De voedingswaarde van teff

Voedingswaardetabel van teff per 100 gram:

Per 100 g / mlTeffADH*
kcal35817,90%
Kj150217,88%
Water (g)11,40,57%
Eiwit (g)9,617,14%
Koolhydraten (g)7328,08%
Suiker (g)1,84
Vet (g)2,43,43%
Verzadigd (g)0,5
E.O.V. (g)0,6
M.O.V. (g)1
Omega 6 (g)0,9
Omega 3 (g)0,1
Cholesterol (mg)
Vezels (g)822,86%
A (mg)
B1 (mg)0,436,36%
B2 (mg)0,320,00%
B3 (mg)3,320,63%
B5 (mg)0,918,00%
B6 (mg)0,533,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)
B12 (ug)
C (mg)0,30,40%
D (ug)
E (mg)0,080,80%
Vitamine K (ug)1,91,58%
Natrium (mg)474,70%
Kalium (mg)40111,46%
Calcium (mg)15915,90%
Fosfor (mg)37847,25%
IJzer (mg)5,872,50%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)18461,33%
Koper (mg)0,777,78%
Selenium (ug)
Zink (mg)213,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over teff
Teff heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen als voedzaam graan. Het bevat een kleine hoeveelheid gluten, maar niet het component waar mensen met coeliakie allergisch op reageren. Hierdoor is teff geliefd geworden als alternatief voor andere granen en wordt het nu ook wel een ‘oergraan’ genoemd, alhoewel het vroeger nooit in Nederland is verbouwd. Teff is lekker om pannenkoeken mee te bakken.

Herkomst en groeiwijze
Teff behoort tot de grassenfamilie van het geslacht ‘liefdegrassen’. Teff is een lichte graansoort met een zeer klein oppervlak, te vergelijken met een suikerkorrel. Het gewas wordt zo’n 1,5 meter lang en buigt om naarmate de korrels verder rijpen. Dit wordt ‘legeren’ genoemd. Omdat de korrels zo klein zijn, kan teff niet gepeld worden. Hierdoor wordt het graan meteen gemalen en niet eerst ontdaan van de vliesjes (en dus vezels). Dit betekent dat teff altijd volkoren is.

Oorspronkelijk komt het graan uit Ethiopië, waar het tot op de dag van vandaag nog veel wordt gegeten als plat, gefermenteerd, pannenkoekachtig brood. Ook wordt er bier van gemaakt.

Verkrijgbaar
Teff is vrijwel niet in de supermarkt verkrijgbaar. Wel is er een ontbijtpap verkrijgbaar op basis van teff, maar deze wordt aangevuld met andere granen. In biologische winkels is er een klein aanbod, wat vooral bestaat uit teffmeel. Soms vind je er ook gepofte teff en teffkorrels- of vlokken. Online tref je een breed assortiment.

Bewaren
Teffmeel is lang houdbaar, mits goed afgesloten en droog bewaard. Dit geldt ook voor de andere producten met teff.

Toepassing
Tarwe- of boekweitmeel kan in pannenkoekenbeslag prima vervangen worden door teffmeel. Een luchtig brood maken met teff is lastig, daarvoor is dit graan niet geschikt. Cakes en koekjes lukt vaak beter, vooral wanneer teff wordt gemengd met ander meel.

Of probeer eens ‘injera’ met teff te maken. Dit is het platte, pannenkoekachtig brood wat in Ethiopië veel wordt gegeten. Het lijkt wel wat op een crêpe en is erg smakelijk. Vooral de liefhebbers van zuurdesem zullen dit brood waarderen. Injera wordt namelijk gemaakt van teffmeel met water, waarna het enkele dagen tot rust mag komen. Hierdoor gaat de boel gisten, waardoor het de typische zuurdesemsmaak ontwikkelt. Daarna kunnen er dunne of dikke pannenkoeken van gebakken worden en belegd met ingrediënten naar wens. Lekker als ontbijt maar ook handig om mee te nemen als lunch of als onderdeel van de avondmaaltijd met peulvruchten en groenten. In Ethiopië wordt de pannenkoek gescheurd en met de rechterhand gebruikt om vlees en/of groenten mee te eten.

Weetjes/Wist je dat:

  • Teff sinds 2001 ook in Nederland wordt verbouwd?
  • Teff een geliefd graan is bij sporters dankzij de langzame koolhydraten en het relatief hoge eiwitgehalte?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van teff
Onderzoek toont aan dat het ijzer in teff bloedarmoede kan voorkomen (1). Volle granen zoals teff zijn in staat om een positieve uitwerking uit te oefenen op hart- en bloedvaten (2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Alaunyte I, Stojceska V, Derbyshire E, Plunkett A, Ainsworth P. Iron-rich Teff-grain bread: an opportunity to improve individual’s iron status. Proc. Nutr. Soc. 2010; 69(OCE1).

2. De Moura FF, Lewis KD, Falk MC. Applying the FDA definition of whole grains to the evidence for cardiovascular disease health claims. The Journal of nutrition. 2009; 139(11):2220S-6S.