In Mind, Persoonlijke Ontwikkeling, Stress

loslatenHet vasthouden van gedachten, gebeurtenissen of situaties kan een mentale gevangenis worden. Door leren los te laten kun je jezelf bevrijden en je handen vrijmaken voor nieuwe lessen in het leven.

De wijze mensen die op deze aarde hebben rondgelopen hadden allemaal, onafhankelijk van elkaar, één basisboodschap: leef in het NU. Door je zorgen te maken over het verleden kun je je depressief gaan voelen en door je zorgen te maken over de toekomst kun je erg angstig worden. De grootste bron van ziekte is stress. Stress heeft ook een grote invloed op het ontstaan van kanker. Als je gezondheid je lief is, kun je maar beter zorgen dat je je ontspannen voelt door de mentale bouwwerken die ons beperken los te laten.

Een mooi verhaal van een wijze Zen-monnik illustreert hoe we onze mentale gevangenis zelf kunnen bouwen:

De kunst van het loslaten

Er liepen eens een oude en een jonge Zen-monnik langs een weg. Op een gegeven moment kwamen ze bij een rivier, die ze moesten oversteken. Op de plek waar de weg en de rivier elkaar kruisten, stond een mooie jonge vrouw in een zijden kimono.
De vrouw vroeg of de monniken haar konden helpen bij het oversteken. De oude Zen-monnik aarzelde geen moment, nam haar in zijn armen, droeg haar naar de overkant en zette haar daar neer.

Zwijgend vervolgden de monniken hun weg.

‘s Avonds laat, toen ze onderdak hadden gevonden in een tempel kon de jonge monnik zich niet langer bedwingen en vroeg:

“Wij Zen-monniken mogen ons tijdens onze training niet met vrouwen bemoeien, laat staan aanraken. Waarom heb jij dat dan toch gedaan?”

De oudere monnik antwoordde: “Ik heb de vrouw opgepakt, naar de overkant gedragen, haar daar neergezet en losgelaten. Jij draagt haar kennelijk nog steeds met je mee en hebt haar nog niet losgelaten.”

Loslaten kan verlichting geven. Licht in je leven kan van alle kanten komen. Een spontaan gesprek met een vreemde, oude spullen wegdoen, een productieve werkdag, afleidingen minimaliseren of mentale lasten loslaten. Het loslaten van deze lasten zorgt ervoor dat je de energie aan andere dingen kunt besteden. Het is niet gemakkelijk, maar het kan wel je leven positief veranderen. We geven je 5 tools in handen om je te helpen met het loslaten.

5 tips om los te laten

Ken de voordelen van het niet loslaten
Je hebt het gevoel dat jij gelijk hebt. En de ander niet, dat kan je weer een goed gevoel geven.
Je kunt het slachtoffer blijven. Daarmee kun je aandacht krijgen en ook ondersteuning van andere mensen.
Je hoeft je niet in het onbekende te begeven. Je blijft hangen in het bekende, dat een veilig gevoel geeft.

Accepteer wat is en laat los
Door te accepteren hoe het leven er nu uitziet en wat er gebeurd is, wordt het makkelijk om los te laten. Waarom? Omdat als je in je mind blijft knokken tegen wat er gebeurd is, het probleem zich voedt met meer energie. Je maakt het waarschijnlijk groter en krachtiger dan het in de realiteit is geweest. Door te accepteren wat er is gebeurd en het los te laten verandert er iets. Je zal merken dat het probleem in je geheugen minder krachtig wordt en minder greep krijgt op je geest. Je bent niet meer zo overstuur als je eraan denkt. Je gaat je emotioneel minder aan het probleem hechten, waardoor het gemakkelijker is om het los te laten en om verder te gaan met je leven.

Vergeef
Als iemand je verkeerd behandeld heeft, kan dat een lange tijd pijn opleveren. Maar je hebt er wel een keuze in. Je kunt weigeren los te laten wat er is gebeurd en daarmee je relatie blijven dwarsbomen door het voorval telkens in je hoofd te herhalen. Je kunt ook kiezen om te vergeven. Accepteren wat er is gebeurd, maakt het makkelijker om te vergeven. Het is beter om niet te vergeven omdat je dat zou moeten doen. Ga op zoek naar een echte motivatie waarom je diegene zou willen vergeven.

Richt je op wat je kan beïnvloeden in je leven
Het eindeloos herbeleven van gebeurtenissen in je geest verandert niets, tenzij je een tijdmachine tot je beschikking hebt. Afgeleid worden door verhalen in je hoofd waar je niets aan kunt veranderen, slurpen je energie op als een zwart gat. Vraag jezelf daarom af: waar kan ik mijn tijd en energie insteken zodat mijn leven een positieve wending krijgt? Als je de focus verlegt van wat je niet kunt veranderen naar dat wat je wel kunt veranderen, dan zal je merken dat het makkelijker wordt je zorgen los te laten.

