web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van kelp

De voedingswaarde van kelp

Voedingswaardetabel van kelp per 100 gram:

Per 100 g Kelp ADH*
kcal 86 4,30%
Kj 362 4,31%
Water (g) 78,3 3,92%
Eiwit (g) 7,5 13,39%
Koolhydraten (g) 10,5 4,04%
Suiker (g)
Vet (g) 1,2 1,71%
Verzadigd (g) 0,6
E.O.V. (g) 0,2
M.O.V. (g) 0,1
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 1,5
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg) 0,05 4,55%
B2 (mg) 0,3 20,00%
B3 (mg) 0,5 3,13%
B5 (mg) 0,6 12,00%
B6 (mg) 0,002 0,13%
B11 / Foliumzuur  (ug) 180 60,00%
B12 (ug)
C (mg) 3 4,00%
D (ug)
E (mg) 0,9 9,00%
Vitamine K (ug) 66 55,00%
Natrium (mg) 250 25,00%
Kalium (mg) 100 2,86%
Calcium (mg) 170 17,00%
Fosfor (mg) 40 5,00%
IJzer (mg) 3 37,50%
Jodium (ug) 7553 5035%**
Magnesium (mg) 120 40,00%
Koper (mg) 0,1 11,11%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 1,2 8,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over kelp
Kelp is een zeer snelgroeiende bruinalg die onder water leeft. Het is verzamelnaam voor een paar honderd van deze wieren. Het is één van de grootste en meest voorkomende zeewieren. Ze kunnen enorme onderwaterbossen vormen, die talloze waterdieren bescherming bieden. Sommige soorten kunnen wel tot 50 meter lang worden! Kelp staat vooral bekend om de hoge dosis jodium. Daarom vinden we kelp vooral terug in poeders en pilvorm als natuurlijk jodiumsupplement.

Kelp groeit in de wat koelere oceanen over de hele wereld De sterkste concentraties vind je in de zeeën langs Canada, Californië, Argentinië, Zuid-Afrika en Australië. Omdat kelp goed groeit in kouder water is dit zeewier ook langs de kust van Antarctica te vinden.

Verkrijgbaar
Kelp is verkrijgbaar in natuurdrogisterijen en vaak ook bij biologische supermarkten. We vinden kelp meestal bij de afdeling met supplementen. Kelp is ook bij toko’s en online verkrijgbaar.

Toepassing
De kleur van kelp verloopt van donkergroen tot bruin. De plant heeft een ziltige, hartige smaak. Behalve jodium bevat dit zeewier nog tal van andere vitamines en mineralen. Je kunt kelp rauw eten, vers of gedroogd. Het is beter om verse kelp altijd even te verhitten voor je het eet. Kelp komt het meest voor in poedervorm. Dit kan toegevoegd worden aan soepen, brooddeeg, sauzen, wokgerechten en smoothies als smaakmaker of vitamineboost. In Japan wordt kelp gebruikt om bonen zachter te maken bij het koken.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: