Waarom het eten van zeewier zo gezond is

Het eten van zeewier heeft niet alleen vele voordelen voor onze gezondheid, maar ook voor de gezondheid van onze planeet. Wat zijn dan deze voordelen en hoe kunnen we meer zeewier eten?

Zeewier heeft vele voordelen voor de gezondheid:

Vol met vezels
We weten dat de juiste vezels vele gezondheidsvoordelen bieden aan het lichaam. De meeste mensen eten te weinig vezels. Meer vezels kan je risico op diabetes laten dalen, ontstekingen verminderen, de bloedsuikerspiegel stabiliseren en je cholesterol verlagen (1). Vezels voeden ook de darmflora (2).

Rijke bron van jodium
Zeewier is zeer rijk aan goed opneembare jodium (3). Sommige soorten zeewier bevatten zelfs zoveel jodium, dat je moet oppassen geen overdosis binnen te krijgen. Het is dus niet nodig om brood te eten voor je jodium, gewoon zeewier werkt ook prima (4). Nori is niet zo heel rijk aan jodium. Kombu (oftewel kelp) bevat van alle soorten zeewier, zo goed als het meeste.

Kan het metaboolsyndroom voorkomen of deels terugdraaien
Wereldwijd komt het metaboolsyndroom steeds vaker voor, behalve in Japan. Onderzoekers kwamen erachter dat dit waarschijnlijk te danken is aan de regelmatige inname van zeewier (5). Mensen met het metaboolsyndroom hebben vaak insulineresistentie, een verhoogd cholesterol, overgewicht en een hoge bloeddruk.

Rijk aan omega 3
De meeste producten uit de zee zijn rijk aan omega 3. Zeewier is hier geen uitzondering op (6). Vooral voor mensen die liever geen vis of dierlijke producten eten, kan het raadzaam zijn om vaker zeewieren op het menu te zetten.

Preventief tegen kanker
Je zou het misschien niet snel verwachten, maar er zijn aanwijzingen dat zeewier kanker buiten de deur kan houden (7). De ingrediënten die hiervoor zouden kunnen zorgen zijn carotenoïden (zoals fucoxanthin), laminaran, agar en carrageen. Deze stoffen stimuleren onder andere het immuunsysteem en werken als antioxidanten.

Stabiliseert de bloedsuikerspiegel
Zeewieren hebben volgens onderzoekers een stabiliserende werking op de bloedsuikerspiegel (8). De onderzoekers denken dat dit komt door de polysacchariden, oftewel de vezels.

Zeer rijk aan ijzer
Zeewier bevat veel ijzer, meer dan de meeste vleessoorten (9). Zeewier kan op dit gebied dus dienen als een vervanging voor vlees. Voor vegetariërs, veganisten en menstruerende vrouwen kan het raadzaam zijn om regelmatig zeewier te eten.

Kan de bloeddruk verlagen
Hoewel zeewier rijk is aan natrium, kan het volgens onderzoek toch je bloeddruk laten dalen (10). Dit is opvallend want natrium is het bloeddrukverhogende bestanddeel van zout. Onderzoekers vermoeden dat bepaalde peptiden in zeewier voor dit effect zorgen (11).

Houdt hart en bloedvaten gezond
Onderzoekers zijn het erover eens dat de nutriënten in zeewier goed zijn voor de cardiovasculaire gezondheid (12). Dit effect wordt behaald door de unieke mix van vele gezonde stoffen die in zeewieren te vinden zijn.

Heeft een lage footprint
Zeewier groeit rijkelijk in de zee. We zouden gemakkelijk enorme hoeveelheden zeewieren in de zee kunnen kweken, want daar is ruimte genoeg. Zeker met het oog op het voeden van de wereldbevolking is dit een slim idee. De meeste landen hebben een zee in de buurt, waardoor het niet nodig is om zeewier over enorme afstanden te vervoeren.

Zeewier is erg lekker
Zeewier smaakt ziltig en hartig. Het toevoegen van chemische smaakversterkers aan de maaltijd is niet nodig, zeewier kan deze klus op zich nemen. Sommige soorten zeewier zijn geschikt als vervanging van bacon. Interessant zijn ook de nieuwe ontwikkelingen rondom zeewier en vleesvervangers. Zo is er sinds kort ook een zeewierburger, die lijkt op een echt hamburger (13).

En de verontreiniging in de zee dan?

Veel mensen zijn met name bang voor kwik. Uit laboratoriumtesten van Mike Adams blijkt dat er bijzonder weinig tot geen kwik in zeegroenten te vinden is (14). Ook in onze eigen testen met Keltisch zeezout zien we weinig verontreiniging. Vermoedelijk is de stapeling van zware metalen iets dat we zien bij grotere roofvissen. Desalniettemin is het wel verstandig om zeewier te kopen van een betrouwbaar merk, het liefst biologisch. En de straling dan van Fukushima? Het blijkt dat zeeproducten tientallen keren minder straling bevatten dan een banaan (15). Bananen houden straling vast, ze zijn zelfs radioactief (16). Het is wel verstandig om aangespoelde zeewier op het strand te laten liggen. Dit zeewier is niet getest en dus niet betrouwbaar.

Hoe kan ik zeewier eten?

Er zijn vele manieren om regelmatig zeewier te eten en je gezondheid hiermee te boosten. Enkele ideeën:

  • Voeg wat zeewier toe aan de soep (Kombu is hier heel geschikt voor)
  • Koop zeewierkruiden en doe dit door of over het eten (bv Dulse)
  • Koop zeewierpasta en vervang hiermee de pasta van tarwe (bv Seamore pasta)
  • Maak een zeewiersalade (bv van Wakamé)
  • Voeg toe aan een stoofpot (met name Hijiki leent zich hier goed voor)
  • Maak (vega) sushirollen (meestal gebeurt dat met Nori).

Je kunt zeewier vers kopen of gedroogd. Meestal is zeewier lang houdbaar, maar als je altijd iets achter de hand wilt houden is gedroogd ideaal.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

9 gedachten over “Waarom het eten van zeewier zo gezond is”

  1. Bedankt voor de goede informatie. Ik koop de laatste tijd kant en klare wakame. Helaas met suiker. Maar 35% zeewier en lekker!!! Is dat ook goed?

  2. Hoi Juglen, dank voor je leuke posts!
    Ik eet drie sneetjes volkorenbrood per dag. Kan je concreet zeggen wat ik dan aan jodiumhoudend zeewier moet eten per dag om aan mijn behoefte te voorzien? Ik houd van makkelijk, dus een poeder of zo. Wat gebruik je zelf precies om aan je jodiumbehoefte te voorzien?
    Dank, Joost

    • Ik kan lastig zeggen hoeveel zeewier je moet eten voor de jodium. Dit omdat het gehalte aan jodium met soort zeewier (en zelfs per oogst) verschilt… Altijd even op de verpakking kijken hoeveel erin zit. Een volwassenen heeft 150 microgram per dag aan jodium per dag nodig. Een sneetje brood levert 20 microgram jodium. Dus je zal met 3 sneetjes brood (60 microgram jodium) nog 100 microgram uit andere bronnen moeten halen.

  3. Ik gebruik sinds kort spirulina, 2x daags 3tabletten per keer.
    Dit schijnt ook de suikerspiegel beter te regelen bij diabete`s.
    En slik nu ook weer multivitamine(R in de maand),
    ben ik goed bezig?Ben een vrouw van 65 en heb ook fibromyalgie
    waar ik geen medicatie meer voor slik,teveel bijwerkingen.

  4. moet je bij de ziekte van Hasjimoto oppassen met het gebruik van zeewier?
    bij gebruik van reguliere medicijnen,is de ziekte dan toch te ondersteunen of te verbeteren metnatuurlijke middelen?
    dank voor je interessante artikelen!

Reacties zijn gesloten.