Nogmaals loslaten
Als je eenmaal iets hebt losgelaten dan is de kans groot dat het uit gewoonte toch nog terugkomt. Laat het daarom nogmaals los. Hoe vaker je het loslaat, hoe minder het probleem terug zal komen en je leven negatief kan beïnvloeden. Het vergt even wat oefening, maar je zult telkens steeds makkelijker in staat zijn om de zorgen los te laten.

Help anderen gezonder te worden:
Showing 13 comments
  • Renske

    dat is een mooi stukje tekst, Juglen, dank je wel!

  • Jacolien

    Op een eenvoudige, begrijpelijke manier uit gelegd! Maar des te beter komt het over!!!!!Vooral het voorbeeld van de monnik. Dank je wel!

    • Ernie

      vb van de monnik.is een schlager in de literatuur over mindfulness.

      Slachtofferrol als positief ? Het zich plaatsen in de slachtofferrol getuigt van gemakzucht en uiteindelijk kan het omgekeerde gebruiken.
      De driehoek ook bekend in communicatie is een valkuil …

      EFT , ACT, …het volhouden en ontwikkelen van die technieken.
      Herval kan snel gebeuren . Aanleren en ‘eigen maken’ of ‘automatisme maken’ is zeker niet evident. Een reactie gebeurt zo snel dat je brein en transmitters getuned zijn. Dit tunen is oefenen maar monniken zijn een de weinigen die door geduld en oefening tot een.perfecte harmonie komen waarbij ze ook emoties kunnen controleren.Kan een psychopaat dit waarbij de prefrontale cortex en amygdala andere patronen geeft ..ja..maar niet iedere psychopaat is gevaarlijk (zie tijdschrift psychologie)
      Vit D is ok en speelt n.rol. Vraag is of je “mood disorders” met vitamines en zon kan verhelpen. Beweging langer dan 20 minuten elke dag helpt beter; maar plan intervallen in.
      Gr
      Een gezonde denker

  • Andrea

    Juglen ,dit stukje komt mooi op zijn plaats op dit moment,mooi geschreven zen verhaal,
    dank je wel voor delen.

  • Cammie

    Juglen ,ik wist al langer dat dit waar is ,alleen was het niet te doen . Nu heb ik een gereedschap gevonden in EFT en merk ik pas in de praktijk hoe waar dit is,dus voor iedereen die dit niet kan zonder hulp kan ik EFT van harte aanbevelen !

    • Snappie

      wat is EFT??

  • nina marian

    Dankjewel!

  • sjors

    Leuk artikel, veel van geleerd!

  • Mascotte

    mooi geschreven!

  • ellen

    Bedankt Jurgen voor deze leerzame tekst.
    Ik kan er iets mee.

  • Miranda Jansen

    Een mooi artikel juglen! Ik ben het er ook voor de volle 100% mee eens. @Snappie EFT is inderdaad een zeer handige tool om los te laten. EFT staat voor Emotional Freedom techniques en is een techniek waarbij je focust op je gevoel, je meet hoe sterk het is en dan klop je op bepaalde punten van je gezicht en bovenlichaam, waardoor je merkt dat dat gevoel ontlaadt. Je kunt er psychische, emotionele en lichamelijke klachten mee oplossen doordat je er blokkades die ontstaan door negatieve emoties, herinneringen, gedachten en ervaringen mee opruimt/loslaat.

  • Barbra van Drunen

    De truc van het “loslaten” zit ‘m in het vasthouden.
    Je kunt iets pas loslaten als je het hebt vastgehouden. Zo werkt het ook bij emoties. Blijdschap omarm je direct, en blijft vaak niet zo lang hangen. Omdat je het direct vastpakt, je ‘t voelt in je lichaam, je het ervaart, daarom laat je het op gegeven moment weer los. Negatieve emoties houd niemand graag vast, je voelt ze wel, maar je gaat er met dat gevoel liever “omheen” dan dat je het pakt. Daarom blijven ze zo lang hangen, als je ze negeert en wegstopt blijven ze bij je. Om ze los te kunnen laten moet je ze eerst voelen, ervaren, aanvaarden, vasthouden. Het is moeilijk, maar je moet er doorheen, voel de pijn, pak ‘m vast! Pas dan kun je iets loslaten. Ook niet eenvoudig, maar zonder vastpakken kan het niet losgelaten worden. Probeer maar eens een leeg koffiebekertje weg te gooien (los te laten) zonder het vast te pakken. Ik heb dit ooit in emotie regulerende therapie geleerd. Nog steeds heb ik het koffiebekertje als “anker” in mijn hoofd: eerst vastpakken, dan loslaten…..

  • camilla

    heel erg bedankt voor al je goede tips!!!

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken