In Media

Broodje-gezond-broodje-aapSinds vorige maand worden we wekelijks getrakteerd op het TV programma Broodje Gezond. In het programma behandelen Ersin Kiris en Marlijn Weerdenburg vraagstukken over voeding en gezondheid. In de uitzending van vorige week vonden ze dat cola net zo gezond is als jus d’orange. Dit keer werd margarine opgehemeld. Wat is hiervan waar?

Margarine zou gezonder zijn dan boter. Om dit hard te maken hebben de programmamakers als eerste professor Sander Kersten van de Universiteit van Wageningen het woord gegeven. Verzadigd vet zou volgens hem het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Al het onderzoek dat het tegendeel bewijst zou minderwaardig zijn. Ik vind het vreemd dat hij systematische reviews en topklasse meta-analysen wegwuift. Eind 2015 is er in de British Medical Journal een systematische review annex meta-analyse verschenen waaruit bleek dat de relatie tussen verzadigd vet en cardiovasculaire aandoeningen niet gelegd kon worden (1). Bijzonder veel andere meta-analysen konden dit verband in eerdere studies ook al niet aantonen (2,3,4,5). Waarom blijft Sander Kersten dan oude onderzoeken nakletsen? Misschien dat we het antwoord moeten zoeken bij het feit dat de Universiteit Wageningen, waar hij voor werkt, banden heeft met de levensmiddelenindustrie (6). Ook de huidige voorzitter van het bestuur van Wageningen is afkomstig van Unilever (7). En als je je afvraagt waarom de politiek dit allemaal toestaat, dan is dat goed mogelijk doordat Mark Rutte zelf ook bij Unilever vandaan komt (8).

Dan claimen ze dat verzadigd vet zorgt voor een hogere cholesterol, waardoor onze aderen zouden dichtslibben. Het blijkt dat niet verzadigd vet de boosdoener is, maar dat vooral suiker het LDL-cholesterolgehalte laat stijgen (9). Hoewel een hoog LDL- en hoog totaalcholesterol in studies als risicofactoren worden aangemerkt (10), hoeft het niets te zeggen. We weten over cholesterol nog lang niet alles. LDL en HDL zeggen lang niet alles. De grote LDL-deeltjes blijken volgens studie geen verhoogde kans te geven op bloedvatproblemen, maar de extreem kleine LDL-deeltjes weer wel (11). LDL bestaat dus uit meerdere soorten. We hebben ook nog VLDL, oxycholesterol en triglyceriden. LDL slecht noemen en HDL goed is daarom eigenlijk kortzichtig. Een te laag cholesterol is gevaarlijker dan een licht te hoog cholesterol (12). Enkel naar het totale cholesterol kijken, geeft ook onvoldoende informatie, want er zijn studies die aantonen dat een lager cholesterol een verhoogde kans op sterfte geeft (13). Ouderen hebben een hoger cholesterol dan jongeren, daar zal het lichaam vast en zeker z’n redenen voor hebben.

Ontstekingen
Het blijkt dat cholesterol een slechte voorspeller is van cardiovasculaire problemen en dat we de oorzaken beter bij ontstekingsmarkers in het bloed kunnen zoeken (1415). Deze ontstekingen ontstaan meestal door teveel ontstekingsbevorderende omega 6 vetzuren, bewerkte voeding, overmatige alcoholconsumptie, te veel suiker en te weinig lichaamsbeweging.

Statines
Als je bij de huisarts komt, vraagt hij niet naar je inname van suiker of slechte vetten. Hij geeft meestal ook geen recept voor meer groente, fruit en lichaamsbeweging, maar wel een recept voor statines, de cholesterolverlagende middelen. Bijwerkingen van deze middelen komen steeds meer aan het licht. Zo kunnen statines zorgen voor een versnelde veroudering (16), geheugenverlies (17) en spierpijn (18). Deze medicijnen kunnen er zelfs voor zorgen dat je in een rolstoel terecht komt (19).

De natuurlijke weg
We hebben margarine niet nodig om onze cholesterol te verlagen. Een gezonde cholesterolspiegel is in veel gevallen gemakkelijk te behalen door een onbewerkt dieet toe te passen, dat rijk is aan gezonde vetten, groenten en fruit. Ideaal is het mediterrane dieet (20). Een beetje pure chocolade (21), groene thee (22), olijfolie (23), knoflook (24), dagelijks wandelen (25) en vezelrijk eten (26) dragen allemaal hun steentje bij. Vezels verlagen dus de LDL-waarden in het bloed. Maar welke kun je dan het beste eten? De beste leveranciers zijn haver en zeewier. Andere goede bronnen zijn bonen, avocado, noten, bataat, okra en kolen. Vezels versnellen de darmpassage, zodat cholesterol uit de gal niet opnieuw via de darmen in het bloed wordt opgenomen. De industrie verdient niets aan deze natuurlijke interventies, dus wordt vooral margarine gepromoot.

Unilever
Unilever zegt in het programma dat producten met een hoog onverzadigd en laag verzadigd aandeel in vet gezonder zijn. Hierover zeggen de nieuwste wetenschappelijke onderzoeken precies het omgekeerde (27). De plantaardige olie in de margarinefabriek wordt verhit. Meervoudig onverzadigde vetten vormen toxische stoffen zoals aldehyden tijdens verhitting (28). Margarine bestaat bijna volledig uit omega 6, dat juist ontstekingen kan veroorzaken in het lichaam (29). Geraffineerde plantaardige vetten hebben bijzonder weinig voedingsstoffen en kunnen het lichaam schade berokkenen (30).

10 redenen waarom ik margarine laat staan:

  • In margarine is veel van de kankerverwekkende stof 3-MCPD te vinden (31)
  • Hoewel plantensterolen in margarine het cholesterol kunnen verlagen, stellen vele onderzoekers de veiligheid ter discussie (3233, 34, 35, 36, 37).
  • Teveel plantaardige omega 6 olie jaagt ontstekingen aan (38394041)
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren oxideren snel en worden toxisch (42)
  • Plantaardige oliën zijn niet geschikt om te verhitten zoals bij margarineproductie (43, 44)
  • Margarine wordt verhit bij de productie, waarbij zonnebloemolie toxisch kan worden (45)
  • Teveel omega 6 hindert de productie van lange keten EPA en DHA omega 3 (4647)
  • Een verkeerde omega 3 / 6 ratio kan ziektes aanjagen (48)
  • Margarine bevat vele synthetische ingrediënten met veel e-nummers (49)
  • Volgens onderzoek blijkt dat als je verzadigd vet vervangt door linolzuur (bv uit margarine), ook hart- en vaatziektes aangejaagd kunnen worden (50, 51, 52).

De redactie bij Broodje Gezond heeft zelf niet veel verstand van voeding en gezondheid en leunen daarom sterk op de reguliere kennis van professoren en artsen. Deze mensen hebben vaak een opleiding gehad met inmiddels achterhaalde kennis. Bovendien krijgen de meeste artsen slechts 5 uur les over voeding (53). Dat is veel te weinig om echt kennis te hebben over voeding en gezondheid. Voedingsadviezen van een arts kunnen we daarom het beste wantrouwen. Jammer dat het programma niet objectief blijft, maar zelf een standpunt inneemt. Het beste zou zijn om meerdere visies objectief naast elkaar te leggen en het definitieve oordeel aan de kijker over te laten.

Als je de uitzending over margarine vs roomboter met eigen ogen wilt zien, klik dan hier.

Help anderen gezonder te worden:
Showing 33 comments
  • Astrid
    Beantwoorden

    Ben blij dat je dit opgehelderd hebt. Dacht al meteen aan die belangenverstrengeling toen ik die professor zag praten. En ach, wat weten artsen over voeding?!

    • rita
      Beantwoorden

      ook de bak en braad producten moeten onder de aandacht worden gebracht, de mensen zijn verslaafd, en die heerlijke geur,en gieten zo een pan vol van die jus van bv Croma over de groenten en aardappelen.

  • Karin van Bilsen
    Beantwoorden

    Pffff ik heb ook met verbazing zitten kijken. Ongelofelijk. en alweer dank voor je uitleg.

  • Wicky Haack
    Beantwoorden

    Met kromme tenen gekeken!

  • Charissa Esselbrugge
    Beantwoorden

    Super goed en fijn artikel. Ik heb deze gedeeld op mijn pagina.

  • Andrea
    Beantwoorden

    Hagelslag (af en toe) me roomboter eten dus?

  • christa
    Beantwoorden

    Dank je wel, geweldig

  • Saskia van der Plas
    Beantwoorden

    De producten lopen zeker terug bij leveruni

  • Pure Ilonca
    Beantwoorden

    Ook ik heb met grote verbazing en kromme tenen naar deze uitzending gekeken! Ongelofelijk…

  • Suzanne
    Beantwoorden

    Hartstikke bedankt voor dit artikel!!
    Ik was al bang dat ik over moest gaan op margarine, terwijl mijn gevoel al zei dat roomboter beter is.
    Ik ga gewoon door met roomboter smeren.

  • Yvonne
    Beantwoorden

    Heel fijn dat ik niet gekeken heb, dat scheelt een boel ergernis!
    En hoe het ook zij, ik ben absoluut niet van plan om roomboter te vervangen door die siliconenrommel.
    Ik gebruik voor alles uitsluitend roomboter, voor bakken, braden en op brood, heerlijk én gezond!

  • Sylvia
    Beantwoorden

    Weer knap staaltje propaganda van de fabrikant. En slim om een professor in te huren hun boodschap over te laten brengen. Ongelofelijk slecht dat mensen wederom op het verkeerde been worden gezet, louter om hun eigen producten te promoten. Alles voor het geld. Bah!!

  • Beantwoorden

    Helemaal correct!

    Wat me ook opviel is dat ze ook helemaal geen moeite doen om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
    De roomboter zat in een merkloos bakje en de margarine was een kuipje Becel, doe dan ook gewoon margarine in een bakje of neem een merk roomboter!
    Ik vind het ronduit beledigend naar de consument dat ze zo hooghartig doen, ik vraag me af wanneer ze door die zelfde consument afgestraft gaan worden en welke schijnbewegingen ze gaan maken om iets recht te breien.
    (Becel,…nu met roomboter?) ;-)

    “Wij van WC-eend adviseren WC-eend! ;-)

    Gewoon roomboter, en niet teveel, simpel.

  • mariekeook
    Beantwoorden

    Jammer dat Broodje gezond een veel groter publiek bereikt dan jij Juglen! Het is de omgekeerde wereld …

  • Janna
    Beantwoorden

    Ik was net aan de kokosboter en olie omdat dit zo veel gezonder zou zijn dus ook een broodje aap, bedankt.

  • Bart
    Beantwoorden

    Reden 11.
    Margarine smaakt gewoon niet. En room boter wel

  • cora
    Beantwoorden

    tja alleen naar vet kijken geeft een interessant beeld. Ik heb in ieder geval via dit programma weer een leuke workshop gevonden bij Christian Weij. En in Noord Holland een boer die rauwmelkse boter maakt. Was vast niet de bedoeling. Heerlijk hier roomboter, olijfolie, lijnzaadolie en veel kokosolie.

  • Donna
    Beantwoorden

    Donderdagavond zat ik in een restaurant en hoorde daar mensen in gesprek over deze uitzending; klakkeloos nemen kijkers de informatie voor waar aan, ik zelf ook helaas. Daarom ben ik dankbaar voor deze blog! Succes Juglen met je bezoek aan de margarinefabriek! Ik hoop dat je oproep voor een scheikundige om je te vergezellen beantwoord wordt en ik ben benieuwd naar je verslag van die dag. Succes met je goede werk, hartelijke groet!

  • Adri
    Beantwoorden

    Ik kreeg ook kromme tenen, alleen de voorstanders van margarine aan het woord laten, terwijl de inzichten zo veranderd zijn. Gewoon voor de gek houderij, hoe lang gaat dit nog zo door vraag ik me af. Meer en meer mensen keren zich hiervan af, eens zal de kentering wel komen…hoop ik.

  • kees
    Beantwoorden

    Ik bak altijd in arachide olie, deze olie is zeer hitte bestendig maar wel plantaardig, dus ik zou gewoon echte boter moeten gaan gebruiken of cocosolie? kan ik uberhaupt in olie bakken?, zoek wel de gezondste weg natuurlijk.

    De industrie is zwaar verstrengelt, en de meeste mensen gehersenspoeld hierdoor, wij zijn de slaven waar ze aan verdienen om ons ziek te houden, dus mensen wordt wakker, doe net als ik, een eigen groentetuintje aanleggen.

    alvast bedankt.

    kees

  • Nicole Delissen
    Beantwoorden

    Zie je een positief kwaliteitsverschil bij de biologische margarine van de natuurvoedingswinkel?

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Nee, is allebei ‘vloeibaar plastic’….

  • Beantwoorden

    hoe zit het met het merk BERTOLLIE .
    MARGARINE EN OLIE .

    • Michel
      Beantwoorden

      Bertollie is volgens mij ook van unilever, maar weet het niet geheel zeker. Maar het ging over margarine in het algeheel, het merk doet er dus niet toe. Gewoon laten staan dus.

  • Inez
    Beantwoorden

    Graag wil ik iets zeggen over dietistes in de hartrevlidatie.

    Zij beweren dat becel, halfvolle margarines, aspartaam en halfvolle of magere producten Gezond zijn.
    Ik denk er anders over.
    Mijns inziens zijn natuurproducten zoals bijv. volle yoghurt beter voor je darmen te verwerken en
    Is aspartaam ,ook in stevia, slecht. Ze beweerde dat dit niet door je lichaam herkend wordt en gewoon wordt afgebroken.
    Al die tegenstrijdigheden wordt je wel moe van!

  • Bert
    Beantwoorden

    Fijn dat je deze uitzending fileert. Stoorde me alleen aan het zinnetje.”en als je je afvraagt waarom de politiek dit allemaal toestaat…” Is uit de lucht gegrepen; sinds wanneer houdt “de politiek” laat staan de MP zich bezig met de inhoud van een individueel programma? We leven niet in Turkije! Voegt niets toe aan je analyse en voedt wel complottheorieën die bij sommmigen leven (Kees hierboven).

    • Desi
      Beantwoorden

      Sorry Bert, het woord complottheorie is reeds lang achterhaald. Er zijn geen geheimen meer. En de leugens die ons voorgehouden worden kunnen allemaal weerlegd worden. Duik jij ff in de materie en zoek eens iets uit?
      Suggestie: begin bij de politiek!

  • Barbara van den Beukel
    Beantwoorden

    Roomboter en kokosvet(dat olie wordt,als je het verwarmt), zijn natúurlijke verzadigde vetten, en veranderen niet, als je ze verhit.
    Ik begrijp, dat deze gezonder zijn dan enkelvoudige (olijfolie)en
    zéker meervoudige onverzadigde vetten, die bij verhitting in hun tegendeel kunnen veranderen.

  • Weetje
    Beantwoorden

    Beste Juglen,
    Enige dagen geleden op site o.a je visie over de waterfilters van Brita .
    Volgens onderzoek bevatten deze aluminium ?
    De firma zelf verwerpt dit bij hoog en bij laag en steld dat dit er niet in zit?
    Wat is de waarheid in deze?
    Vriendelijke groet ,
    Ps, Het boter margarine verhaal heb ik 30 jaar geleden al getekkeld .
    De visie van de witte jassen club op voeding ( ziekhuizen etc) is in en in triest .
    Daar worden we niet vrolijk van . Ook van de door UNILEVER diëtetiek gesponsorde opleidingen heeft u weinig goed te verwachten. Voor het verdienmodel van een ligdag in een gemiddeld ziekenhuis van omstreeks € 800 euro zou er wel iets fatsoenlijk te eten moeten zijn.

  • Yvonne
    Beantwoorden

    Halverwege het programma ben ik gestopt met kijken en heb het programma verwijderd van de harde schijf.

  • Patrick
    Beantwoorden

    Dr Cate Shanahan legt in deze video haarfijn uit wat de verschillende soorten cholesteroldeeltjes zijn en dat het niet om de cholesterol gaat maar de voedingsstoffen (oa. vetten) welke door het cholesterol door de bloedbaan worden vervoerd. (Zie http://www.lowcarbdownunder.com.au/videos/ en even naar beneden scrollen)

  • Jan van der Galie
    Beantwoorden

    Ik neem 2 à 3 eetlepels kokosolie per dag, smeer met roomboter en ik bak in roomboter. Kortgeleden heb ik mijn cholesterol laten bepalen en daaruit bleek dat mijn HDL-ratio in vergelijking met 3 jaar geleden gezakt is (toen was het overigens ook al goed). Voor mij een duidelijk bewijs dus dat verzadigde vetten (en zeker kokosolie) je cholesterolwaarden niet negatief beïnvloeden.

  • Dennis
    Beantwoorden

    Hi Juglen,

    Heb je ook de aflevering gezien over het verschil tussen reguliere en biologische voeding. Erg benieuwd wat jij daar van vond! Ik hoor het graag.

    Groet Dennis

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken