In Gezondheid algemeen

Op de lagere school vertelde een leerkracht eens tegen mij dat een tijdreismachine dodelijk kan zijn voor mensen uit de middeleeuwen. Als iemand uit de middeleeuwen naar onze tijd zou reizen, kan dit fataal worden omdat de longen niet aan de huidige mate van vervuiling gewend zijn. Als kind was ik naïef en geloofde ik het direct. Later kwam ik erachter dat wat ‘volwassenen’ zeggen niet altijd hoeft te kloppen en dat het misschien toch onzin is.

Toen ik enkele jaren terug de meetresultaten zag van de luchtvervuiling bij ons in Europa, begon ik de opmerking van mijn leerkracht toch wat serieuzer te nemen:

Bron: Universiteit van Heidelberg, Duitsland.

Bron: Universiteit van Heidelberg, Duitsland.

Omdat we in Nederland midden in de industrie zitten (Haven Rotterdam, België en het Ruhrgebied in Duitsland), is de lucht in ons landje er heel ernstig aan toe. Vooral de onderste helft is zorgwekkend. In het Noorden van Nederland zit je nog redelijk safe.

Met name in de stad loop je een enorm risico op een slechte kwaliteit van de lucht. De RIVM meet de luchtkwaliteit zorgvuldig. Dit kun je op deze site nazien. Bij mij in de straat loopt volgens het RIVM al ernstig in het rood:

atlasleefomgeving-luchtvervuiling

 

Vooral mensen die rond Schiphol wonen, kunnen met nogal wat luchtvervuiling geconfronteerd worden. Een opstijgende vliegtuig stoot net zoveel vervuiling uit als 1 miljoen vrachtwagens bij elkaar, waardoor ze al gauw een jaar minder lang leven volgens milieudefensie.

Ik woon zelf in Huis ter Heide, op 500 meter afstand van de snelweg. Dat is voor mij de reden geweest om me in luchtvervuiling te verdiepen. Auto’s produceren heel veel ultrafijnstof. De roetfilter heeft ervoor gezorgd dat moderne auto’s weliswaar minder fijnstof produceren, maar wel meer ultrafijnstof. Naast deeltjes die door de verbrandingsmotor worden geproduceerd, doen ook de remblokken en de banden de luchtkwaliteit geen goed. Nederland is het dichtstbevolkte landje van Europa, waardoor er altijd wegen in de buurt zijn die in feite gewoon (ulta)fijnstofgeneratoren zijn. Hoe verder je van de weg woont, hoe beter het is voor je gezondheid.

We wisten al dat fijnstof onze gezondheid enorm kan schaden. Na roken en overgewicht is luchtvervuiling de grootste veroorzaker van ziekte en vroegtijdig overlijden. Vroeger spraken we vooral over fijnstof dat 0,01 mm groot is. Inmiddels weten we dat het echte gevaar zit in het steeds meer toenemende ultrafijnstof, dat slechts 0,0001 mm groot is. Ultrafijnstof kan veel dieper in het lichaam doordringen en in de bloedbaan terecht komen. Vanuit hier kan het alle delen van het lichaam bereiken, waaronder de hersenen. De giftige stof kan dan z’n schadelijke werking uitoefenen en onze gezondheid ondermijnen. Zo is er begin dit jaar een wetenschappelijk rapport verschenen waaruit blijkt dat luchtvervuiling het geheugen en IQ sterk negatief kan beïnvloeden.

luchtvervuiling

Als het goed is heeft ons huis meestal een verse aan- en afvoer van zuurstof. Wat veel mensen niet weten is dat alle (ultra)fijnstof hierbij neerslaat in onze huizen waardoor de hoeveelheid fijnstof binnenshuis 5 – 100 x hoger is dan buiten. Als je bedenkt dat we gemiddeld 90% van onze tijd binnen doorbrengen, wordt duidelijk dat dit van grote invloed is op onze gezondheid. In ons huis circuleren in de lucht gemiddeld 1500 verschillende lichaamsvreemde stoffen.

Een oplossing kan de aanschaf van een luchtfilter zijn. Zelf heb ik een HEPA en een ULPA luchtfilter. HEPA staat voor High Efficiency Particulate Arrestance en haalt 99,97% van alle stof, stuifmeel, schimmels en bacteriën die groter dan 0,3 micrometer zijn, uit de lucht.

ULPA staat voor Ultra Low Penetration Airfilter en haalt 99,999% van de stofdeeltjes, groter dan 100 nanometer uit de lucht. Eén van deze typen filters kun je het best inzetten om de lucht echt daadwerkelijk te filteren.

ulpa hepa

Je ziet, deze filters filteren niet alles. Daarom is het van belang om extra maatregelen te treffen. Virussen zijn zo klein dat ze toch door deze filters kunnen. Daarom is het belangrijk de lucht ook af en toe met UVC licht te reinigen. Zo wordt de lucht pas echt zuiver.

Ik gebruik zelf deze ULPA luchtfilter.

Ik gebruik zelf deze ULPA luchtfilter.

Een andere manier van filteren is het werken met een ionisator. Ikzelf ben niet zo’n fan van dit soort luchtfilters. De vervuilde deeltjes worden door de negatief geladen ionen zwaar en vallen op de grond met meer stof als gevolg. Ze kunnen namelijk alsnog in de lucht komen. De meeste elektrostatische luchtreinigers geven ook veel E-stress en produceren ozon, een schadelijk gas. Daarom wil ik alleen luchtreinigers zonder elektrostatische ionisatoren of met een mogelijkheid om het uit te zetten. Zo kun je 24 uur per dag de lucht later filteren met een HEPA of ULPA filter en de UVC lamp of ionisator af en toe aanzetten.

Veel vuil slaat neer op de grond. Daarom is het belangrijk om ook dit te verwijderen. Dit kan je met een nat doekje of een stofzuiger doen. Een normale stofzuiger zuigt de fijnstof op, om het vervolgens achter de motor weer de lucht in te blazen. Zo kun je het makkelijk weer inademen. Kies daarom altijd voor een speciale anti-allergie stofzuigerzak, het liefst HEPA. Deze zijn vrij goed verkrijgbaar.

Klachten als gevolg van luchtvervuiling kun je heel onopgemerkt opbouwen. Mensen met een allergie, astma of bronchitis reageren vaak sneller op slechte luchtkwaliteit. Ook in de lente wanneer er weer pollen in de lucht zijn, hebben heel veel mensen last van de slechte luchtkwaliteit.

Luchtfilters met een ingebouwde bevochtiger bevielen mij minder goed. Beter is het om deze te scheiden en te kiezen voor een losse luchtbevochtiger. De ultrasone luchtbevochtigers kunnen de kamer sneller op een juiste luchtvochtigheid krijgen. Een luchtfilter met ingebouwde luchtbevochtiger kan ervoor zorgen dat er juist schimmels in de HEPA of ULPA luchtfilter gaan groeien, omdat de luchtvochtigheid daar te hoog wordt. Een gecombineerde machine maakt concessies, daarom heb ik zelf voor twee losse apparaten gekozen die van goede kwaliteit zijn.

Zeker in de koude winterperiode kunnen de slijmvliezen door droge lucht uitdrogen waardoor je vatbaarder wordt voor virussen. In mijn luchtbevochtiger doe ik gevitaliseerd EWO water met daarin 1 theelepel sole per kan. Zo komen er mineralen in de lucht en ontstaat een gezond zeeklimaat in huis.

Help anderen gezonder te worden:
Showing 9 comments
  • Janneke
    Beantwoorden

    En wat dacht je van de minuscule metaaldeeltjes in het fijnstof. In combinatie met electro-magnetische velden gaan ze als scheermesje werken in je lijf.

    • Messi
      Beantwoorden

      Spannend

      • Janneke
        Beantwoorden

        Niet zo heel spannend hoor. Metaaldeeltjes trekken straling aan, ook bijvoorbeeld bij een beugelbh in combinatie met de computer of een metalen bed dat omgevingsstraling aantrekt.

  • Richard11
    Beantwoorden

    Ik hoop dat er snel een tijd komt dat er achterop elke fossiele brandstof auto afbeeldingen komen die ook op de pakjes sigaretten staan en dat autorijden op fossiele brandstoffen je het stempel asociaal bestempeld. Het is er de oorzaak van dat de helft van mensen op deze aarde nu ziek zijn.

    Luchtvervuiling door ultra-fijnstof is overigens de 1e doodsoorzaak ter wereld. Daarvan is de loodvrije benzine en de katalysator het allergevaarlijkst. Dat levert n.l. de allerkleinste deeltjes op.

    Ik heb overigens goeie resultaten met airco’s waar je water in moet doen met ionisatie. Daarbij is er geen negatief ozon effect.

    Lees alle artikelen van een ervaringsdeskundige met 30 jaar ervaring en bekijk de video.

    https://schafderenteaf.wordpress.com/

    Ik spreek nu regelmatig dokters die mij om raad vragen, want de medicatie van de farmaceutische maffia is nu uitgewerkt, met uiteindelijk allen maar dodelijke gevolgen.

  • Straaljager
    Beantwoorden

    een (vertrekkend) vliegtuig stoot evenveel uit als een miljoen vrachtwagens. Nou dat is nogal wat. Goedendag!!

  • KeZa
    Beantwoorden

    Wat men ook niet weet is dat met de nieuwe dieseltechnologie 80% uitstoot intern wordt verbrandt MAAR de overige 20% dat dan wel wordt uitgestoten is veel fijner dan anders. Dat is dan ook die ultrafijnstof dus het wordt ook tijd om dieselauto’s eruit te halen want ze vervuilen meer, comfort is altijd minder door geluid en trillingen, op koude motor rijden is slecht voor diesel dus korte afstanden is not done terwijl er vele zijn die met een diesel rijden en toch alleen maar korte afstanden rijden, aankoop is duurder, autobelasting is duurder. De enige voordelen ervan zijn dat de motor sterker is waardoor men meer kilometers kan rijden en de diesel ietske beterkoop is aan de pomp. Al de rest zijn alleen maar nadelen maar ja de autosector is net hetzelfde als de banken. Politiek komt er niet aan want de autosector heeft volgens mij ook een veel te grote vinger in de pap. Waarom auto’s maken van +200pk met een optrek in 3-4seconden? Hoort niet op de gewone baan en dan maar klagen dat er veel ongelukken gebeuren ivm. overdreven snelheid.
    Diesel eruit, auto’s met meer dan 200pk eruit, grote SUV indien niet nodig ivm. werk eruit want vervuilt en zuipt alleen maar, ook alle auto’s afstellen op max. 140-180 per uur want is nergens voor nodig. Ook de autobanden dienen verder ontwikkeld te worden want die vervuilen ook want op ieder wagen zitten er minstens 4 banden onder en die verliezen ook rubberdeeltjes tijdens het rijden. Tis om niet goed van te worden!

  • Ineke uit de achterhoek
    Beantwoorden

    Juglen, dank voor dit artikel over luchtvervuiing. In Utrecht werkt een orthomoleculair geneeskundige, Jim Fernand. Hij constateert erg veel BENZEEN-vergiftigingen bij mensen met lichamelijke klachten. Klopt het dat deze stof nergens in Nederland gemeten wordt ( wel in België, waar de metingen schrikbarend hoog zijn ) Ook in heel veel cosmetica ( zelfs in gewone ouderwetse vaseline )komt benzeen voor!

  • lisette
    Beantwoorden

    Ik vraag me wel af of die filters ook geen gezonde virussen en bacteriën er uit halen.
    Ik moet dus vaker stofzuigen ? ;) De grote schoonmaak van mijn moeder in de lente was dus zo slecht nog niet. Jurgen, wat kosten die apparaten en wat verbruiken ze aan electra ?

  • Annie
    Beantwoorden

    Als gevolg van chemo ben ik een stuk gevoeliger voor luchtvervuiling door houtrook. Zodra er gestookt wordt voel ik mijn luchtwegen.Je kunt je huis niet zodanig afsluiten dat er geen rook je huis in komt. Helaas zijn er in mijn wijk mensen die niet alleen hout stoken (en dan heb ik het nog niet eens over schoon hout). Regelmatig ruik ik een chemische rooklucht en vermoed ik dat kunststof in de openhaard gestookt wordt. Van sommige weet ik dat ze behandeld hout stoken en antraciet/petcoke. Ik vraag me ook af of dit laatste mag.
    Ik kan niet snappen dat openhaarden en allesbranders in een dichtbevolkte woonwijk nog steeds gebruikt mogen worden. Ook hierdoor wordt,naast stank, een behoorlijke dosis giftige fijnstof de lucht en daarmee ook je huis in geblazen. Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en ik zie op je kaart dat dit deel bij het meest lucht vervuilde deel van Nederland behoort.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken