De Consumentenbond ontdekte dat de grootste supermarktketen van Engeland, Tesco, tegenwoordig namen van niet-bestaande boerderijen gebruikt om waren zoals groenten, fruit en vlees aan de man te brengen. Ruim 70% van de Britten voelt zich door de nepnamen zwaar misleid en wil dat het stopt. Maar de bond vroeg zich af hoe het in Nederland is gesteld. Hier is ook het een en ander niet helemaal in de haak.
Mensen die graag lokaal kopen, zijn geneigd om producten te kopen met een Nederlands klinkende naam. Op deze manier hopen zij bij te dragen aan minder kilometers voor vervoer. Als het product in werkelijkheid uit Frankrijk komt, worden deze mensen op het verkeerde been gezet. Het omgekeerde kan natuurlijk ook: dat je mineraalwater met een exotische naam laat liggen, maar dat het water in werkelijkheid gewoon uit ons eigen land komt. Je zou het misschien niet zeggen, maar een flesje Corona, Sol of Desperados heeft in de praktijk net zoveel kilometers afgelegd als een flesje Heineken of Jupiler, omdat deze uit dezelfde brouwerij komen.
De ‘Italiaanse’ Parrano kaas blijkt gewoon uit een zuivelfabriek in Almere te komen en het bekende Zeeuws meisje vrijwel altijd uit Azië. Bar-le-duc is in werkelijkheid gewoon Utrechts leidingwater. Het Italiaanse Birra Moretti blijkt vandaag de dag door Heineken in België te worden gebrouwen. De chocolademousse van de Almhof komt niet uit de Alpen, maar wederom uit België. Zuivel van de Zaanse hoeve komt helemaal niet uit de Zaanstreek, maar uit Limburg, Duitsland of Frankrijk. De Franse roomkaas van La vache qui rit blijkt bij nader inzien uit Slowakije te komen en de bekende Duitse wijn van Alte Weintradition komt gewoon uit Kampen. En de Duitse biefstuk van Albert Heijn blijkt uit meer dan 10 verschillende landen te kunnen komen, maar komt slechts zelden uit Duitsland. Hiermee wordt het ambachtelijke karakter van een plaats, streek of land misbruikt; klanten worden er bewust mee misleid. Kijk daarom goed op het etiket aan de achterkant, daar staat de werkelijke herkomst op vermeld. De naam zegt tegenwoordig meestal niet veel meer over de herkomst.
Gelukkig is er ook goed nieuws te melden: op de meeste producten die de consumentenbond in de supermarkt aantrof, bleek achter op het etiket in kleine lettertjes netjes de herkomst te staan (Bron: Consumentenbond).