De voedingswaarde van kelp

Voedingswaardetabel van kelp per 100 gram:

Per 100 gKelpADH*
kcal864,30%
Kj3624,31%
Water (g)78,33,92%
Eiwit (g)7,513,39%
Koolhydraten (g)10,54,04%
Suiker (g)
Vet (g)1,21,71%
Verzadigd (g)0,6
E.O.V. (g)0,2
M.O.V. (g)0,1
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)1,5
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)0,054,55%
B2 (mg)0,320,00%
B3 (mg)0,53,13%
B5 (mg)0,612,00%
B6 (mg)0,0020,13%
B11 / Foliumzuur  (ug)18060,00%
B12 (ug)
C (mg)34,00%
D (ug)
E (mg)0,99,00%
Vitamine K (ug)6655,00%
Natrium (mg)25025,00%
Kalium (mg)1002,86%
Calcium (mg)17017,00%
Fosfor (mg)405,00%
IJzer (mg)337,50%
Jodium (ug)75535035%**
Magnesium (mg)12040,00%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)11,82%
Zink (mg)1,28,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over kelp
Kelp is een zeer snelgroeiende bruinalg die onder water leeft. Het is verzamelnaam voor een paar honderd van deze wieren. Het is een van de grootste en meest voorkomende zeewieren en ze kunnen enorme onderwaterbossen vormen, welke bescherming bieden voor talloze waterdieren. Sommige soorten kunnen wel tot 50 meter lang worden! Kelp staat vooral bekend om de hoge dosis jodium. Daarom vinden we kelp vooral terug in poeders en pilvorm als natuurlijk jodiumsupplement.

Kelp groeit in oceanen over de hele wereld, waar de temperatuur niet al te warm is. De sterkste concentraties vindt men in zeeën langs Canada, Californië, Argentinië, Zuid-Afrika en Australië. Omdat kelp goed groeit in koudere zeeën is dit zeewier ook langs de kust van Antarctica te vinden.

Verkrijgbaar
Kelp is verkrijgbaar in natuurdrogisterijen en vaak ook bij biologische supermarkten. We vinden kelp meestal bij de afdeling met supplementen. Kelp is ook bij toko’s en online verkrijgbaar.

Toepassing
De kleur van kelp kan verschillen van donkergroen tot bruin. De plant heeft een ziltige, hartige smaak. Naast jodium bevat dit zeewier nog tal van andere vitamines en mineralen.  Je kunt kelp rauw eten, vers of gedroogd. Maar aan te raden is om verse kelp altijd even te verhitten. De meest voorkomende vorm van kelp is in poeders. Dit kan toegevoegd worden aan soepen, brooddeeg, sauzen, wokgerechten en smoothies als smaakmaker of vitamineboost. In Japan wordt kelp ingezet om bonen zachter te maken tijdens het koken.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: