web
statistics

Is suikervervanger Sukrin gezond of ongezond?

Sukrin-ErythritolIk krijg de laatste tijd steeds vaker de vraag of Sukrin nu wel of niet gezond is. Daarom wijd ik er hierbij maar eens een blogpost aan, nu het zelfs in allerlei gezondheidswinkels opduikt.

Wat is Sukrin?
Sukrin is eigenlijk een merknaam voor een zoetstof die we erythritol noemen. Erythritol is compleet natuurlijk en wordt verkregen door fermentatie van glucose door een gist. Dit type suiker komt van nature ook in kleine hoeveelheden in fruit voor, zoals in druiven en meloenen. Ook zit er erythritol in gefermenteerde voeding zoals rode wijn en kaas. De zoetkracht van Sukrin ligt op ongeveer 70% van tafelsuiker. Erythritol bevat bijna geen calorieën terwijl deze stof wel zorgt voor een zoete smaak.

Is het veilig?
Wij mensen kunnen erythritol wel opnemen, maar niet afbreken. Dit zorgt ervoor dat de energie niet vrijkomt. Bij gezonde mensen is er geen stijging waar te nemen van de bloedsuikerspiegel. Onze nieren filteren de erythritol onveranderd uit het bloed, waardoor we deze stof gewoon weer uitplassen. Er lijkt op dit moment geen sprake van schadelijke effecten voor het menselijk lichaam.

Zoetstoffen
Erythritol valt onder de groep extensieve zoetstoffen en deze noemen we ook wel polyolen. Polyolen zijn suikers (suikeralcoholen) die moleculair lijken op glucose maar toch kleine verschillen hebben. Sommige zoetstoffen die eindigen op “ol” zoals sorbitol en xylitol kunnen we niet opnemen in de dunne darm en die komen dan uiteindelijk in de dikke darm terecht. De bacteriën in de dikke darm weten wel raad met deze stoffen en kunnen daardoor bij een overmaat aan inname zorgen voor vervelende klachten zoals krampen, winderigheid en diarree. Erythritol wordt grotendeels in de dunne darm opgenomen en bereikt dus nooit de dikke darm waardoor de eerder genoemde problemen wegblijven.

Er bestaat ook nog een groep intensieve zoetstoffen zoals aspartaam en sucralose. Deze zijn chemisch en kunnen honderden keren zoeter zijn dan suiker. Deze stoffen hebben volgens velen nare bijwerkingen. De enige intensieve zoetstof die ik zou aanraden is groene stevia.

Wat zijn de voordelen van Erythritol?

  • 0 calorieën per gram;
  • Veilig voor mensen met diabetes;
  • Belast de spijsvertering niet;
  • Onschadelijk voor de tanden.

En de nadelen?

  • Het vermoeden bestaat dat zoetstoffen zonder calorieën de hersenen op een verkeerd been kunnen zetten: de zoete smaak maakt dat de hersenen verwachten dat er suiker te verwerken gaat zijn. Als dit dan niet zo is, kan dit vreetbuien in de hand werken. ‘Bewezen’ is dit niet, logisch wel. Want suiker verhoogt de hoeveelheid serotonine in de hersenen tijdelijk. Als deze kick ontbreekt, gaat een suikerverslaafde verder op zoek naar een ‘shot’;
  • Het blijft een onnatuurlijk en geraffineerd product. Het is dus geen werkelijke voeding voor je lichaam;
  • Op dit moment zijn er wetenschappelijk geen nadelen (bij normaal gebruik) van dit zwaar geraffineerde product bekend, maar misschien komen die nog.

Mijn advies
Ik denk dat we de hang naar zoet beter kunnen afleren dan opvullen met een caloriearm alternatief. Erythritol is stukken beter dan aspartaam of andere chemische zoetstoffen. Ik zou zelf best een beetje erythritol durven te eten, maar dagelijks gebruik gaat me te ver. Een goede tussenoplossing is om erythritol af te wisselen met andere veilige zoetstoffen zoals palmsuiker, kokosbloesemsuiker, honing of groene stevia. Het blijft het best om suikers in hun natuurlijke vorm te eten, omdat er dan hulpstoffen worden meegeleverd die helpen bij de verwerking van de suiker door het lichaam. Bij witte suiker zal de verbranding en verwerking ervan vitamines en mineralen kosten. Ik zeg dus geen volmondig ja tegen Sukrin.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend