals, ik spreek uit ervaring: mijn schildklier is er ineens voelbaar van ontstoken van geraakt. Dit is mij drie jaar geleden overkomen en nog steeds voel ik mijn schildklier met name als ik dingen heb gegeten waar mijn lichaam door mijn schildklier van ging aanvallen. En dat zijn nogal wat dingen!

        • Dat is inderdaad een hypothese, maar er zijn nog tientallen andere redenen aan te wijzen. Het is altijd erg belangrijk om ook andere mogelijke oorzaken mee te nemen als opties.

  9. Hoi Juglen, goed verhaal. Hoe wordt jodium genoemd in een multi? Gewoon jodium of zijn er ook andere benamingen voor?

    • Die chips is gewoon nori in olijfolie, onbewerkt en prima dus. In nori zit per 100 gram 42 mcg aan jodium, dat is 29% van de ADH. Lijkt me een prima bron van jodium dus!

  10. Nou weet ik dus nog of niet of Himalayazout of keltischzeezout een betere bron van jodium is, ik moet hier wel bij vermelden, dat ik levithioxide en cytomel gebruik voor mijn schildklier

    • Bij hyperthyreoïdie (versnelde schildklier) zal je inderdaad moeten oppassen voor teveel jodium. Maar ‘hyper’ zijn, hoeft niet altijd te betekenen dat je een versnelde schildklier hebt. De dokter kan dit aan de hand van bloedanalyse voor je bepalen.

Reacties zijn gesloten.