In Nieuws, Supplementen

DHA en EPA zijn lange keten omega 3 vetzuren die bekend staan als de gezonde vetten. Ook de wetenschap is het erover eens dat omega 3 vetzuren belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Het merendeel van het onderzoek is verricht naar de effecten van de combinatie van DHA en EPA, maar bij weinig onderzoeken zijn ze met elkaar vergeleken. Een recent Canadees onderzoek vergeleek de werking van DHA en EPA en hun invloed op ontstekingsfactoren. Het heeft aangetoond dat het DHA-vetzuur effectiever is dan EPA.

Bij het onderzoek werden 154 mensen met abdominale obesitas en laaggradige chronische ontsteking onderzocht. Zij werden verdeeld in drie groepen. Eén groep kreeg dagelijks een totaal van 2.7 gram EPA gedurende tien werken. Een andere groep kreeg dezelfde hoeveelheid DHA voor dezelfde periode. De laatste groep kreeg dagelijks 3 gram maïsolie, wat rijk is aan omega 6, maar arm aan omega 3. Bij aanvang en na afloop van het onderzoek werden ontstekingsfactoren gemeten. Hieruit is gebleken dat DHA effectiever is tegen ontstekingen dan EPA. Deze gunstige werking geldt voornamelijk voor de invloed op ontstekingen. Andere onderzoeken hebben namelijk uitgewezen dat EPA een gunstigere werking heeft bij het voorkomen van hartziekte.

Chronische, laaggradige ontstekingen zijn boosdoeners voor leefstijl gerelateerde ziekten. Een verkeerde verhouding van de omega vetzuren is een oorzaak van ontstekingen. De verhouding raakt uit balans wanneer meer omega 6 wordt geconsumeerd in verhouding tot omega 3. Het hedendaagse voedingspatroon zorgt al snel voor een verkeerde balans doordat omega 6 in veel bewerkte producten en plantaardige oliën zit. Je kunt deze disbalans voorkomen door bewerkte producten te mijden en voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen.

Tot slot
Het onderzoek heeft aangetoond dat DHA effectiever werkt tegen ontsteking dan EPA bij mensen met een chronisch laaggradige ontsteking en te veel buikvet. EPA blijkt volgens andere onderzoeken weer gunstiger te zijn voor het hart dan DHA. Kies daarom voor een goede variatie van beide. Als je last hebt chronische ontsteking is het raadzaam om in ieder geval voldoende DHA binnen te krijgen en de inname van omega 6 te minimaliseren. Laat daarom bewerkte voeding zoveel mogelijk staan en eet regelmatig vette vis of zeealgen (bron).

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 7 comments
  • mieke H.

    blij en dankbaar ben ik dat je ons steeds weer op de hoogte houdt van le laatste ontdekkingen!

  • rob

    Een uitstekende bron van DHA en EPA is algenolie. Algenolie bevat itt vette vis/visolie geen verontreinigingen zoals kwik etc., is niet verhit, is niet ranzig/geoxideerd en heeft een hoge zuiverheid.
    Zelf gebruik ik opti3-algenolie met min. 250mg DHA en 150mg EPA per capsule.

    • Martijn

      Hoi Rob, ik gebruikte deze ook, maar daar zit zonnebloem olie in. Hebben ze mooi verborgen onder de noemer helianthus annuus. Op zoek naar een andere dus? Juglen wat raad jij voor omega-3 supplement aan?

      • Juglen Zwaan

        Ik zou gaan voor Testa. Daar zit ook zonnebloemolie in, maar dan de high oliec versie (oftewel omega 9 en dus prima).

  • Willemien

    Kijk altijd uit naar nieuwe berichten,over gezonde voeding
    Dankjewel Juglen.

    • Juglen Zwaan

      Heel graag gedaan :D

  • Van rooij

    Niet alleen kritisch maar ook veel zinvolle adviezen 👍🍀

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken