De voedingswaarde van zuurkool

Voedingswaardetabel van zuurkool per 100 gram:

Per 100 g / mlZuurkoolADH*
kcal120.60%
Kj510.61%
Water (g)964.80%
Eiwit (g)23.57%
Koolhydraten (g)10.38%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)
B2 (mg)0.042.67%
B3 (mg)0.21.25%
B5 (mg)0.091.80%
B6 (mg)0.010.67%
B11 / Foliumzuur  (ug)93.00%
B12 (ug)
C (mg)2533.33%
D (ug)
E (mg)0.11.00%
Vitamine K (ug)25.120.92%
Natrium (mg)60060.00%
Kalium (mg)2106.00%
Calcium (mg)606.00%
Fosfor (mg)303.75%
IJzer (mg)0.33.75%
Jodium (ug)10.67%
Magnesium (mg)103.33%
Koper (mg)
Selenium (ug)35.45%
Zink (mg)0.10.67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over zuurkool
Zuurkool is fijngesneden witte kool die, wanneer bereid op traditionele wijze, 3 tot 8 weken gefermenteerd is. Het toegevoegd zout zorgt ervoor dat er vocht uit de kool wordt onttrokken. Door middel van de aanwezige melkzuurbacteriën wordt de typisch zure verkregen.

Zuurkool is in Nederland een echte wintergroente. Het wordt daarentegen over de hele wereld al eeuwen gegeten. Het is ontdekt als goed te bewaren groente door volkeren die veel op reis waren, waarschijnlijk door de Mongolen. Vroeger werd zuurkool vooral in Oost-Europa gegeten, later werd het pas in Nederland bekend. In de 18e eeuw ontdekte men dat op lange bootreizen scheurbuik kon voorkomen door o.a. zuurkool mee aan boord te nemen. Later werd pas bekend dat dit door de aanwezige vitamine C kwam.

Verkrijgbaar
Zuurkool is in elke supermarkt verkrijgbaar en wordt vaak verkocht in zakjes. Naturel, of met kruiden. Het is een goedkope groentesoort, ook de biologische variant is goed betaalbaar. Zuurkool is over het algemeen lang houdbaar, tot een paar weken.

Bewaren en toepassing
Zuurkool wordt van origine gegeten als stamppot van aardappelen met rookworst. Maar zuurkool leent zich voor veel meer bereidingen. Wie zuurkool te zuur vindt, doet er goed aan een zoet ingrediënt toe te voegen. Zo is het smaakvol om zuurkool te wokken met appel en rozijnen. Of kies voor andere gedroogd fruit zoals cranberries of pruimen. Eet de groente eens met zoete aardappel, een goede combinatie. Zuurkool leent zich ook als vulling voor wraps en combineert goed met paddenstoelen. De echte zuurkoolfan maakt zijn zuurkool natuurlijk zelf. Gezond en goedkoop. Op internet zijn velen recepten te vinden.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: