Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van zonnebloemolie

De voedingswaarde van zonnebloemolie

Voedingswaardetabel van zonnebloemolie per 100 gram:

Per 100 g High oleic ADH* Normaal ADH*
kcal 884 44,20% 884 44,20%
Kj 3700 44,05% 3700 44,05%
Water (g) 0 0,00% 0 0,00%
Eiwit (g) 0 0,00% 0 0,00%
Koolhydraten (g) 0 0,00% 0 0,00%
Suiker (g) 0 0
Vet (g) 100 142,86% 100 142,86%
Verzadigd (g) 9,86 10,3
E.O.V. (g) 83,7 19,5
M.O.V. (g) 3,8 65,7
Omega 6 (g) 0 0
Omega 3 (g) 0 0
Cholesterol (mg) 0 0
Transvet (g) 0 0
Vezels (g) 0 0,00% 0 0,00%
A (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B1 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B2 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B3 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B5 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B6 (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 0 0,00% 0 0,00%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 0 0,00%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 41,1 411,00% 41,1 411,00%
Vitamine K (ug) 5,4 4,50% 5,4 4,50%
Natrium (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Kalium (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Calcium (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Fosfor (mg) 0 0,00% 0 0,00%
IJzer (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Jodium (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Magnesium (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Koper (mg) 0 0,00% 0 0,00%
Selenium (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Zink (mg) 0 0,00% 0 0,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over zonnebloemolie
Zonnebloemolie is een van de meest gebruikte oliën in de voedingsindustrie. Het is neutraal van smaak en goedkoop en daardoor geschikt voor allerlei doeleinden. Het zit dan ook in tal van producten. Het is een plantaardige olie, geperst uit de pitten van de zonnebloem. De olie is helder en geel van kleur. Het bevat een hoge dosis omega 6-vetten (vooral in de vorm van linolzuur), die je gezondheid niet vooruithelpen.

Verkrijgbaar
Je vindt zonnebloemolie voor een klein prijsje in elke supermarkt. Er worden verschillende types zonnebloemolie aangeboden, zoals high linoleic, high oleic en mid oleic. Veel van deze olie is zwaar geraffineerd. Laat die bij voorkeur links liggen, want de gezondheidsvoordelen van plantaardige oliën zijn bij raffinage (en dus verhitting) al verloren zijn gegaan. Wanneer je toch voor zonnebloemolie kiest, neem dan de koudgeperste variant en gebruik hem onverhit. Koudgeperste zonnebloemolie vind je bij biologische supermarkten.

Toepassing
Zonnebloemolie wordt vooral gebruikt om in te bakken en te frituren. Maar eigenlijk is plantaardige olie, met uitzondering van kokosolie, daar niet geschikt voor. De olie oxideert en daarmee komen er schadelijke stoffen vrij.

Zonnebloemolie is verwerkt in tal van voedingsmiddelen. Denk aan gebak en koek, brood, kant-en-klaar maaltijden, ontbijtproducten en plantaardige melk. Ook in cosmetica en andere schoonheidsproducten wordt zonnebloemolie gebruikt. Wanneer de olie uit de pitten is geperst voor de productie van zonnebloemolie wordt het restdeel verhandeld als veevoer.

Normale zonnebloemolie versus high oleic zonnebloemolie
Normale zonnebloemolie bestaat grotendeels uit linolzuur, een omega 6-vetzuur. Dit is een meervoudig onverzadigd vet en kan daardoor snel oxideren. High oleic zonnebloemolie is een olie met een hoog gehalte aan oliezuur, dat onder de enkelvoudig onverzadigde vetzuren in de omega 9-categorie valt. Zonnebloemolie mag ‘high oleic’ worden genoemd als het percentage oliezuur boven de 80% ligt. Dit type olie hoeft niet te worden gehydrogeneerd en bevat van nature geen transvetten. Volgens onderzoekers is high oleic zonnebloemolie uiterst stabiel bij hogere temperaturen, waardoor deze olie wél mag worden verhit (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: