De voedingswaarde van rogge

Voedingswaardetabel van rogge per 100 gram:

Per 100 g / mlRoggeADH*
kcal22011,00%
Kj92210,98%
Water (g)43,72,19%
Eiwit (g)6,711,96%
Koolhydraten (g)41,515,96%
Suiker (g)2
Vet (g)1,62,29%
Verzadigd (g)0,3
E.O.V. (g)0,4
M.O.V. (g)0,8
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)5,515,71%
A (mg)
B1 (mg)0,1412,73%
B2 (mg)0,074,67%
B3 (mg)1,710,63%
B5 (mg)0,448,80%
B6 (mg)0,096,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)258,33%
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)1,616,00%
Vitamine K (ug)5,94,92%
Natrium (mg)55055,00%
Kalium (mg)1805,14%
Calcium (mg)202,00%
Fosfor (mg)11013,75%
IJzer (mg)1,721,25%
Jodium (ug)4,63,07%
Magnesium (mg)6020,00%
Koper (mg)0,1820,00%
Selenium (ug)13,925,27%
Zink (mg)3,523,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over rogge
Rogge is een vrij onbekende graansoort die wat in de vergetelheid is geraakt. Vroeger werd dit graan veelvuldig gebruikt dankzij de sterke eigenschappen.

Herkomst en groeiwijze
Rogge behoort net als andere graansoorten tot de grassenfamilie en wordt maximaal twee meter hoog. De bladeren en aren zijn blauwgroen van kleur.

Rogge wordt al sinds 4000 voor Christus geteeld, samen met ander oergranen zoals emmer en spelt. Dit begon in landen rondom de Zwarte Zee. Van oorsprong komt rogge uit Turkije, waar het in het wild groeit. Later breidde dit gebied zich uit tot het Westen van Europa. In de Middeleeuwen werd ons brood voornamelijk gemaakt van roggemeel in plaats van tarwemeel. Het was toentertijd een gemakkelijk gewas wat goed groeide op zogenaamde raatakkers waar andere granen meer moeite mee hadden. Rogge groeit goed op zanderige, voedingsarme grond en kan goed tegen droogte. Het gewas is winterhard en heeft weinig warmte nodig om te groeien. Dit maakt het gewas zeer geliefd in gebieden met lastige klimaatomstandigheden.

Er bestaan twee roggesoorten: een zomer- en wintervariant. Winterrogge wordt al in augustus geoogst. Zomerrogge is een eenjarige- en winterrogge een tweejarige plant.

Verkrijgbaar
Rogge wordt vooral verkocht in de vorm van meel en bloem of het wordt in andere voedingsmiddelen verwerkt. Roggemeel is een stuk donkerder van kleur dan roggebloem, wat bijna niet van tarwebloem te onderscheiden is. O.a. knäckebröd bestaat van oorsprong uit 100% roggemeel. Ook in pepernoten en ontbijtkoek vinden we roggebloem terug.
Roggemeel is vrijwel niet verkrijgbaar in de gemiddelde supermarkt. In speciaalzaken en biologische winkels is er daarentegen goed aan te komen. Roggemeel is een vrij moeilijk graan om brood van te bakken. Toch vinden we het graan wel terug in broden. Omdat het weinig gluten bevat, rijst het deeg moeilijk. Vaak wordt er daarom in broden een combinatie gebruikt van tarwemeel- of bloem en rogge.

Bewaren
Bewaar rogge goed afgesloten op een droge plaats.

Toepassing
Roggemeel heeft een diepe, volle, volkoren smaak en is geschikt om pannenkoeken van te bakken of te verwerken in koek, gebak en brood. In vergelijking met andere graansoorten vult rogge goed en is het geschikt voor mensen die houden van stevige kost. Rogge als graan is lastig verkrijgbaar maar eenmaal opgespoord kan dit dienen ter vervanging van bijvoorbeeld rijst. Het graan heeft een lange kooktijd.

Weetjes/Wist je dat:

  • In Ierland en de Verenigde Staten rogge wordt gebruikt om whisky van te maken?
  • Het witbrood gemaakt van roggebloem vroeger ‘stoet’ genoemd werd?
  • Donker roggebrood vooral in Duitsland veel voorkomt en ‘pompernikkel’ heet?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van Rogge
Volgens onderzoek kan het regelmatig eten van roggebrood helpen je LDL-cholesterol te verlagen (1). Ook mensen met obstipatie blijken baat te hebben bij roggebrood (2). Sommige roggesoorten bevatten lunasine, dat een bioactieve peptide is die mogelijk tegen kanker kan beschermen (3). In rogge zijn veel verschillende soorten lignanen te vinden (4), van deze stoffen weten we dat ze kunnen beschermen tegen onder meer kanker en cardiovasculaire aandoeningen (5, 6).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Leinonen KS, Poutanen KS, Mykkänen HM. Rye bread decreases serum total and LDL cholesterol in men with moderately elevated serum cholesterol. The Journal of nutrition. 2000; 130(2):164-70.

2. Gråsten SM, Juntunen KS, Poutanen KS, Gylling HK, Miettinen TA, Mykkänen HM. Rye bread improves bowel function and decreases the concentrations of some compounds that are putative colon cancer risk markers in middle-aged women and men. The Journal of nutrition. 2000; 130(9):2215-21.

3. Jeong HJ, Lee JR, Jeong JB, Park JH, Cheong YK, de Lumen BO. The cancer preventive seed peptide lunasin from rye is bioavailable and bioactive. Nutrition and cancer. 2009; 61(5):680-6.

4. Hallmans G, Zhang JX, Lundin E. Rye, lignans and human health. The Proceedings of the Nutrition Society. 2003; 62(1):193-9.

5. McCann SE, Hootman KC, Weaver AM. Dietary intakes of total and specific lignans are associated with clinical breast tumor characteristics. The Journal of nutrition. 2012; 142(1):91-8.

6. Peterson J, Dwyer J, Adlercreutz H, Scalbert A, Jacques P, McCullough ML. Dietary lignans: physiology and potential for cardiovascular disease risk reduction. 2010; 68(10):571-603.