Verbeter je stofwisseling door 300 calorieën per dag te minderen

Volgens onderzoekers van de Amerikaanse Duke University kan een kleine vermindering van slechts 300 calorieën per dag al zorgen voor betere bloeddruk- en cholesterolwaarden. De deelnemers aan het onderzoek vertoonden ook betere bloedsuikerwaarden en zij vielen in twee jaar tijd gemiddeld iets meer dan 7 kilo af. Je hoeft dus echt niet op een crashdieet te gaan om het risico op hartziekte, beroerte en diabetes te verlagen. Het kan al genoeg zijn als je dagelijks een bagel of een stuk pizza met kaas laat staan om verbetering te brengen in de biomarkers voor het metabool syndroom – zoals een hoge bloeddruk en hoge bloedsuikerwaarden, ophoping van vet rond de taille en abnormale cholesterol- en triglyceridenniveaus.

Aanzienlijk voordeel voor cardiovasculaire gezondheid
Aan het onderzoek – het eerste langetermijnonderzoek naar calorieënrestrictie bij mensen –  deden 143 jonge, gezonde mensen mee die twee jaar lang hun calorieëninname verlaagden met ongeveer 12%, ofwel 300 calorieën. Ook was er een controlegroep die een normaal aantal calorieën bleef innemen. Vergeleken met de controlegroep verloren de deelnemers uit de calorieënrestrictie-groep gemiddeld ongeveer 7 kilo vet. Ook trad bij hen een aanzienlijke afname op van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten en metabool syndroom.

Veelbelovend voor de toekomst
De bevindingen uit het onderzoek, dat gepubliceerd werd in The Lancet – Diabetes and Endocrinology zijn veelbelovend voor de toekomst, aldus dr. William Kraus, die de studie leidde. Een gematigde calorieënrestrictie zou op langere termijn bij jonge mensen en mensen van middelbare leeftijd met een normale gezondheid een aanzienlijk cardiovasculair gezondheidsvoordeel op kunnen leveren. De onderzoekers keken vooral naar biomarkers die invloed hebben op de tijdsduur doorgebracht in goede gezondheid en die specifiek betrekking hebben op het metabool syndroom; ze keken niet naar levensduur op zichzelf. Deze studie wees uit dat alle biomarkers al heel snel enorm verbeterden in de groep met calorieënrestrictie, zelfs de biomarkers van deelnemers die al heel gezond waren. Dit wijst erop dat er mogelijk gunstige effecten te verwachten zijn voor alle mensen.

Betere voedselkeuzes maken
Volgens richtlijnen in de VS kan een gemiddelde volwassen vrouw tussen de 1600 en 2400 calorieën per dag innemen en een man 2000 tot 3000 calorieën per dag. Maar tussen 1970 en 2010 nam de gemiddelde calorieëninname bij Amerikanen toe met 23% en in 2010 at de gemiddelde Amerikaan in 2481 calorieën per dag (Pew Research Center). Op crashdieet gaan door strenge calorieënrestrictie is echter geen goed idee; dat is vragen om mislukking volgens diëtist Rachel Fine uit New York. Je kunt beter gezonde keuzes maken door meer onbewerkte, verse, plantaardige voeding met veel voedingsstoffen te eten, zoals groenten, noten, zaden en peulvruchten.

Hoe zien 300 calorieën er uit?
Wil je weten wat je ongeveer zou kunnen laten staan als je 300 calorieën minder wilt gaan eten, dan vind je hier wat voorbeelden:

  • Een croissant met ham en kaas bij Starbucks – 320 calorieën
  • Een cheeseburger bij McDonald’s – 300 calorieën
  • Een kleine muffin van tarwe – 200 calorieën
  • Een stuk pizza met kaas bevat tussen – 150 en 650 calorieën, afhankelijk van waar je het koopt
  • Een gebakken aardappel – ongeveer 161 calorieën
  • Een zakje chips van 50 gram – ongeveer 274 calorieën
  • Een kleine portie frites bij McDonalds – ongeveer 230 calorieën
  • Een Snickers reep – ongeveer 280 calorieën (bron)
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

5 gedachten over “Verbeter je stofwisseling door 300 calorieën per dag te minderen”

  1. Een beetje kort door de bocht, dit artikel. Wie eet nou dit soort eten, als je een beetje logisch nadenkt niet. Typisch een Amerikaans onderzoek waar je als Europeaan weinig mee kan.
    Persoonlijk zou ik niet weten hoe ik 300 calorieën zou kunnen minderen met een normaal gezond voedingspatroon.

    • Als ik het zo lees, is jouw dieet erg voedzaam. Veel mensen hier in Europa krijgen dagelijks ook 300 nutteloze calorieën binnen in de vorm van frisdrank, junkfood, snoep, koekjes etc.

    • Nou, niet iedereen eet zoals U, hoor. Ook niet in Europa ! Hebt U eens goed gekeken naar al die nieuwe zwaarlijvigen, jongeren zowel als ouderen ?

  2. Zeer goed artikel, Juglen Zwaan! Ik kan alleen maar beamen (en ik heb daar Scotty zelfs niet bij nodig) dat een relatief lichte daling van de dagelijkse hoeveelheid voeding in de westerse beschaving over het algemeen zeer goede gevolgen voor de gezondheid kan hebben.

  3. Het beste is om een ouderwets etensbord weer te gebruiken, sinds ongeveer 30 jaar hebben we allemaal, grotere borden, grote koffie en thee bekers, terwijl dat vroeger koffie en thee kopjes waren, we hadden toen ook kleinere thee lepeltjes, etc, het is allemaal groter geworden , ook de borden, bij die grote borden is het zo een volle maaltijd, dus naar je oma en vraag of zij nog een paar ouderwetse etensborden te veel heeft, dan eet je al minder zonder dat je het merkt.

Reacties zijn gesloten.