web
statistics

Boost je immuunsysteem met deze 9 tips

De wereld is op dit moment in de ban van het coronavirus. Hoewel dit virus nog niet in Nederland is opgedoken, verspreidt het zich wel snel. De kans dat het ook naar ons land komt is groot, wat betekent dat het slim is om onze weerstand tegen virussen zo sterk mogelijk te maken. Daarbij geeft griepalert aan dat de griep op dit moment in ons land heerst. In dit artikel bespreken we hoe je je weerstand kunt versterken op een natuurlijke manier.

1. Zorg voor de juiste voeding
Volgens een studie zijn groenten uit de kruisbloemenfamilie (zoals broccoli, boerenkool en andere kolen) in staat om het immuunsysteem een oppepper te geven (1). Blauwe bessen zijn hiertoe ook in staat, vanwege de aanwezige anthocyanines (2). Edelgist bevat beta-glucanan, die ook bekend staat als versterker van de afweer (3). Ook het eten van paddenstoelen zoals Shiitake staan erom bekend het immuunsysteem een boost te kunnen geven (4). De beruchte knoflook geeft niet alleen smaak aan de maaltijd, het kan ook het immuunsysteem stimuleren (5). Een tekort aan vitamine C kan het immuunsysteem verzwakken, dus zorg voor voldoende vitamine C via onder meer paprika, kolen, citrusfruit en kiwi’s (678). Wat dranken betreft kun je het beste groene thee drinken, want het stofje EGCG hierin werkt gunstig op onze afweervermogen (910). Ook voldoende eiwitten in het dieet alsmede de essentiële vetzuren omega 3/6 zijn zeer belangrijk voor een goed functioneren van ons immuunsysteem (111213). Als laatste raden onderzoekers gefermenteerd voedsel aan, omdat de probiotische werking de darmflora in balans kan brengen en zo positief in kan werken op het immuunsysteem (14).

2. Slik deze supplementen
Hoewel voeding het immuunsysteem kan ondersteunen, is het soms lastig om altijd adequate hoeveelheden actieve stoffen binnen te krijgen. Supplementen kunnen dan uitkomst bieden. Volgens onderzoekers is het verstandig om vitamine D bij te slikken, om zo de afweer te versterken bij tekorten (151617). Het slikken van zink kan ook het immuunsysteem een oppepper geven (18). Een ander mineraal dat effectief kan zijn tegen virussen is selenium (192021). Vitamine E kan volgens onderzoekers ook heel effectief zijn (2223). Een breedspectrum probioticum kan het immuunsysteem ook gunstig beïnvloeden (24). Chlorella kan de afweer van de slijmvliezen verbeteren bij een kuur van 4 weken (25). Ook een extract van vlierbessen blijkt volgens meerdere studies krachtig tegen virussen te kunnen beschermen (262728). De oude bekende Echinacea laat gemengde resultaten zien in de medische literatuur, maar de laatste stand van zaken is dat het toch het overwegen waard is (2930).

3. Zorg voor voldoende beweging
Regelmatig in beweging komen kan volgens onderzoekers het immuunsysteem bekrachtigen (31). Eén van de werkingsmechanismen is dat het chronische inflammatie vermindert, waardoor het immuunsysteem tot rust kan komen. Onderzoekers raden aan om dagelijks 45 minuten te wandelen en melden dat overmatig sporten averechts kan werken (32). Het rennen van een marathon blijkt juist weer ongunstig te zijn voor het immuunsysteem.

4. Slaap voldoende
Voldoende nachtrust is een andere cruciale pijler om over een sterke afweer te kunnen beschikken (33). Volwassenen die enkele weken 8 uur of meer hadden geslapen, waren beter bestand tegen virussen, dan zij die 7 uur of minder hadden gemaakt. Slaap blijkt het aantal cytokines te bevorderen die worden ingezet in de strijd tegen ziekmakers.

5. Laat alcohol staan
Alcohol weet ons immuunsysteem op non-actief te zetten (34). Alcohol kan voor een tekort aan zink zorgen, waardoor de afweer kan dalen (35). Alcohol heeft ook een negatief effect op de vitamine A-status in het bloed (3637). Dit is weer zeer ongunstig voor de immuniteit van het lichaam, omdat vitamine A een belangrijke rol vervult bij de afweer (38).

6. Zorg voor ontspanning
Stress kan de immuniteit van het lichaam sterk verlagen (39). Mindfulness, meditatie en yoga kunnen gunstig inwerken op het immuunsysteem (4041). Het effect is wel het krachtigst als deze vormen van ontspanning voor langere tijd op dagelijkse basis worden beoefend.

7. Zoek je vrienden regelmatig op
Een gevoel van eenzaamheid kan het immuunsysteem verzwakken (424344). Dit is deels te verklaren doordat sociale isolatie en eenzaamheid de psychische stress kan laten toenemen. Een goede relatie kan juist weer het immuunsysteem enorm bekrachtigen (45).

8. Uit je emoties
Praten over gevoelens die je dwars zitten kunnen helpen om je immuunsysteem krachtig te houden (4647). Het blijkt heel belangrijk om je uit te spreken en je emoties te uiten. Zelfs het zingen in een koor kan het immuunsysteem flink boosten volgens onderzoekers (48).

9. Wees hygiënisch
De belangrijkste risicofactor voor besmetting met ziektes is overdracht van mens-tot-mens. Houd dus afstand van mensen met griepachtige verschijnselen, maar blijf zelf ook thuis als je je niet goed voelt. Veel mensen willen collega’s niet laten vallen en gaan toch naar hun werk, maar kunnen zo anderen besmetten. Ben je toch in contact gekomen met iemand die mogelijk besmet is met een virus? Was dan meteen je handen en vermijd contact tussen je vingers en je mond, neus en ogen.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

20 gedachten over “Boost je immuunsysteem met deze 9 tips”

  1. Goeiemorgen Juglen.
    Je boodschap is duidelijk. Ik heb alleen 1 vraag.
    Ik heb op t moment een kaakontsteking te pakken en zit dus noodgedwongen aan de antibiotica.
    Jajaja, na een dag ben ik daar al ziek van. Darmen liggen op een dot maar de ontsteking knapt zienderogen (letterlijk :) ) op. Als je weg moet blijven van antibiotica is er dan een alternatief?
    Groetjes, Erna

    • Soms is antibiotica onvermijdelijk. Zolang je daarna je darmen weer heelt met gefermenteerde voeding en probiotica, kun je de schade beperken…

      • Vanwege de ziekte van Lyme heb ik 8 maanden AB moeten slikken. Tijdens de kuren heb ik meteen en al die tijd probitica geslikt, niet 1 x diarree gehad! M.a.w. Begin al zodra je AB begint te slikken en nog maandje daarna, niet wachten tot je klaar bent met je AB kuur!!

      • De snelste en meest lichaamseigen manier om je darmen na een antibiotica kuur weer gezond te krijgen is door het eten van bananen en aardappel zetmeel.

        Het recept is:

        2 rijpe bananen
        2 onrijpe bananen
        1 soeplepel aardappelzetmel
        beetje honing naar smaak
        beetje amandel of kokosmelk

        Doe alles in de blender en zoet met wat honing

        Deze ingrediënten zijn de basis waarop gezonde bacteriën leven.

        Probiotica is niet voor iedereen ongevaarlijk.

        • Deze ingrediënten voeden ook de ongezonde bacteriën en als er door antibiotica een onbalans is ontstaan kan probiotica of gefermenteerde voeding ervoor zorgen dat die balans weer in het voordeel van de gezonde bacteriën komt te liggen.

          Meestal kan je lichaam dit zelf maar soms door ernstige verzwakking niet. Dan is jouw recept van aardappelzetmeel, honing etc. niet verstandig Amarinde.

  2. Hallo Juglen,
    Wat is jouw visie op de ziekte van lyme?
    krijgen alle mensen Lyme die gebeten zijn door een besmette teek?
    Of zit er meer achter?

    • Er zou best eens meer erachter kunnen zitten. Lang niet iedereen krijgt van teken lyme. Het probleem is dat het immuunsysteem op z’n gat gaat liggen door de Borrelia bacterie. Als je immuunsysteem sterk is, dan hoeft de bacterie geen kans te krijgen.

    • Het schijnt inderdaad dat sommige mensen na een beet van een teek geen symptomen krijgt. Vaak blijf je wel drager, dus vroeg of laat kan het alsnog uitbreken (bijvoorbeeld na een periode van stress, als je weerstand verminderd is). Zelf heb ik veel antistoffen tegen lyme, na een beet van tien jaar geleden. Toch heb ik het idee dat ik juist last heb van mijn immuunsysteem, dat keihard moet werken om een echte doorbraak te voorkomen. Vooral in de vorm van cognitieve klachten en vermoeidheid/derealisatie. Maar misschien heb ik ook wel een actieve infectie (het wordt wel behandeld). Puur even een reactie uit eigen ervaring, heb verder geen medische kennis. Heb je een tekenbeet gehad? Goed in de gaten houden of je geen symptomen krijgt. Kan dus nog jaren later. En je krijgt niet altijd een rode ring! Dat is geen bewijs dat je geen infectie hebt.

  3. Het nieuwste advies bij teken is om een teek te laten zitten en er bij de huisarts uit te laten halen. Je krijgt dan direct antibiotica, rode kring of niet! “Ter voorkoming van veel ellende” zegt men. Ik voorkom liever die antibiotica!

    • Krankzinnig advies in mijn ogen, tenzij je huisarts ook meewandelt… ( dan nog..zat huisartsen en neurologen!!! Die totaal geen kaas gegeten hebben van Lyme!!) en dat je altijd en overal een tekenpen bij je hebt! Ze zitten ook in je tuin, in het parkje, de bosjes bij school! Kijk op tekenradar voor de concentraties en help zelf ook mee door te melden. Wees, zeker ook bij kinderen (spelen)alert op teken en nymfen. De laatsten bijten het meest en zijn speldeknop groot en zoeken warme plekjes op. Nekplooien, bilnaden,liezen knie- en elleboogholtes, oksels. Inwrijven met spul kan….maar liever geen deet. Zelf bescherm ik me zoveel mogelijk en doe drupje pepermunt of eucalyptus op kleding. Geen zekerheid dus blijven controleren en eisen, bij beet dat je AB krijgt. De ziekte van Lyme moet je niet willen krijgen!!! Geen klachten?, wees dan nog 15 jaar alert bij bep. Klachten!! Bloedonderzoek meeste betrouwbaarheid in Duitsland nog.

  4. Hoi Juglen,

    Je hebt het over “italiaanse kruiden” als immuunversterkend? Kun je hier iets specifieker over zijn? Ik ben al een tijdje op zoek, zonder dit te weten, naar deze kruiden maar heb gezien dat er veel varianten zijn! Wat maakt deze kruiden zo immuunversterkend?

    Groetjes, Maureen

  5. ‘Ook heel gezond voor je immuunsysteem: Zingen, geluid maken, je stem(ming) laten klinken..!’
    Aanvulling voor de liefhebber:

    Scientists say singing boosts immune system

    MAP: Germany
    Singing strengthens the immune system, according to research by scientists at the University of Frankfurt in Germany, published in the latest edition of the US Journal of Behavioral Medicine.

    The scientists tested the blood of people who sang in a professional choir in the city, before and after a 60 minute rehearsal of Mozart’s Requiem.

    They found that concentrations of immunoglobin A – proteins in the immune system which function as antibodies – and hydrocortisone, an anti-stress hormone, increased significantly during the rehearsal.

    A week later, when they asked members of the choir to listen to a recording of the Requiem without singing, they found the composition of their blood did not change significantly.

    The researchers, who included Hans Guenther Bastian from the Institute of Musical Education at Frankfurt University, concluded singing not only strengthened the immune system but also notably improved the performer’s mood.

  6. Hallo Juglen

    Ik heb een vraag. Waar maak je de waterkefir mee. Ik gebruikte biologische citroen, vijgen en palmsuiker maar toen kromp de kefir. Nu een paar dagen witte suiker gebruikt en de boel groeit als kool? Graag jou advies.

    Dank ook voor de mooie adviezen en je inspirerende boek
    Groet Gerie

    • Dank je wel, ik combineer witte bio-suiker met vijgen. Ik doe er tegenwoordig ook gember bij: zo heb ik een echte ginger-ale!

  7. Als je geen probiotica kan slikken omdat er altijd een hulpstof bij zit die je niet verdraagt, is de 24 uurs yoghurt dan een goed alternatief? Welliswaar als enig zuivelproduct dat je dan gebruikt :-)

Reacties zijn gesloten.