web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van farro

De voedingswaarde van farro

Voedingswaardetabel van farro per 100 gram:

Per 100 g Farro ADH*
kcal 362 18,10%
Kj 1514 18,10%
Water (g) 0,00%
Eiwit (g) 12,77 22,80%
Koolhydraten (g) 72,34 27,82%
Suiker (g) 2,2
Vet (g) 2,13 3,04%
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 10,6 30,29%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,00%
B2 (mg) 0,00%
B3 (mg) 8,51 53,19%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0,00%
B12 (ug) 0,00%
C (mg) 0,00%
D (ug) 0,00%
E (mg) 0,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 22 2,20%
Kalium (mg) 0,00%
Calcium (mg) 44 4,40%
Fosfor (mg) 0,00%
IJzer (mg) 1,53 19,13%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 128 42,67%
Koper (mg) 0,00%
Selenium (ug) 0,00%
Zink (mg) 4,79 31,93%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over farro
Farro is een oud tarwegraan dat zijn oorsprong vindt in Mesopotamië. Farro verwijst niet naar één soort graan, maar is gebaseerd op de drie tarwesoorten Einkorn, Emmer en Spelt. Farro is Italiaans voor “oude tarwekorrel” en wordt dus ook gemaakt van oudere tarwesoorten. Farro is vaak lastig te krijgen, maar de grootste kans heb je bij de biologische supermarkt. Er bestaan drie varianten van farro, namelijk volkoren, geparelde (perlato) en half geparelde (semi-perlato)n. De gezondste optie is uiteraard de volkoren farro, want die bevat de meeste vezels en heeft al zijn voedingsstoffen nog. Van half-geparelde farro is een deel van de zemelen verwijderd, terwijl 100% geparelde soorten helemaal geen zemelen hebben. Farro heeft een nootachtige smaak en stevige bite. Farro is heel veelzijdig. Je kunt het inzetten als alternatief voor andere populaire granen, zoals rijst, quinoa, boekweit en gerst. Je kunt farro gemakkelijk toevoegen aan soepen, stoofschotels en salades, of gebruiken als haververvanger bij het ontbijt.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: