web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van hummus

De voedingswaarde van hummus

Voedingswaardetabel van hummus per 100 gram:

Per 100 g Naturel ADH*
kcal 322 16,10%
Kj 1334 15,88%
Water (g) 48,2 2,41%
Eiwit (g) 7,7 13,75%
Koolhydraten (g) 11,9 4,58%
Suiker (g) 0,6
Vet (g) 25,8 36,86%
Verzadigd (g) 4,4
E.O.V. (g) 13
M.O.V. (g) 7,1
Omega 6 (g) 6,8
Omega 3 (g) 0,05
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 5,4 15,43%
A (mg) 0,001 0,11%
B1 (mg) 0,07 6,36%
B2 (mg) 0,04 2,67%
B3 (mg) 0,8 5,00%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,08 5,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 30,2 10,07%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 2 2,67%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 3,5 35,00%
Vitamine K (ug) 3 2,50%
Natrium (mg) 493 49,30%
Kalium (mg) 130 3,71%
Calcium (mg) 118 11,80%
Fosfor (mg) 116 14,50%
IJzer (mg) 2 25,00%
Jodium (ug) 0,8 0,53%
Magnesium (mg) 62 20,67%
Koper (mg) 0,31 34,44%
Selenium (ug) 6 10,91%
Zink (mg) 1,17 7,80%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over hummus
Hummus is een saus op basis van kikkererwten, tahini, water, citroensap, zout en knoflook. Hummus betekent in het Arabisch kikkererwten. De volledige naam voor hummus in het Arabisch is hummus bi tahina, wat kikkererwten in sesampasta betekent. Hummus wordt op allerlei manieren geschreven en uitgesproken, maar de meest gangbare in Nederland is hummus, dat wordt uitgesproken als hoemoes. Traditionele hummus wordt gemaakt met niet meer dan de bovenstaande ingrediënten. Helaas zitten de commerciële varianten in de supermarkt vol met geraffineerde oliën en conserveringsmiddelen. Zelf hummus maken is vrij makkelijk en veel lekkerder. Daarbij is het ook nog eens heel voedzaam. Het bevat verschillende vitaminen en mineralen, maar vooral veel mangaan. Verder is hummus vezelrijk, heeft het aan lage glycemische index en bevat het stoffen die ontstekingsremmend zijn en goed voor het hart.

Herkomst
Hummus is afkomstig uit het Midden-Oosten en wordt daar al eeuwen lang gegeten. Er is echter onvoldoende bewijs om vast te stellen waar en wanneer precies. Voor zover bekend doken de eerste hummusrecepten op in kookboeken uit Caïro in de dertiende eeuw.

Verkrijgbaar
Hummus is in elke supermarkt te koop. Deze is echter niet te vergelijken met de authentieke verse variant. In sommige steden zijn er speciale hummusbars, waar hummus volgens de traditionele receptuur wordt bereid. Je kunt ook uiteten gaan bij een Midden-Oosters restaurant en een portie authentieke hummus bestellen.

Toepassing
Traditioneel wordt hummus gegeten als onderdeel van mezze, kleine hapjes uit het Midden-Oosten. Vaak wordt het besprenkeld met olijfolie, hele kikkererwten, kruiden en specerijen. Ook wordt het gegeten in een pitabroodje bij de kebab. Je kunt ook je brood ermee besmeren, het verwerken in een wrap en bij de salade of crudité eten. Je kunt hummus op talloze manieren bereiden. Je kunt er allerlei verse kruiden in verwerken, zoals koriander en basilicum. Of specerijen zoals chilipepers en ras el hanout. Ook worden er vaak groenten in verwerkt zoals gegrilde paprika, bieten en pompoen.

Weetjes/Wist je dat?

  • Je de kikkererwten goed moet weken voordat je ze kookt? Hierdoor worden schadelijke antinutriënten afgebroken.
  • In Arabische landen hummus vaak warm wordt gegeten?
  • In 2012 de film ‘Make hummus not war is uitgebracht? Over de oorlog over uit welk land hummus echt komt.
  • In 2010 de grootste portie hummus in de Guinness book of records terecht kwam? Deze werd bereid door 300 chefs en woog 10,450 kilo.
  • Je de velletjes van kikkererwten kunt verwijderen voor een super romige hummus? Dit is wel een tijdrovend klusje.
  • Je ook een beetje baking soda tijdens het weken en koken kunt toevoegen? Hierdoor worden de velletjes zacht en krijg je ook een romig resultaat.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: