Hoofdpagina » Nieuws » Kinderen eten meer groenten en fruit bij langere lunchtijd

Kinderen eten meer groenten en fruit bij langere lunchtijd

Hoe meer tijd een kind krijgt om aan de lunchtafel te zitten, hoe groter de kans dat het gezondere voedingsmiddelen eet, zoals fruit en groenten. Onderzoekers zeggen dat het verlengen van de etenstijden op school gezondere voedingskeuzes bij kinderen kan helpen bevorderen.

Als kinderen op school lunchen, zijn fruit en groenten misschien niet hun eerste keus. Maar wanneer er meer tijd aan de lunchtafel wordt vrijgemaakt is de kans groter dat ze gezonde voedingsmiddelen gaan eten. Als we de voeding en gezondheid van kinderen willen verbeteren, kan het zorgen voor langere lunchpauzes op school helpen die doelen te bereiken, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Illinois.

“Slechts 10 minuten voor een lunch is tegenwoordig heel gewoon. De geplande lunchtijd kan langer zijn, maar dan moeten de leerlingen in de rij wachten om hun eten te krijgen. En soms wordt de lunchtijd gedeeld met de pauze. Dit betekent dat de hoeveelheid tijd die kinderen werkelijk hebben om hun maaltijd te nuttigen veel minder is dan de geplande tijd,” zegt Melissa Pflugh Prescott, assistent-professor in het Department of Food Science and Human Nutrition aan de Universiteit van Illinois.

Prescott en studie co-auteurs Xanna Burg, Jessica Metcalfe, en Brenna Ellison vergeleken de groente- en fruitconsumptie tijdens 10 en 20 minuten zittende lunchtijd, en de resultaten waren duidelijk: “Tijdens kortere lunchtijden aten kinderen beduidend minder van de groente- en fruit van hun maaltijd, terwijl er geen significant verschil was in de hoeveelheid dranken of voorgerechten die ze aten. Het is logisch dat je misschien het deel van de maaltijd eet waar je het eerst naar uitkijkt, en als er nog genoeg tijd over is naar de andere delen gaat. Maar als er niet genoeg tijd is lijden die onderdelen eronder, en dat zijn meestal groenten en fruit,” legt Prescott uit.

De onderzoekers voerden de studie uit bij kinderen die meededen aan een zomerkamp, zij richtten de lunchruimte in als een schoolkantine.

“We probeerden dit zo vergelijkbaar mogelijk te maken met de dagelijkse school. We werkten samen met het plaatselijke schooldistrict en gebruikten dezelfde voedseldistributeurs als zij, en we kozen de menu-artikelen op basis van het plaatselijke openbare schoolmenu” legt Prescott uit.

Elke dag werd willekeurig ingedeeld als een korte of een lange lunchdag. Na elke korte lunchdag volgde een lange lunchdag, met een volledig identiek menu. Zo konden onderzoekers uitsluiten dat de verschillen zouden komen door ander voedsel op het menu. De verschillen in kaart gebracht door het maken van een foto van het dienblad na de maaltijd. Ook tijdens het eten hielden de onderzoekers het gedrag van de kinderen in de gaten. Zij kijken of het voedsel werd gedeeld, of er onderling contact was en of er gebruikgemaakt werd van een smartphone.

Hoewel fruit in het algemeen meer gegeten werd dan groenten, was de consumptie van beide soorten voedsel beduidend hoger bij langer zittende lunches, zegt Prescott.

“Naar mijn mening is een van de beste dingen aan de nieuwe voedingsnormen dat ze voorschrijven dat er elke week een verscheidenheid aan groenten wordt geserveerd, om ervoor te zorgen dat kinderen uit alle inkomens- en middelenniveaus blootgesteld worden aan verschillende gezonde voedingsmiddelen waar ze thuis misschien geen toegang toe hebben. Maar als we lunchperiodes hebben die te kort zijn om kinderen de kans te geven aan die voedingsmiddelen te wennen, dan stellen we het beleid bijna in op mislukken,” zegt Prescott.

“Een belangrijke conclusie van onze studie is dat kinderen beschermde tijd nodig hebben om hun groenten en fruit te eten. Onze bevindingen ondersteunen beleid dat minstens 20 minuten zittende lunchtijd op school voorschrijft,” stelt ze.

Prescott merkt op dat langere lunchtijden voor kinderen ook andere gunstige effecten kunnen hebben dan alleen gezond eten: “De hoeveelheid tijd die kinderen hebben om te zitten is ook een heel waardevol moment voor hen om contact te maken met leeftijdgenoten; ze hebben daar gedurende de hele schooldag misschien maar weinig gelegenheid toe. We vonden beduidend minder sociale interacties tijdens de lunchtijden van 10 minuten. Dat wijst erop dat langere lunchpauzes ook andere positieve uitkomsten kunnen hebben,” besluit ze.

Het Departement Voedingswetenschappen en Humane Voeding is verbonden aan het College van Landbouw-, Consumenten- en Milieuwetenschappen van de Universiteit van Illinois.

De originele conclusie van het onderzoek was: Deze studie toonde aan dat de consumptie van groenten en fruit bij schoolgaande kinderen toenam als ze 20 minuten zittend moesten lunchen. Deze bevinding ondersteunt beleid dat voorschrijft dat kinderen minstens 20 minuten zittende lunchtijd krijgen; zo’n beleid zou gunstige gevolgen kunnen hebben voor de voedselinname en voedselverspilling van kinderen.

Het artikel, “Effects of Longer Seated Lunch Time on Food Consumption and Waste in Elementary and Middle School-age Children: A Randomized Clinical Trial” is gepubliceerd in JAMA Network Open. [DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2021.14148]. Auteurs zijn Xanna Burg, Jessica Jarick Metcalfe, Brenna Ellison, en Melissa Pflugh Prescott.

De bronnen voor dit artikel zijn sciencedaily.com en eurekalert.org.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Word lid van onze nieuwsbrief en ontvang gratis meer dan 100 wetenschappelijke tips om af te vallen!

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.