In Video's

groentenWe eten massaal te weinig groenten. Slechts 6% van Nederland haalt de norm van 2 stuks fruit en 200 gram groenten per dag. Als je bedenkt dat de oermens wel een kilo groenten per dag at, zitten we wel erg laag.

In groenten zitten niet alleen vitamines en mineralen, er zitten ook tal van actieve plantenstoffen in die onze gezondheid een boost kunnen geven. Recente onderzoeken tonen ook aan dat de vezels van groeten en fruit onze darmbacteriën gezonder maken waardoor ons immuunsysteem krachtiger wordt.

De 10 voordelen van meer groenten in je dieet

Bron van kalium
In groenten en fruit vinden we heel wat kalium. Kalium verlaagt de bloeddruk en helpt ook de nieren om gifstoffen te lozen. Veel Nederlanders hebben een tekort aan dit belangrijke mineraal terwijl we juist een overschot hebben aan de tegenhanger natrium.

Vermindert ziekten
In groenten en fruit zitten duizenden stoffen die samenwerken om je immuunsysteem een boost te geven. Daarom is het ook goed om meerdere soorten groenten te combineren, zo wordt de heilzame werking nog meer versterkt.

Verlaagt de cholesterol
Plantaardige voedingsmiddelen zijn arm aan cholesterol. Maar plantaardige voedingsmiddelen doen nog meer: ze bevatten antioxidanten die de wanden van de aderen helen en daarmee de noodzaak om cholesterol te produceren vermindert.

Je valt ervan af
Als je granen vervangt door groenten, krijg je voor dezelfde nutriënten minder calorieën binnen. Voor velen is dit de sleutel tot een slank lichaam.

Je detoxt meer
In groenten zitten veel ingrediënten die helpen bij het detoxen. Wat dacht je bijvoorbeeld van bladgroen? Dit bevat chlorofyl en daarvan is de ontgiftende werking bekend. Koop overigens wel biologische producten want op reguliere producten zit vaak de nodige bestrijdingsmiddelen. Bestrijdingsmiddelen is gif om ongedierte te doden.

Je leeft langer
Mensen die veel planten eten leven volgens sommige studies langer dan diegene die groenten voortdurend links laten liggen.

Je supplementen kunnen de deur uit
Waarom investeren in dure supplementen als je het ook uit je voeding kunt halen? Door je aandeel biologische groenten in je dieet te verhogen tot 1 kg per dag heb je geen multi meer nodig. In groenten zitten ook omega 3 vetzuren en verschillende B vitamines. Vooral groene bladgroenten zijn een bron van magnesium.

Doet je huid stralen
Alle bio-beschikbare nutriënten in groenten leveren samen een krachtige verjongende werking door de antioxidanten.

Geeft je lichaam rust
Het lichaam heeft zeker vetten en eiwitten nodig maar een overdaad kan de lever en de nieren belasten. Door je lever en nieren wat rust te geven, kunnen ze hun werk beter doen. In de praktijk krijgen mensen dan minder last van pukkels, eczeem en gewrichten.

Je kunt het ervan nemen
We worden vaak te dik omdat we teveel eten. Bij groenten kun je iets meer op je bord doen zonder dat je je schuldig hoeft te voelen. Op zich is het beter om de innerlijke leegte aan te pakken, zodat het eten dit niet hoeft te doen. Mijn ervaring is wel dat als je geen vlees eet, het beter is om wat extra groente op je bord te doen. Zo heb je niet snel weer honger en blijf je urenlang gevuld. Ik ben zelf overigens een flexitariër: af en toe vlees, maar niet elke dag.

Nog enkele tips

  • Eet minstens 30% van je groenten rauw
  • Stoom je groenten of wok het even kort
  • Bereid je groenten liever niet in water
  • Eet je groenten altijd vers, niet voorverpakt
  • Leer je groenten te fermenteren
  • Leer groenten te kiemen (tip: kom naar één van onze kiemworkshops in Soest)
  • Maak sap met een slowjuicer (tip: je krijgt 5% korting op een Hurom Slowjuicer in onze shop met de code “hurom”)
  • Maak af en toe eens een smoothie
  • Vergeet ook de zeegroenten niet (bron van jodium)
  • Varieer voor een optimaal gezond resultaat
  • Kies voor zuur fruit i.p.v. zoet fruit
  • Geef de voorkeur aan groenten i.p.v. zoet fruit
  • Als je ernstige darmklachten hebt, kun je beter je groenten eerst koken

Ik ben zelf heel enthousiast over het eten van minder vlees en meer groenten. Ik voel me er stukken beter bij. Je kunt beter de vleesconsumptie verlagen en voor het uitgespaarde geld betere groenten kopen en beter vlees. Gras gevoerd vlees bevat veel meer omega 3 dan regulier vlees. Ik zou zeggen: probeer meer groenten aan je dieet toe te voegen, wedden dat je je beter voelt?

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 12 comments
  • Spruitje

    Eet minstens 30% van je GROETEN rauw.
    gaat vaak mis.

    • Juglen Zwaan

      Dank voor het melden, had het ook al gezien. Het duurt eventjes voordat de cache het oppakt!

  • Henry

    Dag Juglen ,Het valt niet mee om aan groente te komen wil je het biologische hebben.Lokaal kopen valt wel mee ,maar dan heb je alleen groente tijdens de seizoenen.Bij de natuurwinkel weet je niet wat je krijgt ,meestal komt het uit het buitenland en is erg duur en is dat wel betrouwbaar ?Dit geld ook voor de super.Heb jij hier nog wat tips over en hoe denk jij over niet biologische groente ?

  • Rudo

    Juglen, wat vind je van koken van groenten?
    kruisbloemigen zoals bloemkool bijv. moet goed doorgekookt worden om schildklieronderdrukkers uit te schakelen of te verminderen.
    Maar er zijn ook mensen die flink oud geworden zijn en altijd groenten hebben gegeten wat flink is doorgekookt tot soms wel snot.
    Verder heb ik wel interesse in het fermenteren van groenten. Was laatst een uitzending in editienl op rtl 4 over. Met als titel: Rot op met die kool.

  • erik

    “Waarom investeren in dure supplementen als je het ook uit je voeding kunt halen?”

    helaas is er niks zo duur als groente.
    Wij zijn met zn drieen thuis en als we alle 3 gemiddeld 600 gram groente eten per avondmaaltijd ben je gewoon een godsvermogen kwijt.
    Supplementen zijn veel goedkoper.
    Ik heb ook veel liever verse bio groente maar wie betaalt dat??

  • Thea

    Ik koop biologisch vlees maar hoe weet ik nu of het grasgevoerde dieren zijn, dat staat er nooit bij.

    • Theo

      @Thea, goede vraag. Ben ik ook benieuwd naar.

    • biet

      In de biologische sector ben je verplicht dieren weiland te geven mits het weer het toelaat, en ruwvoer te voeren. Dat is meestal hooi, ingekuild gras, maïs, etc.

  • Loes

    Nog een voordeel van het eten van meer groente en fruit:

    Je wordt er mooier van!!!

  • Jan

    Hoe zit het met groenten uit de oven? (niet stomen)

    • Juglen Zwaan

      Beter dan koken in water, maar minder goed dan kort stomen of snel wokken…

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken