Hoofdpagina » Nieuws » Daglicht werkt als een medicijn

Daglicht werkt als een medicijn

Het grootste onderzoek ooit naar invloed van licht op de geestelijke gezondheid is gedaan. De onderzoekers vonden dat veel licht ‘s nachts slecht is. Het verhoogt de kans op angststoornissen, bipolaire stoornis en PTSS. Ook neemt de kans op zelfbeschadiging toe.

Het omvangrijke onderzoek van de Monash University, met bijna 87.000 deelnemers, heeft een sterke link vastgesteld tussen lichtblootstelling en geestelijke gezondheid. Meer licht ‘s nachts kan het risico op diverse psychiatrische aandoeningen, waaronder depressie en angst, verhogen. Ondertussen lijkt meer blootstelling aan licht overdag juist een beschermend effect te hebben.

Veel licht overdag is juist goed. Het verlaagt de kans op psychose met 20%. Mensen die ‘s nachts veel licht kregen, hadden 30% meer kans op depressie. Overdag veel licht gaf 20% minder kans op depressie.

De onderzoekers zeggen dat we ‘s nachts donker moeten slapen. Overdag is fel licht beter. Dit is een eenvoudige manier om ernstige psychische problemen te verminderen, zonder medicijnen.

Onze hersenen zijn geëvolueerd om overdag te werken met veel licht. ‘s Nachts bijna zonder licht. Tegenwoordig zitten mensen 90% van de dag binnen met kunstlicht. Dit verwart ons lichaam en maakt ons ziek. We moeten meer letten op natuurlijke licht-donker cycli. Dit is belangrijk voor onze geestelijke gezondheid.

De studie suggereert dat het aanpassen van onze lichtomgeving, door het bewust opzoeken van helder licht overdag en het vermijden van fel licht ‘s nachts, een eenvoudige en medicatievrije strategie kan zijn om de geestelijke gezondheid te verbeteren. Ga dus overdag naar buiten en zorg dat je ogen voldoende licht kunnen opvangen. Dit heeft een grote invloed op de aanmaak van neurotransmitters en hormonen in ons lichaam. Dit is tot nu toe het grootste onderzoek ooit naar blootstelling aan licht en bewijst de invloed hiervan op onze geestelijke gezondheid (bron: MedicalXpress).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel: