In Groente & fruit, Tips en trucs

kwi fruitHoewel kiwi’s het imago hebben dat ze uit Nieuw-Zeeland komen, ligt de werkelijke oorsprong in China. Daar noemde men deze vrucht in de oudheid Yang Tao. Oorspronkelijk had de kiwi groen vruchtvlees, maar sinds enkele jaren is er ook een kiwi op de markt met geel vruchtvlees. Wat is er zo gezond aan deze vrucht?

Het verhoogt je weerstand
Per 100 gram bevat kiwi de volledige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C (1). Eén kiwi weegt zo’n 55 gram. Als je 2 kiwi’s eet zit je dus op de ADH van 75 mg vitamine C per dag. Het leuke is, dat dit natuurlijke vitamine C is, compleet vergezeld van alle hulpstoffen, waardoor de werking nog krachtiger wordt. Vitamine C verhoogt overigens niet alleen de weerstand, het draagt ook bij aan de vorming van tanden, botten, bloedvaten en de huid.

Het verlaagt de bloeddruk
Veel mensen eten nogal wat bewerkte producten die ongemerkt veel zout (natriumchloride) bevatten. Natrium heeft de eigenschap om de bloeddruk te verhogen. Kiwi’s bevatten erg veel kalium, wat de tegenhanger is van natrium. Hierdoor dragen kiwi’s bij aan de instandhouding van een juiste bloeddruk. Kalium is niet het enige bloeddrukverlagende mineraal in kiwi, want er zit ook magnesium in. Magnesium kan de aderen verwijden, waardoor de bloeddruk ook naar beneden kan gaan.

Het is goed voor de ogen
Kiwi’s zitten vol met luteïne en zeaxanthine (2). Dit zijn kleurstoffen die vallen onder de carotenen. Deze stoffen werken in de ogen als antioxidanten, waardoor deze beschermd worden tegen de schadelijke invloeden van onder andere de UV-straling van de zon.

Het gaat veroudering tegen
We kunnen veroudering niet omkeren, maar wel vertragen. Een belangrijke schakel in het vertragen van veroudering is het eten van voldoende antioxidanten. Volgens onderzoek blijken kiwi’s over meer antioxidantkracht te bezitten dan sinaasappels.

Het draagt bij aan een goede nachtrust
Iets dat veel mensen niet weten, is dat er in kiwi’s veel serotonine zit. Dit is een voorloper van het slaaphormoon melatonine. Onderzoek in een slaapkliniek heeft aangetoond dat kiwi’s het inslapen kunnen versnellen en het doorslapen stimuleert.

Het vermindert ontstekingen
In kiwi is een peptide te vinden die ontstekingen kan verlagen. De naam van deze peptide is Kissper en is niet bij veel mensen bekend. Toch hebben onderzoekers de gunstige werking hiervan vastgesteld.

Het verbetert de spijsvertering
Het enzym actinidine in kiwi’s helpt bij de vertering van proteïnes (3). Ook de vezels in kiwi’s voeden de dikke darmbacteriën. Voeding voor de darmen noemen we ook wel een prebiotica. In zekere zin is kiwi dus een prebiotica.

Het versterkt hart- en bloedvaten
Onderzoekers zijn het erover eens, dat als je dagelijks een kiwi consumeert, dit een gunstig effect kan hebben op de lipidenstatus in het bloed (4). Oftewel je cholesterol en triglyceride gaan erop vooruit. De onderzoekers stellen dat je hierdoor een lagere kans hebt op hart- en vaatziekten.

Het gaat schimmels tegen
Kiwi’s bevatten thaumatine en actinchinine (5, 6). Dit zijn stoffen die schimmels tegengaan. Met name de gouden kiwi is rijk aan actinchinine. Sommige mensen hebben schimmels in de darmen en kunnen daardoor baat hebben bij het eten van kiwi’s.

Het verbetert de ademhaling
Onderzoekers hebben ontdekt dat het eten van kiwi’s klachten aan het ademhalingssysteem kunnen verminderen. In combinatie met citrusvruchten wordt het effect nog krachtiger. Vermoedelijk is de grote hoeveelheid vitamine C hiervoor verantwoordelijk (7).

Weetjes over kiwi’s

  • Bewaar kiwi’s altijd in de koelkast (max. 2 weken)
  • De gouden kiwi is op papier iets gezonder (ik vind zelf de groene lekkerder)
  • De gouden kiwi is door veredeling tot stand gekomen en pas in 2000 op de markt gekomen
  • Je kunt de schil van de kiwi gewoon opeten voor extra vezels
  • Een kiwi is ideaal om je dag mee te beginnen
  • Je kunt de kiwi prima invriezen om daarna te gebruiken als ijs of in een smoothie
  • Kiwi’s zijn rijk aan vezels en arm aan calorieën, dus ideaal als ondersteuning bij het afvallen
  • Kiwi’s laten je bloedsuikerspiegel langzaam stijgen door de vezels, dus ook geschikt bij bloedsuikerschommelingen
  • Een rijpe kiwi is lekkerder, te herkennen aan de schil die een beetje zacht is als je erin knijpt
  • De kiwi dankt zijn naam aan een vogel die er erg op lijkt:

kiwi-vogel

Help anderen gezonder te worden:
Showing 13 comments
  • Frank

    ”Alleen een rijpe kiwi is lekker, te herkennen aan de schil die een beetje zacht is als je erin knijpt”.

    Ik dacht altijd dat ik de minder rijpe hardere kiwi’s lekker vond. Dat heb ik dus al die tijd mis gehad..

  • Nicolibri

    Hi Juglen, weet jij misschien ook of het klopt dat het qua kiwi niet heel veel uitmaakt of je biologische eet, of de niet biologische?

  • Johan

    Juglen, vast een voorschotje op je nieuwe boek?
    Ik kijk uit naar je nieuwe boek. Je had al gezegd dat je daar de tijd voor wilt nemen. Wat is nu de planning dat ie uit komt??

    • Juglen Zwaan

      Er wordt nog steeds aan gewerkt, al gaat het niet zo hard door alle drukte. Ik hoop halverwege 2016…

      • Pippi

        Het is nu mei 2017. 2016 is niet helemaal gelukt.

        • Juglen Zwaan

          Het eind is in zicht! Het blijkt toch meer werk dan gedacht. Er wordt nog altijd elke dag hard aan gewerkt…

  • Isa

    Twee kiwis ieder ochtend voordat je iets anders eet, heft constipatie problemen volledig op! Simpel en het werkt !

  • Rosanne

    ik lees : draagt bij aan goede nachtrust, is kiwi s avonds eten dan ook goed ?

    • Melchior

      in de avond een kiwi kan prima. Geen probleem. Maar niet met volle maag gaan slapen.

  • jannie

    Hallo Juglen,
    Je zegt dat de schil ook goed gegeten kan worden voor extra vezels.
    Hoe zit dat dan met bestrijdingsmiddelen. Wordt de kiwi niet bespoten?

    • Juglen Zwaan

      De kiwi wordt nauwelijks bespoten, maar als je er zeker van wilt zijn dan is een BIO een goede keuze. De beschikbaarheid van biologische kiwi’s is in de meeste supermarkten heel goed.

  • Guillaumette

    Dag Juglen, ik slaap slecht, dus een kiwi voor het avondeten aan en ‘s-morgens een kiwi als voorschotje op het ontbijt voor een goede stoelgang, lijkt me nog niet zo gek. Ook vitamine C is dan behoorlijk op sterkte. Nu nog zien de biologische te bemachtigen voor een goede aanvulling op de vezelinname.
    Vriendelijke groet,
    Guillaumette

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken