Diëtisten gesponsord door suikerlobby

Deze week was er in Radar te zien hoe de tentakels van de voedingsindustrie inmiddels tot aan de diëtisten reiken. De uitzending volgde op een rapport van Foodwatch dat onlangs is verschenen. De Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) heeft in samenwerking met de suikerindustrie een congres over suiker in onze voeding georganiseerd. Wat er gebeurde, was niet best…

Volgens het rapport van Foodwatch wordt het advies van vele diëtisten mede mogelijk gemaakt door pizza-, ijs- en mayonaisefabrikanten (1). De NVD laat zich voor z’n karretje spannen door de voedingsindustrie. De NVD is er om de belangen te behartigen van diëtisten in Nederland. Deze vereniging blijkt onder meer nauw samen te werken met Kenniscentrum Suiker & Voeding (KSV). Dit mondde uit in een congres waarbij er werd gesproken over het belang van suiker in de voeding. De nadelen van suiker werden in de presentaties gerelativeerd. Er zou geen verschil bestaan tussen geraffineerde suiker en natuurlijke koolhydraten. Dit is alsof Greenpeace een congres door Shell laat organiseren. Het bizarre is dat de diëtisten voor dit suikerlobbycongres ook nog studiepunten in hun zak kregen in het kader van verplichte bij- en nascholing.

Grens wordt overschreden
Volgens voedingsprofessor Jaap Seidell is het op zich normaal dat er wel contact is tussen diëtisten en de voedingsindustrie, maar dit zou enkel mogen gaan over medische voeding. Het blijkt dat deze grens wordt overschreden, want het promoten van suiker onder diëtisten zou in zijn ogen beslist niet mogen.

Belangenverstrengeling
Annemieke van Ginkel, de oud-voorzitter van NVD, is op dit moment vicevoorzitter van de Wetenschappelijke Raad van de suikerlobbyorganisatie KSV. Daarbij is ze momenteel ook nog erevoorzitter van de Europese diëtistenorganisatie EFAD (23). Ze heeft dus twee petten op en dat is beslist niet onafhankelijk. Dit ‘conflict of interest’ probeert de KSV op dit moment te verdoezelen, want op de huidige ‘over ons’ pagina is haar naam verdwenen. Echter, de google-cachepagina ‘Over ons’ van vorige week vermeldt nog gewoon haar naam. Hier wordt dus een smerig spelletje gespeeld en valt de KSV door de mand (4).

Coca-cola
Niet alleen de suikerindustrie heeft een voet tussen de deur. Ook Coca-Cola probeert diëtisten te beïnvloeden door het verstrekken van folders aan diëtisten. Hierin wordt beschreven hoe een glas cola in een verantwoord dieet past. Dat de overheid niet ingrijpt is onbegrijpelijk.

Diëtisten uitgeknepen
Diëtisten worden uitgeknepen en krijgen weinig vergoed. Zorgverzekeraars vergoeden slechts 3 bezoekjes aan de diëtist (56). De vergoeding van slechts € 60,- per consult in de basis-zorgverzekering is absoluut niet kostendekkend (7). Daardoor is deze groep bijzonder gevoelig voor sponsoring. Het diploma van een diëtist is de laatste 10 jaar minder waard geworden, mede door de komst van zeer veel voedingsadviseurs en -coaches (8).

Sponsoring
Foodwatch stelde na eigen onderzoek vast dat de NVD zich ook laat sponsoren door bedrijven als Unilever, Nestlé en Friesland Campina. Het lijkt wel de omgekeerde wereld, want de NVD zou eigenlijk moeten waarschuwen voor de lobbyisten van junkfoodproducenten. Wat hier gebeurt lijkt op de gang van zaken in Amerika, want daar sponsort McDonald’s de vereniging van diëtisten. De innige samenwerking tussen diëtisten en de levensmiddelenindustrie begint al vroeg. Mijn gewaardeerde collega Wouter de Jong (afgestudeerd diëtist), heeft mij eens persoonlijk verteld dat sommige lessen tijdens zijn opleiding werden verzorgd door bedrijven met commerciële belangen.

Beterschap beloofd
We zouden beter een voorbeeld kunnen nemen aan Australië, want daar is sponsoring van diëtisten door de industrie verboden. Hier is dat niet het geval en heeft Foodwatch een stokje moeten steken tussen de gang van zaken in diëtistenland. In het programma Radar geven ze inmiddels aan spijt te hebben van hun samenwerkingen en zeggen te werken aan een verbetering van de situatie. De NVD heeft inmiddels in een persbericht bekend gemaakt dat deze organisatie het sponsorbeleid onder de loep gaat nemen (9). Op de site van het NVD is inmiddels ook een brief verschenen waarin ze beterschap beloven. Of dit werkelijk gaat gebeuren moeten we nog afwachten. Eerst zien, dan geloven. De pijnlijke uitzending van Radar is hier online terug te zien.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

Plaats een reactie