Hoofdpagina » Nieuws » Eten van meer fruit verkleint risico op depressie

Eten van meer fruit verkleint risico op depressie

Uit een grootschalig internationaal onderzoek onder bijna 8000 ouderen in 10 landen op 6 continenten blijkt dat een hogere dagelijkse consumptie van fruit geassocieerd is met een lager risico op het ontwikkelen van een depressie. De onderzoekers analyseerden longitudinale data van mensen van 45 jaar en ouder die 3 tot 9 jaar gevolgd werden.

Ouderen die gemiddeld meer dan één portie fruit per dag aten, hadden 13% minder kans op het ontwikkelen van een depressie in vergelijking met ouderen die gemiddeld minder dan één portie fruit per dag consumeerden. Dit verband werd alleen gevonden voor de consumptie van fruit, niet voor groente. In totaal ontwikkelde 21% van de onderzochte ouderen gedurende de studieperiode een depressie.

De onderzoekers geven enkele mogelijke verklaringen voor het gevonden verband tussen fruit en depressie. De vitaminen, mineralen, voedingsvezels en antioxidanten in fruit zouden ontstekingsprocessen en oxidatieve stress kunnen verminderen en het darmmicrobioom kunnen verbeteren. Dit kan helpen bij het voorkomen van depressie. Daarnaast wordt fruit vaak rauw geconsumeerd, waardoor de gezondheidsbevorderende inhoudsstoffen beter behouden blijven dan bij gekookte groenten.

Hoewel groenten ook heel veel nutriënten bevatten en ook zeer gezond zijn, laat deze studie ons zien dat het bij depressie zinvol kan zijn om dagelijks voldoende fruit op het menu te zetten. Het lijkt in ieder geval zinvol voor ouderen om voldoende fruit te eten ter preventie van depressie. Concreet wordt aanbevolen om dagelijks minimaal één portie fruit te consumeren.

Deze bevindingen onderstrepen het belang van een gezond voedingspatroon met voldoende fruit en groenten voor het mentale welzijn. Een hogere inname van fruit kan helpen bij het verlagen van het risico op depressie bij ouderen.

Bron: Matison AP, Flood VM, Lam BCP, et al. Associations between fruit and vegetable intakes and incident depression in middle-aged and older adults from 10 diverse international longitudinal cohorts. Journal of Affective Disorders. 2024;359:373-381.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Word lid van onze nieuwsbrief en ontvang gratis meer dan 100 wetenschappelijke tips om af te vallen!

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.