web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van brood

De voedingswaarde van brood

Voedingswaardetabel van brood per 100 gram:

Per 100 g / ml Brood (volkoren) ADH*
kcal 234 11,70%
Kj 990 11,79%
Water (g) 38,8 1,94%
Eiwit (g) 11,1 19,82%
Koolhydraten (g) 39 15,00%
Suiker (g) 1,9
Vet (g) 2,3 3,29%
Verzadigd (g) 0,4
E,O,V, (g) 0,7
M,O,V, (g) 0,9
Omega 6 (g) 0,8
Omega 3 (g) 0,1
Cholesterol (mg) 0,7
Vezels (g) 6,7 19,14%
A (mg)
B1 (mg) 0,11 10,00%
B2 (mg) 0,07 4,67%
B3 (mg) 1,6 10,00%
B5 (mg) 0,8 16,00%
B6 (mg) 0,1 6,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 40 13,33%
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg) 0,2 2,00%
Vitamine K (ug) 4,9 4,08%
Natrium (mg) 427 42,70%
Kalium (mg) 247 7,06%
Calcium (mg) 34 3,40%
Fosfor (mg) 200 25,00%
IJzer (mg) 2 25,00%
Jodium (ug) 67,6 45,07%
Magnesium (mg) 66 22,00%
Koper (mg) 0,22 24,44%
Selenium (ug) 5 9,09%
Zink (mg) 1,4 9,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over brood
Brood is een bijna over de hele wereld populair voedingsmiddel. Zo’n 10.000 jaar geleden toen mensen, na het stadium van jagen en verzamelen, op een vaste plek gingen wonen en voedsel gingen verbouwen, is het bakken van brood ontstaan. Sindsdien is het niet meer verdwenen uit ons voedingspatroon. In Nederland wordt er per jaar gemiddeld 50 kilo brood per persoon gegeten.

Soorten
Om brood te bakken heb je bloem of meel, gist, zout en water nodig. Behalve met gist kan je brooddeeg ook laten rijzen met zuurdesem. Aan brooddeeg worden vaak ook nog zaden, pitten, noten of gedroogd fruit toegevoegd. Fabrieksbrood bevat nog een aantal minder gezonde toevoegingen om het brood zo smeuïg en smaakvol mogelijk te houden zoals plantaardige oliën, suiker, broodverbeteraars en kleurstof.

Brood kan gemaakt worden van verschillende graansoorten. Hiervan is tarwe de bekendste en tarwe rijst ook het beste. Haver, rogge en gerst kunnen niet rijzen met gist of zuurdesem en worden daarom vaak in combinatie met tarwe gebruikt. Deze granen zijn in ieder geval een stuk voedzamer, omdat er minder mee wordt ‘gesjoemeld’. Speltbrood is al lange tijd in opmars, maar het speltbrood in de supermarkt is vaak (deels) gemaakt van speltbloem en bevat daardoor weinig voedingstoffen. Bovendien bevat een speltbrood vaak ook veel gewone tarwe.

Veel mensen eten dagelijks brood en vaak ook meerdere keren op een dag. Op die manier wordt een dieet snel wat eenzijdig qua voedingstoffen. Ook gevoeligheid voor gluten en gist kan opspelen. Minder brood en meer andere voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit, noten, zaden en pitten is daarom het advies. En varieer ook met brood van andere granen. Of bak als afwisseling eens teff/boekweit pannenkoekjes.

Verkrijgbaar
Brood is in elke supermarkt verkrijgbaar. Helaas gaat het hierbij niet om de gezondste broden. Zelf brood bakken is een goede manier om brood zo voedzaam mogelijk te maken. Of stap een natuurwinkel of biologische supermarkt binnen. Hier worden broden verkocht van betere kwaliteit en deze winkels hebben vaak een groter aanbod in brood  met andere graansoorten en andere bereidingstechnieken zoals desembrood.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: