web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van lijnzaad

De voedingswaarde van lijnzaad

Voedingswaardetabel van lijnzaad per 100 gram:

Per 100 g / ml Lijnzaad ADH*
kcal 486 24,30%
Kj 2036 24,24%
Water (g)
Eiwit (g) 20 35,71%
Koolhydraten (g) 13,5 5,19%
Suiker (g)
Vet (g) 32,5 46,43%
Verzadigd (g) 3,5
E.O.V. (g) 6
M.O.V. (g) 22
Omega 6 (g) 5,91
Omega 3 (g) 23
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 33 94,29%
A (mg) 0,08 8,89%
B1 (mg) 0,4 36,36%
B2 (mg) 1 66,67%
B3 (mg) 3 18,75%
B5 (mg)
B6 (mg) 0,43 28,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 87 29,00%
B12 (ug)
C (mg) 0,6 0,80%
D (ug)
E (mg) 0,7 7,00%
Vitamine K (ug) 4,3 3,58%
Natrium (mg) 28 2,80%
Kalium (mg) 700 20,00%
Calcium (mg) 250 25,00%
Fosfor (mg) 660 82,50%
IJzer (mg) 5,7 71,25%
Jodium (ug) 0,5 0,33%
Magnesium (mg) 180 60,00%
Koper (mg) 1,2 133,33%
Selenium (ug) 25,5 46,36%
Zink (mg) 8 53,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over lijnzaad
Lijnzaad is een veel gebruikt en heel betaalbaar zaad dat bekend staat om haar positieve effect bij een moeizame stoelgang. Veel mensen strooien lijnzaad over een salade of gebruiken het bij het ontbijt.

Herkomst en groeiwijze
Lijnzaad is afkomstig van het gewas vlas. Dit is een eeuwenoude plant die bloeit met mooie blauwe of witte bloemen. De kleur van de bloem en het zaad vertelt iets over het ras. Zo produceert de ene plant bruin en de andere geel zaad. Niet alle planten worden gebruikt voor de productie van lijnzaad en lijnzaadolie. Zo wordt ‘vezelvlas’ gebruikt voor het weven van linnen, ‘olievlas’ voor de winning van lijnzaad(olie).

Lijnzaad is voornamelijk afkomstig uit Canada. Hier komt rond de 40% van de wereldwijde productie vandaan. Ook wordt lijnzaad geteeld in China, Duitsland, de Verenigde Staten en India.

Lijnzaad staat bekend om de ruime hoeveelheid omega 3 vetten. Dit maakt dit zaadje vrij uniek. Hoewel deze vorm van omega 3 (ALA) anders is dan in dierlijke producten, zoals in vette vis (EPA en DHA), bevorderen zij eveneens de gezondheid en ze kunnen in een gezond lichaam deels worden omgezet in EPA en DHA.

Verkrijgbaar
Lijnzaad is zowel in hele vorm als ‘gebroken’ (gekneusd) in vrijwel elke supermarkt verkrijgbaar. De hele zaadjes hebben de voorkeur, omdat de omega 3 vetten hierin veel minder snel oxideren, zoals bij gebroken lijnzaad wel gemakkelijk gebeurt.

Bewaren
Lijnzaad kan, net als andere oliehoudende zaden, gemakkelijk ranzig worden. Bij dit proces oxideren de (gezonde) vetten. Bewaar lijnzaad daarom koel en donker. De koelkast is de beste plek.

Toepassing
Ongebroken lijnzaad moet voor gebruik worden gemalen omdat het lichaam de voedingsstoffen alleen zo goed kan benutten. Dit kan bijvoorbeeld in een vijzel of koffiebonenmaler. Ook kan je een kleine blender gebruiken. Niet iedereen houdt van lijnzaad, maar door een gerecht is de smaak van lijnzaad vrij onopvallend. Lijnzaad is goed te verwerken door pap, brood, muesli ’s en granola. Daarnaast heeft lijnzaad bindende eigenschappen. Zo kan een eetlepel (gebroken) lijnzaad bijvoorbeeld een ei vervangen. Lijnzaadcrackers zijn een goed koolhydraatarm alternatief. Deze zijn kant-en-klaar te koop, maar kunnen ook gemakkelijk zelf worden gemaakt. Vanwege de samenhangende textuur is het toevoegen van water voldoende. Als je wilt profiteren van de gezonde vetzuren moet je de oventemperatuur bij het bakken niet te hoog zetten.

Wist je dat:

  • Het restproduct afkomstig van de productie van olie uit lijnzaad ‘lijnzaadkoek’ wordt genoemd? Dit wordt gebruikt als veevoer.
  • Lijnzaadolie ook gebruikt wordt voor het waxen van houten meubels en vloeren?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van lijnzaad
Lijnzaad is veel onderzocht, waardoor we weten dat dit zaad kan werken bij verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten, nierproblemen en diabetes type 2 (1). Ook kan lijnzaad werken tegen zowel diarree als constipatie (2). Mogelijk dat het hoge gehalte aan vezels, fyto-oestrogenen en omega 3 in de vorm van ALA hiervoor verantwoordelijk zijn.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Goyal A, Sharma V, Upadhyay N, Gill S, Sihag M. Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional food. J Food Sci Technol. 2014; 51(9):1633-1653.

(2) Hanif Palla A, Gilani AH. Dual effectiveness of Flaxseed in constipation and diarrhea: Possible mechanism. Journal of ethnopharmacology. 2015; 169:60-8.