De voedingswaarde van brood

Voedingswaardetabel van brood per 100 gram:

Per 100 g / mlBrood (volkoren)ADH*
kcal23411,70%
Kj99011,79%
Water (g)38,81,94%
Eiwit (g)11,119,82%
Koolhydraten (g)3915,00%
Suiker (g)1,9
Vet (g)2,33,29%
Verzadigd (g)0,4
E,O,V, (g)0,7
M,O,V, (g)0,9
Omega 6 (g)0,8
Omega 3 (g)0,1
Cholesterol (mg)0,7
Vezels (g)6,719,14%
A (mg)
B1 (mg)0,1110,00%
B2 (mg)0,074,67%
B3 (mg)1,610,00%
B5 (mg)0,816,00%
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)4013,33%
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)4,94,08%
Natrium (mg)42742,70%
Kalium (mg)2477,06%
Calcium (mg)343,40%
Fosfor (mg)20025,00%
IJzer (mg)225,00%
Jodium (ug)67,645,07%
Magnesium (mg)6622,00%
Koper (mg)0,2224,44%
Selenium (ug)59,09%
Zink (mg)1,49,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over brood
Brood is een populair voedingsmiddel over bijna de gehele wereld. Na de tijd van de jagers en verzamelaars, toen mensen bij elkaar gingen wonen en voedsel gingen verbouwen, is het maken van brood ontdekt. Sindsdien is het niet meer verdwenen uit ons voedingspatroon. In Nederland wordt er per jaar gemiddeld 50 kilo brood per persoon gegeten.

Soorten
Om brood te bakken heb je bloem of meel, gist, zout en water nodig. In broodrecepten worden daarnaast nog andere toevoegingen gebruikt zoals zaden en pitten, noten of gedroogd fruit. Fabrieksbrood bevat nog heel wat andere toevoegingen om het brood zo smeuïg en smaakvol mogelijk te houden zoals plantaardige oliën, suiker, broodverbetermiddel en kleurstof.

Brood kan gemaakt worden van verschillende graansoorten. Tarwe is hiervan de bekendste. Haver, rogge zijn ook geschikt om brood van te bakken en vaak een stuk voedzamer omdat er minder mee wordt ‘gesjoemeld’. Brood van spelt is al lange tijd in opmars, maar het spelbrood in de supermarkten is vaak (deels) gemaakt van speltbloem en bevat daardoor weinig voedingstoffen.

Veel mensen eten dagelijks brood en vaak ook nog meerdere keren op een dag. Dit zorgt voor weinig variëteit in het dieet en de voedingstoffen die men binnen krijgt. Ook gevoeligheid voor gluten en gist kan opspelen. Minder brood en meer andere voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit, noten, pitten en zaden, is het advies. En varieer in de soorten graan waar jouw brood van is gemaakt.

Verkrijgbaar
Brood is in elke supermarkt verkrijgbaar. Helaas gaat het hierbij niet om de gezondste broden. Zelf brood bakken is een goede manier om brood zo voedzaam mogelijk te krijgen. Of stap een natuurwinkel of biologische supermarkt binnen. Deze broden zijn vaak van een betere kwaliteit en deze winkels hebben een groter aanbod van verschillende graansoorten en bereidingstechnieken zoals desembrood.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: