10 natuurlijke zonnebrandcrème alternatieven

Met het oog op de vakantieperiode komt vanzelf de vraag omhoog welke bescherming je het beste aan je huid kunt geven. Als je veel in de zon bent is het wel verstandig hieraan te denken, want je huid veroudert onder invloed van het uv-licht van de zon.

We worden erg bang gemaakt voor de zon omdat het kanker zou veroorzaken. Teveel zon is zeker niet goed, net als teveel water. Zonlicht geeft ons vitamine D. Deze vitamine D wordt opgeslagen in het vetweefsel en dient als reserve voor de donkere winterperiode. Ik geloof dat de lichtkracht van de zon goed is voor de gezondheid van je geest, dat de lichtkracht in zich opneemt. Vitamine D is betrokken bij zeer veel functies in het lichaam en komt de laatste tijd vaak in de media.

Het eerste waar je aan denkt bij bescherming tegen de zon is zonnebrandcrème. Dit gebruikte ik vroeger zelf ook altijd tot dat ik erachter kwam wat er allemaal in zit:

Parabenen
Dit goedje stoppen ze in het product om het langer houdbaar te maken. Helaas heeft het ook een oestrogene werking waardoor het je natuurlijke hormoonbalans kan verstoren.

Benzofenon
Beter bekend als oxybenzone. Ook dit is een conserveermiddel, maar naast de oestrogene werking staat het ook te boek als kankerverwekkend. Volgens onderzoek zit dit in 56% van de zonnebrandcrèmes.

Titaniumdioxide
Dit zijn hele kleine deeltjes die de opname van UV licht remmen. Het probleem is dat de deeltjes zo klein zijn dat ze gemakkelijk binnendringen in het lichaam en niet via natuurlijke weg uitgescheiden kunnen worden omdat het menselijk lichaam niet is ingesteld op de verwerking van microscopisch kleine nanodeeltjes. Al snel rijst dan de vraag op wat de nanodeeltjes in het lichaam doen als ze hierin blijven hangen.

PABA
Het staat voor para-aminobenzoëzuur. Dit kan ook onder de namen octyl-dimetyl of padimate-O op de verpakking staan. Volgens de geruchten kan dit voor DNA schade zorgen.

Minerale olie
Ook bekend onder de namen paraffine of petroleum. Aardig chemisch. Dit ‘kit” je huid dicht waardoor het niet meer kan ademen en afvalstoffen dus in het lichaam blijven. Zit in zeer veel cosmeticaproducten.

Retinyl palmitaat
Bestanddeel van vitamine A. Door de zeer hoge doseringen en het feit dat de stof uit z’n verband is gerukt hebben dierproeven aangetoond dat het kanker kan aanjagen. Zwaar toxisch en dient vermeden te worden!
Wat je niet kunt uitspreken dat zou je ook nooit op je huid moeten smeren. Als vuistregel kun je stellen dat wat je niet kunt eten, ook niet thuis hoort op je huid. De huid is poreus en laat door wat erop gesmeerd wordt. Op die manier werken nicotinepleisters ook.

Het beste kan gekozen worden voor de natuurlijke bescherming, enkele tips:

  • Begin vroeg in het jaar met zonnen, zo bouw je een pigment laag op en ben je beter natuurlijk beschermd tegen de zon.
  • Eet supplementen rijk aan antioxidanten zoals astaxanthine, deze komen ook in de huid terecht en beschermen je tegen de zon. Ook vitamine C is een antioxidant en helpt dus.
  • Neem dagelijks chlorofylrijke voedingsstoffen tot je. Chlorofyl is het bladgroen in salades en groente, maar ook in spirulina en chlorella.
  • Ga in de schaduw zitten of neem een parasol mee.
  • Draag een grote hoed en zie er niet alleen zomers uit, maar bescherm ook meteen je gezicht en hals.
  • Draag beschermende kleding, dit weten ze in zonnige en warme landen al heel lang.
  • Leer te luisteren naar je lichaam die via een natuurlijke “stop” na 20 – 30 minuten vanzelf aangeeft dat het genoeg is met de zon.
  • Smeer modder op je huid. Als je in de natuur bent, is het helemaal niet zo gek om modder op je huid te smeren ter bescherming. Aan het einde van de dag kun je via een frisse duik weer helemaal schoon worden.
  • Gebruik cocosolie op de huid. Deze reflecteert het licht weer terug waardoor de huid per saldo tot 20% minder UV schade oploopt.
  • Experimenteer en maak zelf je zonnebrandcrème van: Cocosolie, vitamine E, gedistilleerd water, cacaoboter en geraspte bijenwas. De laatste is om het waterproof te maken. Verwarm het geheel licht en meng het dan.

Je kunt er ook voor kiezen om natuurlijke oliën in te zetten als zonnebrand. Deze oliën bevatten van nature een SPF, Sun Protection Factor:

  • Frambozenzaad olie: SPF 28-50 (1)
  • Tarwekiemolie: SPF 22,4 (2)
  • Wortelzaadolie: SPF 18,8 (2)
  • Olijfolie: SPF 7,5 – 9.2 (1, 2)
  • Kokosolie: SPF 7,1 (3)
  • Jojobaolie: SPF 6 (2)
  • Amandelolie: SPF 4,6 (3)
  • Mosterdzaadolie: 2,1 (3)
  • Sesamolie: 1.7 (3)

De SPF-waarde zegt iets over de beschermende werking tegen UV-B straling, maar niet over UV-A. Daarom raad ik aan om voor een natuurlijke zonnebrandcrème te kiezen die officiëel is getest. Een uitgebreid assortiment natuurlijke en veilige zonnebrandcrèmes zijn verkrijgbaar in onze webshop.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

8 gedachten over “10 natuurlijke zonnebrandcrème alternatieven”

  1. Ik zoek een logica in het al dan niet aaneen geschreven worden van de verschillende soorten olie, maar vind hem niet. Volgens mij moeten ze allen in éénwoord, al dan niet met verbindingsstreepje:

    Wortelzaad olie: SPF 38-40
    Frambozenzaad olie: SPF 28-50
    Tarwekiem olie: SPF 20
    Avocado olie: SPF 4-15
    Kokosolie: SPF 2-8
    Olijfolie: SPF 2-8
    Macadamia olie: SPF 6
    Amandelolie: SPF 5
    Shea Boter: SPF 3-6
    Jojoba olie: SPF 4

  2. In warme landen hebben de mensen vaak een vit D te kort, ivm de beschermde kleding. Vooral oudere mensen hebben nog iets extra risico op vitamine D-tekort. Ze brengen bijvoorbeeld vaak minder tijd door in de zon, hebben minder “receptoren” in hun huid die zonlicht omzetten in vitamine D, krijgen misschien geen of weinig vitamine D in hun dieet, kunnen problemen hebben met het absorberen van vitamine D, en zelfs als ze genoeg vitamine D in hun dieet hebben dan kunnen er problemen zijn met het omzetten van vitamine D tot een bruikbare vorm als gevolg van veroudering van de nieren.

    Het risico voor vitamine D-tekort bij mensen boven de 65 jaar is zeer hoog. Verrassend genoeg hebben maar liefst 40% van de ouderen, zelfs in zonnige klimaten zoals Spanje, niet genoeg vitamine D in hun syteem.

    In Nederland hebben wij weinig zon, dus kleden tegen de zon is een slechte raadgeving!

    Ook kokosolie is onjuist, Kokosolie is geen natuurlijke zonnebrand
    Pas op voor informatie van de alternatiever gezondheidsites die kokosolie promoten als een veilig alternatief voor zonnebrandcrème. Dit soort sites blijven vertellen dat kokosolie ervoor zorgt dat je een gezond kleurtje krijgt van de zon en bovendien voldoende Vitamine D, zonder het risico van verbranden. Maar dit is niet waar. Kokosolie voorziet in geen enkele SPF (sun protection factor). Dus: jezelf insmeren met kokosolie alvorens de zon in te gaan beschermt je geen spat beter dan geen enkele zonnebescherming gebruiken.

    • Dat is jammer te horen. Deze studie zegt wel dat tarwekiemolie een SPF heeft van 22:
      http://www.ijprjournal.org/File_Folder/37-43(ijpr).pdf

      SPF zegt overigens niets over de kracht waarmee het filtert, maar de tijd dat het werkt:
      De SPF (sun protection factor) geeft aan hoe veel keer langer iemand in de zon kan blijven zonder te verbranden bij gebruik van de zonnebrandcrème vergeleken met niet-gebruik van de crème. Bij een SPF van 4 kan iemand die na 10 minuten in de zon nog net geen last heeft van verbranding 40 minuten in de zon zonder te verbranden. Indien diezelfde persoon factor 15 zou gebruiken is dat 150 minuten (2½ uur).
      Lees verder op: https://www.drvelthuis.nl/zonnebrand-wat-is-spf/

      Wellicht heb je je niet op tijd weer ingesmeerd? Een andere mogelijkheid is dat er in de studie ongefilterde gebruikt is en dat jij gefilterde tarwekiemolie hebt gebruikt. Ik raad eigenlijk aan om alleen te kiezen voor officiële natuurlijke zonnebrand van een betrouwbaar merk. De fabrikant heeft het product getest en werkt dus gegerandeerd. Ze hebben een naam hoog te houden.

Reacties zijn gesloten.